Dit zijn de gezondheidsvoordelen van havermout (eet jij al een bakje ‘s ochtends?)

Waar havermout jaren geleden nog bekend stond als ongezellig ontbijtpapje is het tegenwoordig niet meer weg te denken uit menig keukenkastje. Van fitgirl tot drukke moeder en van fervent sporter tot tja… wie niet eigenlijk? Everyone loves oats. Maar, hoe gezond zijn de beige vlokjes eigenlijk? 

Havermout, ofwel oats genoemd (vertaald vanuit het Engels) zijn gezond; dat is waarheid als een koe. Maar waarom is havermout zo gezond?

Hoe gezond is havermout?

Haver, dat we vaak eten als havermout, is een glutenvrije graansoort en is een bron van belangrijke vitaminen, goede vezels, vetten, eiwitten en nog veel meer. Niet voor niets dat we het graag eten als ontbijt, tussendoortje het enthousiast door smoothies strooien.

Maar, omdat het een graansoort is bevat het veel koolhydraten. Hoe zit het nou precies met die gezondheidsvoordelen?

De gezondheidsvoordelen van haver

Eén ding blijkt in elk geval overduidelijk uit onze zoektocht: haver is hartstikke goed voor je. Dit is waarom je haver wil toevoegen aan je dieet:

Gezonder dan andere granen

Allereerst is het goed om te weten dat havermout niet hetzelfde is als andere graansoorten. De meeste graansoorten zijn namelijk rijk aan koolhydraten, bevatten gluten én zijn meestal bewerkt.

Lees ook: Gember als natuurlijk medicijn? Dit zijn de 7 bewezen gezondheidsvoordelen

Havermout daarentegen is amper bewerkt en is glutenvrij. Het is daarmee dus een stuk gezonder dan andere graansoorten.

Weinig suiker(pieken)

In havermout zitten weinig suikers, en de koolhydraten in haver worden door je lichaam verteerd. Dat zorgt ervoor dat het geleidelijk energie afgeeft en je niet last krijgt van energiepieken- en dips.

Verlaagt cholesterol

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de vezel genaamd beta-glucan dat in havermout zit, een positieve invloed heeft op je cholesterolgehalte.

Tegen diabetes en hart- en vaatziekten

Andere onderzoeken wijzen uit dat diezelfde vezel, beta-glucan, helpt bij de behandeling van diabetes en bij het herstellen van schade door niet voldoende doorbloeding (wat gebeurt bij diabetes).

Voldaan gevoel

Ken je dat, dat je binnen no time na de lunch alweer honger hebt en zin hebt in koekjes, snoepjes en nog een sneetje brood? Grote kans dat je dan geen voeding hebt gegeten die voldoende verzadigt.

Ook interessant: Er zijn 3 soorten ‘honger’ (welke heb jij het vaakst?)

Havermout bevat voedingsvezels die zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel, waardoor je minder eet terwijl je het niet écht nodig hebt.

Voedzaam

Zoals je inmiddels begrijpt is haver erg voedzaam en een goede bron van koolhydraten en vezels, maar ook vet en eiwitten, vitaminen en mineralen. Een half kopje (78 gram) droge haver bevat:

  • Mangaan: 191% DAH
  • Fosfor: 41% DAH
  • Magnesium: 34% DAH
  • Koper: 24% DAH
  • IJzer: 20% DAH
  • Zink: 20% van de RDI
  • Foliumzuur: 11% DAH
  • Vitamine B1 (thiamine): 39% DAH
  • Vitamine B5 (pantotheenzuur): 10% DAH

Antioxidanten

Verder zit haver ook boordevol antioxidanten, waarvan een deel (avenanthramides) vooral voorkomt in haver. Deze helpen om de bloedruk te verlagen door de productie van stikstofmonoxide te verhogen. Best bijzonder dus!

Maar, niet té enthousiast

Pas wel op, je wilt ‘s ochtends (en de hele dag eigenlijk) gevarieerd eten. Elke dag een havermoutontbijtje is dus wat veel van het goede, probeer je ontbijt-, smoothie- en lunchroutine regelmatig af te wisselen.

Dat is niet alleen belangrijk omdat je gevarieerd wilt eten, maar ook omdat haver fytinezuur bevat, wat anti-nutriënt is. Bepaalde planten maken dit aan om ervoor te zorgen dat anderen de plant niet eten. Slim, maar dat houdt in dat het de opname van vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen in de darmen vermindert.

Gelukkig kan het voor een mens niet al te veel kwaad, tenminste niet als je het slechts een paar keer per week eet!

Hongerig geworden? Dit zijn onze favoriete havermout-recepten:

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Dit zijn de gezondheidsvoordelen van havermout (eet jij al een bakje ‘s ochtends?)
Sluiten