Marloes Graat
Marloes Graat Body 27 jul 2022

Ghee of boter: welke van de twee is gezonder om mee te koken?

Ghee is de laatste jaren in ware opmars. De geklaarde boter wordt door de vele gezondheidsvoordelen veel in de Ayurvedische wereld gebruikt in traditionele recepten. Tibetanen drinken de geklaarde boter graag zelfs in hun thee. Actrice Gwyneth Paltrow verkondigt al jaren fan te zijn van ghee op haar website Goop. Na al die positieve berichten over ghee vragen we ons af, wat is nu gezonder om mee te koken: boter of ghee?

Dat ghee veel gezonde voedingstoffen (zoals Vitamine A, E en K) bevat is bekend, maar is het ook gezonder dan boter tijdens het koken?

Wat is ghee?

Ghee, ook wel geschreven als ghi, is geklaarde boter. Geklaarde boter is boter waar het water en de melkdeeltjes uit zijn gehaald, zodat je alleen nog het botervet hebt.

“Ghee is vrijwel 100 procent vet,” aldus diëtiste Molly Knudsen op MindBodyGreen. ”Boter bestaat uit 80 procent vet en 20 procent water en melk.”

In India is ghee zelfs een symbool van voorspoed en wordt het zowel medicinaal gebruikt als bij het koken, volgens Yoga Journal. In de Indiase keuken wordt ghee veel gebruikt om te braden of te frituren. Je kunt ghee kopen bij toko’s en het is ook steeds vaker in de supermarkt verkrijgbaar.

Wat is gezonder: ghee of boter?

Of je nu beter voor boter of ghee kan kiezen om te koken hangt af van je gezondheid en voorkeuren. Zo legt diëtiste Ginger Hultin uit: “Boter is lager in vet en in onverzadigd vet.”

Hoe krijg je een gezonde relatie met voeding? Een voedingscoach vertelt

Veel onverzadigd vet is slecht voor je cholesterol. “Maar ook boter bevat nog steeds onverzadigde vetten. Ghee bevat een hoger vetpercentage en daardoor grotere hoeveelheden in vet oplosbare vitamine zoals vitamine A, E en K,” aldus Hultin.

Ook is ghee aan te raden als je lactose-intolerant bent of koemelkallergie hebt, omdat het geen lactose en melkeiwitten meer bevat.

Voedingswaarden Ghee (één eetlepel)

Als je kijkt naar de voedingswaarden van ghee en boter zijn de verschillen niet heel groot. Maar kijk en vergelijk zelf vooral wat voor jou belangrijk is:

  • Calorieën: 123
  • Vet: 13,9 g
  • Verzadigd vet: 8,67 g
  • Cholesterol: 35,8 mg
  • Natrium: 0,28 mg
  • Koolhydraten: 0 g
  • Voedingsvezels: 0 g
  • Eiwit: 0,039 g

Voedingswaarden gezouten boter (één eetlepel)

  • Calorieën: 102
  • Vet: 11,5 g
  • Verzadigd vet: 7,3 g
  • Cholesterol: 30,5 mg
  • Natrium: 91,3 mg
  • Koolhydraten: 0,009 g
  • Voedingsvezels: 0 g
  • Eiwit: 0,121 g

De verschillen tussen boter en ghee

Dit zijn de 3 grootste verschillen om te beslissen wat je het beste kunt gebruiken:

1. Kookpunt

Ghee is geklaard en heeft daarom een hoger kookpunt: 250 graden Celsius. Hierdoor wordt ghee wordt minder snel zwart in de pan en is het daarom geschikt om mee te wokken of om vlees mee te bakken. Boter heeft een kookpunt van 175 graden Celsius

2. Smaak

Ghee smaakt een aardse, nootachtige smaak en smaakt anders dan de romige, lichte smaak van boter.

Specerijen in je beautyroutine? Ja zeker, aldus het eeuwenoude Ayurveda

Ghee is erg geschikt om curry’s mee te maken omdat het de smaak van kruiden en specerijen versterkt. Daarom wordt het onder andere ook zo vaak gebruikt in de ayurvedische keuken.

3. Houdbaarheid

Ghee is een stuk langer houdbaar dan boter. Je kunt het twee jaar buiten de koelkast bewaren, omdat het geen bederfelijke voedingsstoffen meer bevat. Roomboter kun je zes weken in de koelkast bewaren.

Oké, de verschillen zijn nu duidelijk, maar met welke kun je nu het beste koken? Als eerste: zowel boter als ghee is gezond als ze met mate worden gebruikt en ze kunnen goed naast elkaar worden gebruikt in je keuken.

Vegan Vrijdag: Indiase pompoencurry met karwijzaad

Zo pak je bij het bakken van een taart en koekjes boter en als je gaat wokken of een kruidige curry maken, dan pak je de pot ghee.

Als je echter alleen kritisch kijkt naar de voedingswaarden, heeft boter een lager vet- en caloriegehalte, dus als dat het belangrijkste is waar jij op let, kun je het beste voor boter kiezen als gezondste optie.

Zelf ghee maken

Wil je zelf ghee maken? Het is veel makkelijker (én goedkoper) dan je denkt! Ons zusje Culy legt het je makkelijk uit in dit filmpje: zo maak je geklaarde boter (ghee)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Ghee of boter: welke van de twee is gezonder om mee te koken?
Sluiten