Sharon van der Werf
Sharon van der Werf Body 22 okt 2021

Gezond oud worden? Dit zijn de kruiden die ze in de Blue Zones dagelijks eten

In de zoektocht naar een lang en gelukkig leven, kijken we sinds een aantal jaar graag naar de Blue Zones. Waarom zijn mensen daar gelukkiger, en waarom worden ze ouder dan in de rest van de wereld? Misschien heeft het wel te maken met de kruiden die ze eten – en daar ga je in dit artikel meer over lezen.

Maar voordat we van wal steken, wat zijn de Blue Zones nou precies en waar liggen deze eigenlijk?

Wat zijn de Blue Zones?

Als je Bedrock al langer volgt, dan weet je dat we het vaker hebben gehad over de Blue Zones, in het Nederlands ook wel Blauwe Zones genoemd. Als je geheugen nog even opgefrist moet worden, dan helpen we je een handje:

Amerikaanse onderzoeker en journalist Dan Buettner stelde zo’n 20 jaar geleden vijf blauwe zones in de wereld vast. In deze vijf zones worden mensen ouder dan gemiddeld. Het gaat om Okinawa (een Japans eiland, Loma Linda in Californië, het schiereiland Nicoya van Costa Rica, het Italiaanse eiland Sardinië en het Griekse eiland Ikaria.

Deze kruiden worden veel gebruikt in de Blue Zones

We schreven ook al eens eerder over het Blue Zone-dieet, het voedingspatroon waarmee mensen in de Blue Zones blijkbaar zo oud worden. Vandaag gaan we nog iets specifieker in op dat dieet – we delen de vier kruiden die vaak worden gebruikt in deze gebieden.

Pak pen en papier er maar bij, want de onderstaande kruiden wil je altijd in de keuken hebben staan (en yay voor ons, want ze zijn ook heel makkelijk verkrijgbaar in ons kikkerlandje!).

1. Gember

Dat gember veel gebruikt wordt in de Blue Zones, verbaast ons niets. Gember is een natuurlijk wondermiddel – het werkt bijvoorbeeld ontstekingsremmend, is goed voor je spijsvertering en helpt tegen misselijkheid.

Extra leuk: je kunt ook zelf gember kweken met deze DIY-guide.

Gember als natuurlijk medicijn? Dit zijn de 7 bewezen gezondheidsvoordelen

Het is overigens niet aan te raden om té dol op gember te worden, want het kan gevaarlijk zijn om teveel gember te eten. Deze symptomen treden pas op als je echt veel gember nuttigt, maar het is wel een goed idee om op de hoogte te zijn van de gevaren van deze smaakmaker.

2. Knoflook

Knoflook is hartstikke gezond en dat komt vooral omdat het ons immuunsysteem verbetert en luchtweginfecties tegengaat. “Knoflook is van nature ontstekingsremmend en antimicrobieel, en het is aangetoond dat het de algehele immuunfunctie verbetert, en zowel het cholesterol als de bloeddruk verlaagt”, legt voedingsdeskundige Trista Best uit aan Well+Good.

Een onderzoek heeft zelfs aangetoond dat 600 tot 1500 mg knoflook per dag over een tijdsperiode van zes maanden net zo effectief is bij het verlagen van de bloeddruk als het medicijn Atenolol.

Het fijnste van knoflook is natuurlijk dat het in veel verschillende gerechten te gebruiken is als echte smaakmaker. Denk aan pasta’s en lasagnes, in wokgerechten, maar ook in dipsausjes of saladedressings. Al is ons favoriete recept deze vegetarische knoflooksoep. Smullen.

Let’s get stinky: dit is waarom je héél veel knoflook wilt eten

3. Kurkuma

Kurkuma wordt vooral toegevoegd aan gerechten in Okinawa, de Blue Zone is Japan. Buettner, de grondlegger van de Blue Zones, legt uit waarom deze kruid een goede toevoeging aan jouw eetpatroon is: “Het felgele kruid is onderwerp geweest van vele onderzoeken, omdat kurkuma ontstekingsremmend is.”

Hij voegt er aan toe: “Het is een krachtige antioxidant die gekoppeld is aan een lager risico op hersenziekten, zoals de ziekte van Alzheimer en dementie. Ook is het aangetoond dat het het risico op hartaandoeningen verlaagt.”

Dit is waarom het toevoegen van kurkuma aan je dieet een goed idee is

Weet je niet zo goed hoe je kurkuma aan je gerechten toe kunt voegen? Probeer dit recept voor vegan pompoencurry eens, voeg kurkuma toe in een sapje of smoothie, of ga voor kurkuma-boter op brood. Ook een goed idee: ruil je gemberthee eens in voor een kopje kurkumathee.

4. Zwarte peper

In combinatie met kurkuma is zwarte peper een aanrader. “Deze specerij wordt vaak samen met kurkuma geconsumeerd, omdat het het lichaam helpt de heilzame curcuminoïden gemakkelijker te absorberen,” vertelt Best. Maar vergis je niet: zwarte peper heeft ook zo zijn eigen voordelen.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat peper in verband staat met het verbeteren van de cognitieve en algehele hersenfuntie, waardoor ons brein beter kan verouderen.

Slapen als een roosje? 5 kruiden die zorgen voor een heerlijke nachtrust

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Well+Good

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Gezond oud worden? Dit zijn de kruiden die ze in de Blue Zones dagelijks eten
Sluiten