Intermittent fasting lastig vol te houden? Niet met deze gouden tip

Na alle positieve verhalen van je collega’s, vrienden en het internet, ben je vol goede moed begonnen aan een nieuwe manier van eten: intermittent fasting. Je ontbijt nu elke dag om 11.00u in plaats van om 8.00u en avondeten gebeurt op zijn laatst om 19.00u.  Na een paar dagen merk je dat het je allemaal zwaarder valt dan je had gehoopt: een rommelende maag is dan ook afleidend als je op je werk wil concentreren. Gelukkig is er een manier om het vasten makkelijker te maken.

Intermittent fasting is de laatste jaren erg populair en kent vele gezondheidsvoordelen. Maar makkelijk is het niet altijd.

Intermittent fasting

Intermittent fasting houdt in dat je tussen bepaalde uren niet eet. Je kunt hierbij zelf kiezen hoe bont je het maakt. De meest gangbare manier is de verhouding 16:8, waarbij je 16 uur lang niet eet. Al je maaltijden plan je dan bijvoorbeeld tussen 9.00u en 17.00u.

Afvallen door te vasten, is dat gezond? En wat heb je er aan?

Maar, er zijn ook mensen die zweren bij een verhouding van 12:12 of juist 20:4. Een andere variatie is 5 dagen wel eten en twee dagen niet eten, ook wel het monnikendieet genoemd. Het is in elk geval belangrijk om het altijd goed op te bouwen en te luisteren naar wat je lichaam aankan. Voor de meesten is beginnen bij 12 uur vasten een goede start om zo door te werken naar 16 uur vasten.

Gezondheidsvoordelen van intermittent fasting

Eerder schreven we al over de gezondheidsvoordelen van intermittent fasting. Zo geeft deze manier van eten het lichaam meer tijd om beschadigde cellen te herstellen en ontstekingen te remmen. Dit betekent minder kans op welvaartsziekten als kanker, hart- en vaatziekten en auto-imuunziekten. Een soort korte detox voor je lichaam dus.

Ook zorgt intermittent fasting voor veranderingen in het metabolisme. Je wordt gevoeliger voor het diabetes hormoon insuline en het obesitas hormoon leptine. Hierdoor mobiliseert vetweefsel waardoor je afvalt. Tegelijkertijd ontstaan ketonen, een energiebron die beter voor ons is dan glucose. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ketonen ons minder angstig maken en een positief effect op het geheugen hebben.

MCT olie als gouden tip

Reden genoeg dus om het vasten toch maar eens een kans te geven. Goed om te weten is dat het lichaam ongeveer 4 weken nodig heeft om aan het intermittent fasting te wennen. Deze 4 weken kunnen 4 maanden lijken wanneer je continu een zeurend hongergevoel hebt. Maar, medisch expert William Cole komt nu met de gouden tip: MCT olie.

Hoe sapvasten je immuunsysteem en je gezondheid kan versterken

MCT staat voor Medium Chain Triglycerides, in andere woorden middellange-keten-vetzuren. Deze vetzuren geven snel energie en worden in het lichaam niet omgezet tot vet. Daarom is MCT olie een populaire olievervanger onder sporters en mensen die willen afvallen. Het is meestal gemaakt van kokosolie en heeft een neutrale smaak.

Langer een voldaan gevoel 

MCT olie kan helpen het vasten beter uit te houden, omdat het je lichaam voor langere tijd een voldaan gevoel geeft. Dit komt doordat je lichaam sneller overgaat in het verbranden van vet, in plaats van eerst langdurig om glucose te schreeuwen.

Het lichaam is er namelijk aan gewend (of zelfs verslaafd) om via koolhydraten en suikers voortdurend glucose binnen te krijgen, maar tijdens het vasten zet je hier dus even een halt op zodat je lichaam vet kan verbranden.

Waarom 5 dagen per maand vasten gezond is volgens nieuw onderzoek

MCT olie helpt de glucoseverslaving dus tegen te gaan. Je kunt het ’s ochtends door een kop koffie of groene thee roeren. Ook kan je puur een eetlepel nemen. Dit zorgt ervoor dat je net even die paar uurtjes volhoudt tot de eerste maaltijd van de dag.

 Appeltje eitje dat intermittent fasting.

Plasticvrij leven? Download onze 'How to be... Plastic Free Guide'

Schrijf je in voor de mailing en ontvang dé gids die je helpt duurzamer te leven

Reageer op artikel:
Intermittent fasting lastig vol te houden? Niet met deze gouden tip
Sluiten