Margje Hoogland
Margje Hoogland Welzijn 18 mei 2022
Leestijd: 5 minuten

Face yoga: is het de manier om je gezicht gezond en vitaal te houden?

Ondanks dat het schoonheidsideaal ons anders doet vertellen, is er natuurlijk helemaal niks mis met rimpels. Liever een gezicht waarop af te lezen is dat er veel is gelachen dan een strak gezicht van de botox. Toch zit je gezicht vol spieren die net als de andere spieren in je lichaam onderhouden moeten worden. Dat houdt je gezicht namelijk gezond en als bijeffect helpt het rimpeltjes en andere tekenen van huidveroudering verminderen.

Dat zit namelijk zo.

De voordelen van face yoga

Veroudering van het gezicht is gedeeltelijk te wijten aan spierverlies, face yoga helpt die spieren te versterken. Het hele gezicht ziet er daardoor steviger en jonger uit. Omdat gezichtsyoga ook de bloedsomloop stimuleert worden ook wallen minder. Daardoor zie je er sowieso wat stralender en minder moe uit.

Dit zijn de 5 beste tools voor een gezichtsmassage

Yoga staat natuurlijk gelijk aan ontspanning. Dat geldt ook voor het gezicht. Na een stressvolle dag staan je kaken vaak gespannen en zijn je nek en schouders stijf. Face yoga helpt je dan weer tot rust komen en de spanning in je kaken los te laten. Belangrijk omdat de spanning niet alleen vervelend is en slecht kan zijn voor je gebit – hello, tandenknarsen – maar ook omdat overbelaste spieren rimpeltjes veroorzaken.

Gezichtsyoga maakt je ook bewuster van uitdrukkingen van je gezicht. Vaak denk je niet echt over uitdrukkingen als het fronsen van je wenkbrauwen na, terwijl dat soort uitdrukkingen wel voor rimpeltjes zorgen. Door je bewust te worden van die uitdrukking, zul je het ook minder vaak doen. Je wenkbrauwen fronsen is sowieso al niet een heel vriendelijke blik ;).

Drie jaar jonger

Tijdens een onderzoek aan de Northwestern University bij 20 vrouwen tussen de 40 en 65 jaar bleek dat gezichtsyoga zeker helpt in de strijd tegen gezichtsveroudering.

3 tips van een schoonheidsspecialiste voor een natuurlijk stralende huid

Je moet alleen wel een beetje toegewijd zijn: de deelnemers van het onderzoek deden gedurende twee maanden 30 minuten per dag yoga oefeningen voor het gezicht. Daarna deden ze het gedurende 3 maanden om de dag.

Het resultaat mocht er wel wezen, vooral rond hun kaken verstevigde de huid. De kaakspieren bleken voller en groter en dat hielp het huid- en vetweefsel in hun gezicht verstevigen. De deelnemers zagen er zo wel bijna 3 jaar jonger uit. Botox en plastische chirurgie zijn dan helemaal niet meer nodig.

Side note

Je hoeft natuurlijk nu niet zelf direct zo hard aan de slag te gaan. Zoals we al zeiden, er is niks mis met een paar rimpeltjes en je huid verstevigt ook als je af en toe oefeningen doet. Zie het dus vooral niet als een dagelijkse verplichting, maar meer iets als je wekelijks yogalesje op de mat. Dan helpt het je ook echt ontspannen.

Let er ook op dat gezichtsyoga geen vervanger is voor andere huidverzorging. Dagelijks een goede SPF smeren is nog altijd heel belangrijk – ook omdat het helpt tegen huidkanker. Omdat je lichaam vanaf je 25e steeds minder collageen aanmaakt, helpen supplementen en goede voeding je huid ook stevig te houden.

5 yoga poses voor beginners

Online kun je tal van face yoga filmpjes vinden, maar laten we eens bij het begin beginnen. Dat doe je door eerst bij de grotere spieren te beginnen en daarna door te gaan naar delicate gebieden zoals de ogen en de mond.

Blijf wel net als tijdens de yoga in een rechte houding staan, open je borst en breath.

En ohja, vergeet niet om je handen te wassen voor je aan de yoga begint. Anders heb je weer meer kans op puistjes en dat is ook weer niet te bedoeling.

1. The-Big-O-Pose

Dit is de warming-up die zorgt voor volledige bloedcirculatie in je gezicht.

  • Laat je onderkaak zakken alsof je gaapt, en voel hoe dat ruimte in de wangen creëert
  • Houd je hoofd stil maar kijk met je ogen van boven naar beneden
  • Houd tien seconden vast en blijf ademen
  • Herhaal twee keer

Hoe kan je het beste je gezicht wassen voor een stralende huid? De basics uitgelegd

2. De zwanenhals pose

Deze oefening is voor de nek. Het zorgt voor ontspanning en maakt je nekgebied strakker.

  • Ontspan je schouders
  • Beweeg je kin naar één kant iets omhoog in een hoek van 45 graden
  • Tuit je lippen
  • Houd tien seconden vast en blijf ademen
  • Wissel van kant
  • Herhaal beide kanten twee keer

3. De opkikker

Deze pose is voor het voorhoofd, maar het is ook gelijk een korte meditatie.

  • Plaats je vingers in een neerwaartse V-vorm op je voorhoofd en trek ze iets omhoog
  • Houd je schouders ontspannen en kin iets omhoog, adem 10 seconden in en uit
  • Laat de handpalmen langs de zijkanten van je gezicht glijden
  • Sluit je ogen en geniet van de sensatie
  • Herhaal twee keer

4. De verrekijker pose

Zoals de naam al doet vermoeden, is deze pose voor je ogen.

  • Krul je hand in een C-vorm – zoals je vroeger deed wanneer je een verrekijker nadeed
  • Plaats je wijsvingers boven je wenkbrauw
  • Plaats het topje van je duim aan de zijkant van uw neus, net boven het neusgat.
  • Duw je vingers naar beneden en dan zijwaarts
  • Houd je schouders ontspannen en open je ogen zo wijd mogelijk
  • Houd 5 seconden vast, terwijl je je wijsvinger stevig in je wenkbrauw drukt en zorg ervoor dat je wenkbrauw en voorhoofd niet bewegen.
  • Knijp 5 keer met je ogen, sluit je ogen en ontspan voor een paar seconden.
  • Herhaal dit twee keer aan beide kanten

5. Yummy-pose

De laatste oefening is voor de mond, of eigenlijk voor je lippen. Je krijgt er namelijk natuurlijk volle lippen van.

  • Plaats je wijsvingers op je mondhoeken
  • Glimlach en laat de hele rij voortanden zien. Zorg ervoor dat je mondhoeken zich op dezelfde hoogte bevinden
  • Steek je tong uit en krul die een beetje omhoog en neem 5 seconden de tijd om hem langzaam opzij te bewegen. Neem dan 5 seconden de tijd om je tong naar de andere kant te bewegen
  • Herhaal dit nog twee keer en blijf ademen

Namasté!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Face yoga: is het de manier om je gezicht gezond en vitaal te houden?
Sluiten