Een beetje down? Zo versla je de after-vakantiedip

Maaike Kooijman 29 aug 2018 Mind

Vakanties zijn er om uit te rusten, en als je ergens op het strand ligt in een warm land (of gewoon in je tentje op de Veluwe), heb je ongetwijfeld ook het idee dat je dat aan het doen bent. Maar zodra je thuis bent, slaat de after-vakantiedip toe. Je leven lijkt ineens eindeloos veel saaier en je wilt het liefst het roer omgooien. Met een beetje pech heb je zelfs zo weinig zin om weer aan het werk of de studie te gaan, dat je het liefst de hele dag in bed wil liggen.

Dat is natuurlijk helemaal niet prettig, maar je bent lang niet de enige. Zo’n 57 procent van de Britten heeft bijvoorbeeld last van depressieve gevoelens of gedachten na thuiskomst van vakantie. Wat kun je daaraan doen?

Vermijd vakantiefoto’s van andere mensen

Leuk, die vriendin die aan het backpacken is door Thailand en de neef die nog ergens in Zuid-Spanje zit. Maar weet je, die verhalen hoor je wel als zij ook teruggekeerd zijn – en jij al van je after-vakantiedip af bent. Als er iets niet bevorderend is voor een goed humeur, is het wel FOMO.

Begin niet meteen weer met werken

Ja, je hebt net een paar weken, of in ieder geval dagen, vrij gehad. Dan kun je weer met een uitgerust brein en een goed slaapritme (oké, who am I kidding, dat waarschijnlijk niet) aan het werk, toch? Nope, fout. De grootste fout die ik dit jaar heb gemaakt, is om de dag na mijn terugkomst al meteen weer naar kantoor te gaan. Nu vind ik mijn werk en collega’s hartstikke leuk, maar dat neemt niet weg dat de omslag van elke dag een vol programma naar acht uur lang op een stoel zitten en stukjes tikken, niet makkelijk is.

Dus als je de luxe hebt, neem dan een extra dagje vrij. Of drie.

Neem de rust en tijd om te acclimatiseren (en trek je niets van anderen aan)

En dat je in de tijd dat je op vakantie was helemaal geen vrienden en familie hebt gezien, betekent ook niet dat je ineens elke avond een bijklets-afspraak moet inplannen als je terug bent. Gun jezelf in plaats daarvan de tijd om weer te wennen aan alle dagelijkse klusjes die je bijna was vergeten en om terug te keren in de een maatschappij die druk, druk, druk is en waarin mensen ook nog allerlei oordelen hebben over hoe je je leven zou moeten leiden.

Dat klinkt nogal dramatisch als je niet zo lang weg bent geweest, maar als je écht een goede vakantie hebt gehad, heb je je hopelijk even kunnen distantiëren van je normaal zo hectische leven. En nee, dan is het helemaal niet gek dat je een kleine reversed cultuurshock hebt. Zelfs een hele dag slapen na je vakantie is toegestaan.

Houd de zomer nog een beetje vast…

Wil je nog helemaal niet wennen aan je hectische werkende of studerende leven? Mag ook. Picknick in je woonkamer als het buiten druilerig is, haal af en toe zomaar een ijsje of doe niet eet-gerelateerde dingen die je doen terugdenken aan zomersere tijden. Soms werkt het zelfs al om gewoon foto’s terug te kijken.

… maar kijk ook uit naar de herfst

Een belangrijke reden waarom mensen zo down worden na terugkomst van hun vakantie in augustus, is omdat ze niet alleen opkijken tegen Het Normale Leven, maar ook tegen de verdwijning van de zomer zelf. Zonlicht maakt mensen vrolijk, terwijl je goede humeur vasthouden met een grijze lucht buiten al een grotere uitdaging is.

Probeer desondanks om een beetje uit te kijken naar de herfst. Sla je favoriete thee in, maak een to do-lijstje met leuke dingen (zoals een wandeling door een oranje bos), ga desnoods knutselen met kastanjes.

Ruim je huis op

Weg met de lenteschoonmaak, hallo pre-herfstschoonmaak! Niets is irritanter dan thuiskomen in een huis dat nét iets rommeliger is dan je dacht dat je het had achtergelaten. Als je opruimt, ben je niet alleen trots op jezelf omdat je iets actiefs doet, maar voelt het ook alsof je met een schone lei aan je after-vakantieleven begint.

Schrijf je goede voornemens op

Heb je écht geen zin om weer aan het werk te gaan en blijft het gevoel dat je iets aan je leven wilt veranderen (bijvoorbeeld omdat je je realiseert dat je een leven wilt met veel meer vrije dagen, en ook nog een manier weet waarop dat zou kunnen)? Schrijf dan op wat je zou willen veranderen – dan is het in ieder geval uit je malende hoofd. Daarna heb je twee opties: het zo laten en afdoen als after-vakantiedip, of echt met die lijst aan de slag gaan. Aan jou de keuze.

Meer tips voor een beter humeur

Ga je uitgerust weer aan het werk, maar kun je nog wel wat tips voor een meer productiviteit en een goede werk-privébalans gebruiken? Volg Bedrock @ Work op LinkedIn!

Reageer op artikel:
Een beetje down? Zo versla je de after-vakantiedip
Sluiten