Zo zet je gevoelens van angst om in enthousiasme

Too blessed to be stressed

Er zijn twee manieren om te reageren op nieuwe situaties of nieuwe dingen: of je wordt er bang van, of juist nieuwsgierig. Oftewel: je voelt angst óf je voelt enthousiasme. Het lijkt misschien of dat gevoel van bovenaf wordt ingegeven, maar het is een kéuze of je je uiteindelijk laat leiden door angst of die angst omzet in enthousiasme en het nieuwe full force ahead omarmt.

Natuurlijk hebben we het hierbij wel over van die typische angstmomenten. Bijvoorbeeld: de angst om die spin te vangen en buiten te zetten. Om te solliciteren op die uitdagende nieuwe functie. Om die zakenreis te maken waarvan je niet helemaal weet waar je terecht gaat komen. Dat is even wat anders dan een angststoornis. Tip: zo weet je dat jij (of iemand uit je omgeving) een angststoornis hebt.

Maar hoe doe je dat, die angst omzetten in enthousiasme? Door te accepteren dat je je angstig voelt en vervolgens te kiezen om daar dwars doorheen te gaan.

Angst is een slechte raadgever

Zodra we angst voelen, gaan we op zoek naar manieren om die angst niet te hoeven voelen. We ontwijken het liever. Want angst staat voor iets naars, iets wat we uit de weg willen gaan. Denken we. Maar angst kan ook een signaal zijn dat aangeeft dat we ons in een onbekende situatie bevinden. Dat we iets moeten doen wat we nooit eerder hebben gedaan, bijvoorbeeld. Dat we ons niet zo comfortabel voelen. En dan kan die angst je een seintje geven: je verlaat nu je comfort zone.

Natuurlijk zijn er heel veel situaties waarin angst iets reëels is: die waarschuwing voor gevaren van buitenaf. Je intuïtie die je vertelt dat er iets staat te gebeuren waar je helemaal niet oké mee bent. En dat zou je ook niet hoeven zijn. Voor échte gevaren moet je altijd blijven opletten. Maar daarnaast zijn er ook heel veel situaties waarin we een angst voelen, die misschien niet helemaal real is. Angst is een gevoel en gevoelens zijn niet altijd waarachtig. Je bent niet je gevoel en je kunt jezelf dan ook loskoppelen van je gevoelens.

Wat het schrijven van een boek over angst, mij leerde over bang zijn (dit zou iedereen moeten weten)

Angst hoeft niet iets naars te zijn

En wat nou als je die gevoelens van angst nou eens gebruikt als signaal voor iets positiefs? Eh, wacht even, er is helemaal niks positiefs aan angst, horen we je denken. Maar angst hoeft niet per se iets naars te zijn. Want je comfort zone verlaten, kan je juist heel veel goede dingen opleveren. Juist door je angsten te overwinnen, kun je groeien als mens. En angst laat je zien waar je nog kan groeien.

Dit vind je misschien ook interessant: Tijd om niet meer bang te zijn: een simpele oefening om angsten te overwinnen

In zulke situaties hoeft angst dus niet per se je vijand te zijn. Sterker nog: je kunt ‘m je bondgenoot maken. Zodra je angst voelt die niet duidt op duidelijk gevaar van buitenaf (pijn bijvoorbeeld), kan je die gevoelens gebruiken als les. Blijkbaar sta je op het punt om iets te doen wat je gaat doen groeien. En daar wil je toch doorheen? Je wilt toch groeien? Laat je niet tegenhouden door je gevoelens van angst, maar maak bewust de keuze om de uitdaging aan te gaan, zelfs ondanks dat je misschien een beetje bang bent.

Vervang angst door nieuwsgierigheid

Dwars door je angst heen: hoe doe je dat? Stel jezelf de volgende vraag: als ik dat waar ik bang voor ben nu níét doe, kijk ik dan over twintig jaar met spijt terug op dit moment? Is het antwoord ja, dan weet je dat je aan de vooravond staat van een kleine radicale zelf-revolutie. Dit is je moment om te groeien! Angst is het signaal dat je iets heel, heel dappers gaat doen. En dat is toch te gek?!

Keep your eye on the prize

Je hoeft die angstgevoelens dan ook niet weg te duwen. Want je voelt ze, dus ze zijn er. De key is om ze te accepteren. Je hoeft ze niet op te lossen, ze hoeven niet weg: ze mogen er best zijn. Je hebt pas echt last van je gevoelens, als je wenst dat ze er niet zijn. Terwijl het leven vol zit met dingen die oncomfortabel zijn, met pijn en verdriet. Die hoef en kun je ook niet zomaar wegstoppen. De truc is om te leven met je gevoel en zo geldt dat ook voor angst.

Laat angst je een les leren: blijkbaar vind ik dit moeilijk of eng, maar ik ga hier niet voor wijken. Je maakt bewust de keuze om door je angsten heen te gaan. Uiteindelijk gaan ook deze gevoelens weer voorbij. En denk je eens in hoe trots en sterk je je straks zult voelen, omdat je gewoon hebt gedaan waar je bang voor was! Keep your eye on the prize, zoals de Engelsen zeggen.

En geef jezelf credit: so what dat je een beetje angst of paniek voelt? Je bent juist moedig dat je nu staat waar je nu staat en dat je je niet laat tegenhouden door die angsten.
“Courage is not the absence of fear, but the mastery of it”. Was getekend: een heel wijs iemand.

Een paar tips om gevoelens van angst snel kwijt te raken:

  • Zeg tegen jezelf dat je veilig bent. Dat werkt beter dan tegen jezelf zeggen dat je je niet aan moet stellen of even door moet zetten.
  • Adem 3x diep in en uit. Zoek even een rustig plekje op, bijvoorbeeld het toilet.
  • Bedenk dat je tot nu toe alles in je leven ook hebt overleefd (anders zat je hier nu niet) en dat je dus veel meer kunt hebben dan je denkt!

 

Nieuwsbrief

Wil je meer interessante artikelen ontvangen over psychologie en persoonlijke ontwikkeling? Schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief!