Redactie
Redactie Betere wereld 6 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Duurzaam eten wordt (gelukkig) steeds populairder. Maar hoe kies je het juiste keurmerk?

Consumenten kochten vorig jaar meer voedingsmiddelen met een duurzaamheidskeurmerk. Daarmee stijgt ook het aanbod van duurzame producten. Dat staat in de Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen University. Maar hoe doe je dat, duurzamer eten?

In totaal gaven Nederlanders afgelopen jaar 8,2 miljard euro uit aan dier-, mens- en milieuvriendelijke producten. Dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van 2019.

Keuzes om duurzamer te eten

Maar hoe kun je duurzaam eten het beste aanpakken? Hoe kies je de juiste producten? Er zijn namelijk verschillende redenen waarom mensen duurzamer zouden willen eten. De een denkt bijvoorbeeld aan dierenwelzijn, de ander aan de natuur of eerlijke handel.

Hiervoor heb je verschillende keurmerken waarmee duurzame producten voor consumenten makkelijk herkenbaar worden gemaakt. Het ‘Beter Leven’-keurmerk, bijvoorbeeld. Deze is ontwikkeld om diervriendelijkheid te beschermen, en is vorig jaar ook het meest verkocht.

Keurmerk voor het milieu

Daarna volgt het keurmerk ‘Biologisch’, dat duidelijk maakt dat het product voldoet aan de EU-regels voor biologische landbouw. ‘UTZ Certified’ (in 2018 samengegaan met het keurmerk Rainforest Alliance) is vorig jaar het derde meest verkochte keurmerk en heeft vooral oog voor eerlijke handel. Het logo staat op bijvoorbeeld koffie en cacao, en komt van boeren die oog hebben voor mens en milieu.

Zo kun je precies kiezen welk keurmerk het beste aansluit bij jouw beweegredenen om duurzamer te eten. Dat maakt het een stuk makkelijker om de juiste producten te kopen!

Steeds meer duurzaam eten

“Vraag en aanbod van duurzaam voedsel zijn in 2020 ondanks het coronajaar toegenomen”, vertellen de onderzoekers. „De bestedingen zijn in één jaar met 7 procent gestegen, terwijl de totale bestedingen aan voedsel in Nederland met 9 procent gedaald zijn door de gedeeltelijke sluiting van horeca.”

Hoe zo duurzaam mogelijk te eten zonder veganist te worden

In supermarkten gaven consumenten ruim 20 procent meer uit aan duurzaam voedsel. Onder meer duurzamere aardappelen, groenten en fruit, brood, koek, eieren en zuivel laten een groei zien van zo’n 3o procent. Bij speciaalzaken was de omzetgroei 9 procent.

Wel opvallend is dat de bestedingen aan biologisch voedsel een kleine daling van 1 procent laten zien. “Er werd vooral minder biologische vis gekocht: een daling van 34 procent”, licht de universiteit toe.

De Monitor wordt jaarlijks samengesteld door Wageningen University & Research, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Dit artikel verscheen eerder op onze zustertitel Metronieuws.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️