Redactie
Redactie Body 19 december 2019

Is intermittent fasting nou echt zo gezond?

Het is de nieuwe trend. Intermittent fasting, oftewel een vorm van vasten. Je zou er fitter van worden en meer energie van krijgen. Als je verschillende tv-programma’s en boeken zou moeten geloven, is het supergezond. Maar klopt dit wel? 

Wat is intermittent fasting

Intermittent fasting (IF) is niet een dieet dat precies vertelt wat je moet eten. Maar het geeft aan binnen welk tijdsvenster je het beste je maaltijden kunt nuttigen. Daarover later meer.

IF komt hierop neer: je eet een periode wel en niet. De periode waarin je niet eet, is langer dan dat je wel eet. IF kun je (gelukkig) op een aantal manieren toepassen. 

Dit zijn de meest populaire methodes:

De 16/8 methode

Bij deze methode eet je alleen binnen een vastgesteld tijdsvenster van 8 uur. Bijvoorbeeld van 08.00u tot 16.00u. In het Engels heet dit ook wel ‘time restricted feeding’. Je houdt je in die periode aan je normale voedingspatroon alleen je verdeelt het over andere tijden.

Leestip: Afvallen door te vasten, is dat gezond? En wat heb je er aan?

De 5/2 methode

Je kunt ook 2 volledige dagen van de 7 dagen vasten. Bij deze methode eet je 5 dagen normaal en 2 dagen overdag helemaal niks. In de avond is het wel toegestaan om een groentemaaltijd van ongeveer 500 kilocalorieën te eten.

Maar waarom zouden we dat doen?

Wat is de theorie achter IF?

Het idee achter vasten is dat het ervoor zorgt dat je gezonde lichaamscellen afvalstoffen verbranden en meer tijd hebben om voedingsstoffen te verteren. Er komt als het ware een soort schoonmaakploeg langs die alle rommel opruimt.

Dit heeft tot gevolg dat de cellen zichzelf verschonen en vernieuwen. Je lichaam maakt hiermee een soort van verjongingskuur door, waardoor je minder kans maakt op bijvoorbeeld hart- en vaatziektes en kanker.

Ook interessant: Intermittent fasting – wat is het? Een wetenschapper legt uit

Want normaal, wanneer je de hele dag door eet, heeft je lichaam hier namelijk geen tijd voor. Je lichaamscellen krijgt dan altijd een signaal dat ze mogen groeien. En als je cellen met groei bezig zijn, dan is er geen ruimte voor herstelwerkzaamheden. Althans, dat is de theorie die je hoort in de media.

Maar klopt dit ook echt? 

Wat blijkt uit onderzoek? 

Of IF ook kan helpen bij het genezen of voorkomen van kanker is niet hard te maken. Het onderzoeksveld staat namelijk in de kinderschoenen. Veel onderzoeken die een positief resultaat laten zien, zijn uitgevoerd bij muizen. En zoals je misschien wel begrijpt kun je resultaten van muizen niet op 1 op 1 vertalen naar mensen.

Daarnaast is het ook onduidelijk waardoor de gezondheid bij de muizen verbetert. Veel muizen vielen namelijk ook af. En afvallen heeft vaak ook een positieve effect op je gezondheid. 

Als je echt goed wilt weten of IF werkt is het belangrijk om te kijken naar meta-analyses bij mensen. Hierin worden namelijk allerlei onderzoeken in samengevat. 

Verkleinen van risico’s

De resultaten uit een recente meta-onderzoek uit 2019 laten zien dat IF kan helpen om de glucose metabolisme en insulineresistentie te verbeteren. Dit verkleint het risico op diabetes type 2. Een belangrijke verklaring voor deze gezondheidsverbetering is toe te schrijven aan het gewichtsverlies. Bij veel onderzoeken vielen de respondenten namelijk af.

Een andere interessante vraag is dan ook of IF helpt om de gezondheid te verbeteren wanneer je niks verandert aan de calorie-inname en het voedingspatroon. Oftewel wanneer je over de week heen hetzelfde en net zoveel blijft eten dan je gewend bent. Alleen dan binnen een andere tijdsvenster. Hierover zijn tegenstrijdige resultaten.

Vind je vast ook interessant: Hoe sapvasten je immuunsysteem en je gezondheid kan versterken

Aan de ene kant blijkt uit een onderzoek dat de insulinegevoeligheid en bloeddruk verbeterden bij respondenten met diabetes type 2. Aan de andere twee andere onderzoeken (bekijk de eerste en de tweede) zien we dat er geen verbetering plaatsvindt in de glucosemetabolisme. Hoe dit precies zit is nog onduidelijk. 

Daarnaast is er wel steeds meer bekend over maaltijd timing. Zo blijkt bijvoorbeeld dat ‘s nachts en laat op de avond eten het risico op gezondheidsklachten, zoals diabetes type 2 verhoogt.

Dit heeft waarschijnlijk onder andere te maken met dat je lever dit niet goed plaatsen. Hierdoor kunnen verschillende processen, waaronder de glucose metabolisme in het lichaam ontregeld raken.

Kan intermittent ongezond zijn?

Intermittent fasting kan ongezond zijn wanneer je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je volledige dagen gaat vasten. Om te controleren of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt is het handig om mijn eetmeter in te vullen.  

Kies een dieet wat je vol kunt houden

Uiteindelijk is het belangrijkste om te kiezen voor een balans waar je je goed bij voelt en vol kunt houden. Voor de ene persoon is dat IF en voor de ander is dat wat anders. 

Dit is gastartikel is geschreven door Erik Huizenga, schrijver en leefstijlcoach bij FIT en is gespecialiseerd in gedragsverandering. 

Meer vasten

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Is intermittent fasting nou echt zo gezond?
Sluiten