Middagdipje? Zo kom je er overheen

Houd rekening met je biologische klok

Je kent het vast wel: in de ochtend zit je nog vol goede voornemens en heb je volop vertrouwen in jezelf en je to do-lijstje. Je gaat productief aan het werk, luncht even tussendoor en wilt dan weer verder. Maar ergens halverwege de middag word je moeier en zie je het ineens een stuk minder zonnig in. Je gaat al die dingen toch niet meer af krijgen vandaag, dan kun je toch net zo goed naar huis gaan?

Wrong. Want hoewel je meestal inderdaad minder energie hebt halverwege de middag – onze werkdagen zijn ook eigenlijk veel te lang – zijn er wel dingen die je kunt doen tegen je middagdipje.

Ga een rondje wandelen

Het beste medicijn tegen inactief zijn is natuurlijk gewoon actief zijn. Wandelen brengt je hoofd tot rust en het bewegingsgedeelte maakt ons weer energieker. Bijkomstige voordelen: wandelen leidt tot meer creatief denken én een parkwandeling zou ook goed zijn voor de verbetering van je geheugen. Hup, weg van dat bureau dus.

Zet een raam open

Ben je niet in de gelegenheid om naar buiten te gaan? Zet dan op zijn minst even een raampje open. Niemand werkt graag in een bedompte ruimte waar de verwarming staat te loeien; je bent juist veel productiever in een koele omgeving. Mark Zuckerberg van Facebook heeft de temperatuur in zijn bedrijf zelfs het liefst op een graad of vijftien omdat werknemers dan het best zouden werken. (Maar hé, overdrijven is ook een vak.)

Eet een goede lunch

Ja, die witte boterham met hagelslag heb je best wel verdiend. Maar je hebt óók energie verdiend, en die haal je daar niet per se uit. Integendeel: geraffineerde koolhydraten en suikers zorgen weliswaar voor een korte energiepiek in je bloedsuikerspiegel, maar daarna kom je in een suikerdip en ben je moe en opnieuw hongerig. In plaats daarvan kun je volkorenbrood eten, of nog beter, een salade vol eiwitten en gezonde vetten meenemen. Wist je bijvoorbeeld dat je van noten meer concentratie krijgt? Ook peulvruchten en groenten geven je energie en zorgen ervoor dat je langer vol zit. Zorg er dan wel weer voor dat je niet te veel eet.

Dit vind je vast ook interessant: Wil je productiever werken? Dit eten kan je daarbij helpen.

Begin met de moeilijke dingen

Als het eenmaal middag is, is het wat laat voor deze tip. Maar als je ‘s ochtends een lijstje maakt met wat er allemaal gedaan moet worden, is het wél belangrijk dat je erop let dat de belangrijkste dingen bovenaan zet – en daar ook echt mee begint. Het is dan wel verleidelijk om te starten met het checken van je mail en dan de dingen uit te stellen waar je echt geen zin in hebt, maar aan het begin van de dag heb je juist nog energie voor al die grote dingen. Het is ook een goede tactiek om grote en kleine dingen af te wisselen, zodat je niet tegen een enorme berg werk op hoeft te zien.

Houd rekening met je biologische klok

Deze tip heeft een beetje met het vorige punt te maken. Uit onderzoek blijkt dat ons lichaam meestal tussen 1 en 3 uur een middagdipje heeft, terwijl je tussen 8 en 9 ‘s ochtends juist heel productief bent – deels afhankelijk van hoe laat je opstaat. Natuurlijk kun je niet altijd kiezen welk werk je op welk moment doet, maar vaak wel. O, en nu weet je ook meteen wanneer je al die onbelangrijke meetings moet plannen.

Zorg voor voldoende hydratatie

NIet alleen eten heeft effect op je concentratie, water heeft dat minstens net zo veel. Wist je dat je brein al alertheid verliest als je slechts twee procent te weinig water binnen krijgt? Neem dus plek naar de thee-automaat of zet een volle fles water op je bureau.

Probeer eens een lichttherapielamp

Merk je na al deze aanpassingen dat je nog steeds redelijk suf bent? Misschien ken je wel de lampen die voor lichttherapie worden gebruikt: ze zouden onder andere winterdepressie, slaapproblemen en vermoeidheid verminderen. Hoewel kantoorlicht meestal ook al wel fel lijkt, zorgt écht fel licht ervoor dat je hersenen een soort wake-up call krijgen. Het is het proberen waard.