Gezond snacken? 6 x gezonde tussendoortjes (met superfoods)

Bij een bewust leven hoort ook genieten. Naast het koken van gezonde, voedzame en vooral heerlijke maaltijden, is er dan ook bést plaats voor een lekkere snack tussendoor. Maar het liefst wel een gezonde snack. Daarom delen we onze favoriete gezonde tussendoortjes gemaakt van superfoods!

Van natuurvoedingscoach Anne de Meulmeester leerden we in de Bedrock Talks podcast over voeding, dat eten ontzettend veel invloed heeft op ons lijf, maar ook op onze mentale gezondheid.

Daarom raadt de Meulmeester aan om 400 gram groenten per dag te eten en wanneer je zin hebt in een snack, voor een gezonde versie te gaan!

Gezonde tussendoortjes

In de supermarkt kan het nog weleens lastig zijn om uit te vogelen welke snacks wel en niet verantwoord zijn. Aan de verpakkingen is dat vaak lastig te zien. Suikers en snelle koolhydraten zitten namelijk in de meeste ‘gezonde’ snacks die je in de schappen ziet.

Deze gezonde tussendoortjes zijn gemaakt van superfoods en kun je met een gerust hart (met mate) van snoepen!

Healthy chocolate bar

Een reep chocolade klinkt misschien niet direct gezond, maar wanneer je het in de juiste vorm eet, kan het een verantwoorde snack zijn. Cacao heeft namelijk allerlei gezondheidsvoordelen!

Ga daarom op zoek naar een (kleine) chocoladereep gemaakt van rauwe cacao wellicht met wat amandelen en gedroogd fruit zoals een vijg: et voilà! Een verrukkelijk én verantwoorde snack.

Reep met eiwitten

Je kent het wel: het is 16.00u en je hebt geen echte trek maar móet en zal iets kleins eten. Om te voorkomen dat je blijft door snacken tot je misselijk bent, kan je kiezen voor een voedzame optie zoals een reep met eiwitten. Deze zorgen voor een verzadigd en voldaan gevoel.

Vind je vast ook interessant: Superfoods exotisch? Helemaal niet: 7 superfoods uit eigen land

Zulke ‘protein bars‘ komen tegenwoordig in alle smaken en met de lekkerste en meest verantwoorde ingredi√ęnten. E√©n van onze favorieten? Een reep van superfoods met touch van vanille, amandelen, agavenectar en stukjes chocola. Zonder gluten, toegevoegde suikers of transvetten!

Vegan reep met pindakaas

Waar de één cravings heeft naar zoetigheid, houdt de ander meer van een hartige snack. Got ya! Ook daarvoor bestaan heerlijke repen vol voedzame stoffen. Als we kiezen voor hartig, gaan we zeker graag voor een snack met pindakaas! Op een cracker of in één eiwitrijke, vegan reep (en helemaal keto proof).

Fruit met noten

“Met snacken wil je altijd oppassen dat je niet in een suikerpiek terecht komt,” vertelde de Meulmeester eerder aan Bedrock. Door te snacken met suiker, dus ook met natuurlijke suikers zoals fruit, schiet je bloedsuikerspiegel omhoog (de bekende sugar rush) en krijg je even later last van een suikerdip.

Ook lezen: Waarom consumeren we nog zoveel suiker? Dit is de macht van de suikerlobby

Om dat te voorkomen, kan je (gedroogd) fruit (of gedroogde superfoods) het best combineren met een handje nootjes. Dat zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel op pijl blijft en je een voldaan gevoel houdt!

Smoothie

Volgens de Meulmeester is het belangrijk om aan je 400 gram groente per dag te komen, om te zorgen dat ons lichaam en onze geest gezond blijft. Maar genoeg groenten eten, is niet altijd even makkelijk. Eerder tipten we al hoe je groenten kan toevoegen aan je ontbijt, maar een snackmoment is ook ideaal om te zorgen dat je aan je dagelijkse hoeveelheid groenten komt.

Pak de blender en zorg voor bladgroenten, eventueel wat fruit voor de zoete smaak en wellicht nootjes of zaadjes en there you go: een gezond en heerlijk tussendoortje!

Dipgroenten

Van hummus en andere gezonde spreads en dips krijgen we nooit genoeg. Heb je tussen je maaltijden door zin in een lekkere snack dan is rauwe groenten dippen in hummus √°ltijd een goed idee.

Fris, knapperig en gezond en zo wordt het steeds makkelijker om aan je 400 gram groenten per dag te komen!

Meer healthy vibes?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox ūüĎá

Reageer op artikel:
Gezond snacken? 6 x gezonde tussendoortjes (met superfoods)
Sluiten