Body 9 jul 2019 Maaike Kooijman

Energiedip in de middag? Door deze simpele oefening krijg je weer energie

Er zijn maar weinig mensen die er geen last van hebben: een energiedip in de middag. Zeker als je om half 9 ‘s ochtends al op kantoor arriveert, is de kans groot dat je na de lunch niet heel lang meer productief kunt zijn. Het is niet voor niets dat ze in Zweden testen doen met een 6-urige werkdag – de ‘9 tot 5’-mentaliteit loopt immers helemaal niet gelijk met onze interne klok, schreven we al eerder. Maar als je toch nog een paar uur voor de boeg hebt, wat doe je dan tegen zo’n energiedip in de middag?

Je kunt natuurlijk grijpen naar de automaat-soepen en chocoladerepen, maar een gezondere en relatief snelle oplossing is om heel even yoga te doen. Dat is op kantoor misschien een beetje ongemakkelijk, maar op sommige andere plekken kan het prima (en bovendien, je collega’s zijn vast wel wat van je gewend).

De Cobra tegen een energiedip in de middag

Een snelle stretchoefening die je kunt doen om meer energie naar je rug te laten stromen en beter te focussen, is bijvoorbeeld de Cobra (ook wel de Bhujangasana genoemd, dat is Sanskriet voor slanghouding).

LEES OOK: Waarom je nu écht aan yoga wilt beginnen (ook als je niet zweverig bent)

Voor de Cobra ga je op je buik op de grond liggen, met de bovenkant van je tenen tegen de grond en je voorhoofd ook. Plaats vervolgens je handen naast je borstkas op de grond, vlak bij je lijf. Adem diep in, draai je schouders naar achteren en duw dan je bovenlichaam omhoog, waardoor je borst naar achteren wordt gekromd en je borst geopend.

Let erop dat je ellebogen nog een beetje gekromd zijn, zodat je de oefening met je rug blijft doen en niet op je armen gaat hangen. Probeer je schouders laag te houden, dus bij je oren vandaan, en houd je benen ontspannen. Probeer een seconde of 15 rustig te ademen en laat je dan weer voorzichtig naar de grond zakken op een uitademing.

Minder stress en vermoeidheid

Door deze houding worden niet alleen je longen en borst geopend voor meer energie, maar hij masseert ook je buikorganen en ook dat helpt tegen stress en vermoeidheid. Weg energiedip in de middag!

Precies weten deze oefening eruit ziet? Op mindbodygreen vind je een handige instructievideo. En o ja, ons zusje WorkJuice schreef ook al over 3 yoga-oefeningen voor een drukke werkdag die je op het toilet kunt doen, voor als je het tóch niet helemaal ziet zitten om op je buik op de grond te gaan liggen.

Meer tips tegen dips:

Luister nu ook naar Bedrock

Geef jij om ook het welzijn van de wereld en wil je graag bijdragen een mooiere plek? Dan is onze nieuwste podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de derde aflevering klimaatjournalist van de Correspondent Jelmer Mommers.

Spoiler: Jelmer vertelt waar de opwarming van de aarde mee begon, dat het niet te laat is en vooral: wat wij kunnen doen. Want dat we iets kunnen doen, dat is zeker. Maar dat we dat nú moeten doen, is nog niet het gesprek van de dag.

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Energiedip in de middag? Door deze simpele oefening krijg je weer energie
Sluiten