Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Body 31 mei 2020

Waarom groene thee zoveel gezonder is dan de meeste andere theesoorten

Een warme kop thee om mee wakker te worden, een opkikker na de lunch of eentje net voor het slapen gaan. Thee is lekker en brengt een zekere vorm van rust met zich mee, maar er zijn meer redenen om regelmatig thee te drinken. Bepaalde theesoorten hebben namelijk veel gezondheidsvoordelen, en daar is groene thee er zeker één van. Hoe gezond is groene thee precies?

Groene thee heeft een vrij milde, frisse smaak. Perfect wanneer je niet per se zin hebt in een zoete rooibos- of bosvruchtenthee. Maar ook de gezondheidsvoordelen van groene thee zijn een reden waarom veel mensen deze thee als hun favoriet bestempelen.

Groene thee

Groene thee wordt gemaakt van de bladeren van de camellia sinensis plant en komt in verschillende soorten. Die plant is voor ons hartstikke gezond, een stuk gezonder zelfs dan de meeste ‘gewone’ kruiden theesoorten.

Bescherming tegen kanker

Dat komt omdat groene thee (en zwarte trouwens ook) veel bioactieve stoffen bevat zoals antioxidanten, die catechines heten. Deze helpen met de bescherming tegen kanker, blijkt uit verschillende onderzoeken.

Ook lezen: Kombucha: waarom we de gezonde gefermenteerde thee vaker zouden moeten drinken

Bescherming diabetes en hartziekten

Weer andere studies laten zien dan groene thee het risico op diabetes (type 2) en hartziekten kan verlagen.

Snellere stofwisseling

In groene thee zit overigens ook de stof cafeïne, deze zorgt er met de catechines voor dat je stofwisseling sneller werkt en je vetverbranding wordt verhoogd. Onderzoek wijst uit dat je door dagelijks groene thee te drinken daardoor wel 75 tot 100 calorieën per dag extra kan verbranden.

Bloeddruk

Door de actieve stoffen in groene theebladeren, wordt de bloeddruk in het lichaam verlaagd en ook kans op het krijgen van een beroerte, bewijst wetenschappelijk onderzoek.

Groene thee heeft nog véél meer gezondheidsvoordelen, zo wordt het drinken van groene thee in wetenschappelijke onderzoeken ook gelinkt aan een betere weerstand, betere hersenfuncties en gezondere tanden terwijl het de kans op Alzheimer, Parkinson en artritis verlaagt.

Groene theebladeren versus een zakje

Tenminste, als je thee drinkt van groene theebladeren. Vaak zijn de varianten die je kant-en-klaar in zakjes vindt in de supermarkt, een restproduct van de bladeren van de groene theeplant. Het bevat dan lage thee kwaliteiten, zoals gebroken theebladeren en gemalen theebladeren.

Wil je echte groene thee drinken en de gezondheidsvoordelen ervan ervaren, koop dan losse thee gebruik een thee-ei of zeefje en trek je eigen pot thee.

Must read: 7 lekkere en gezonde theesoorten die goed zijn voor lichaam en geest

Nu wil je natuurlijk geen liters thee per dag drinken (het zorgt ook voor aanslag op je tanden), maar met zo’n 3 koppen per dag, haal je al de gezondheidsvoordelen uit de thee. Daarin verschillen onderzoeken trouwens, de één zegt dat je al baat hebt bij één kopje per dag terwijl de ander pleit voor 5. Wij zeggen: lekker in het midden!

Waarom gezonder dan andere theesoorten?

Het klinkt misschien vreemd, maar kruidenthee (zoals rooibos of kamillethee) is officieel geen echte thee. Dat komt omdat deze niet afkomstig zijn van de theeplant, maar worden getrokken uit een ander blad.

Vaak zijn het restanten van planten of vruchten, een mix van kruiden, bloemen of specerijen. Denk aan zoethout, kaneel of kamille. Daarvoor gelden daarom niet dezelfde gezondheidsvoordelen als de theeplant.

Sommige van deze theesoorten met een zoete smaak (zoals zoethoutthee of een sterrenmix) kunnen je bloeddruk zelf verhogen, lezen we op Voedingscentrum.nl.

Niet te veel

Voor bijna alles in het leven geldt: geniet, maar met mate. Zélfs voor je gezonde kopje groene thee. Er kunnen namelijk plantgifstoffen inzitten. Deze komen in je thee terecht omdat onkruid soms per ongeluk wordt mee-geoogst theebladeren.

Verder staat groene thee ook bekend om de stof cafeïne die het bevat. De actieve stof die ook in koffie zit. Ben je gevoelig voor de stof, dan kan deze je slaapritme verstoren omdat je er actief van wordt in plaats van slaperig. Drink groene thee in dat geval niet meer na 14.00u.

Ook als je last hebt van angstgevoelens, je maag of veel hoofdpijn, kan je groene thee in sommige gevallen beter laten staan. Cafeïne werkt dat juist in de hand.

Wil je groente thee afwisselen met andere gezonde theesoorten? Ga dan voor de super healthy gemberthee, kurkurmathee of verse munthee.

Meer healthy vibes?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Waarom groene thee zoveel gezonder is dan de meeste andere theesoorten
Sluiten