Burn-out door je relatie: de symptomen en hoe je ermee om kan gaan

Emma Bering 25 aug 2018 Mind

Burn-outs komen steeds vaker voor. Toch zijn deze niet altijd werkgerelateerd. Je kan ook een burn-out krijgen door je relatie. Maar wat zijn dan precies de symptomen? En hoe kan je er mee omgaan?

Veel voorkomende oorzaken van een burn-out zijn stress en werk. Maar wist je ook, dat je door je relatie in een burn-out terecht kan komen? Als je langer dan een half jaar stress en spanning ervaart kan je al een burn-out krijgen.

Burn-out door je relatie

Uit onderzoek van Wayne Parker Kent blijkt dat 27 procent van de onderzochte jongeren (2.844) aangeeft een burn-out of gerelateerde klachten te hebben (gehad). Maar een burn-out komt niet alleen door werk.

In elke relatie zijn er soms spanningen, je zal ook echt aan je relatie moeten blijven werken. Vaak is een burn-out door je relatie gerelateerd aan een ongezonde relatie, waarin veel wordt geruzied en het vooral energie kost. Relaties gaan niet altijd over rozengeur en maneschijn, maar als dit op de lange termijn zo doorgaat, kan je een burn-out krijgen. In een relatie doe je nou eenmaal af en toe concessies, maar het gaat fout op het moment dat je jezelf, jouw wensen en je gezondheid in de steek laat.

Symptomen van een burn-out door je relatie

Een burn-out heeft meerdere symptomen. Denk aan oververmoeidheid, spierpijn, slaapproblemen, hoofdpijn, last van je darmen, stemmingswisselingen, behoefte aan suiker en slechte concentratie. De symptomen van een burn-out door je relatie zijn overwegend hetzelfde. Maar hier kan je bijvoorbeeld aan denken:

Je hebt geen zin meer in sociale activiteiten. Zelfs de verjaardag van een goede vriendin kan voelen alsof je marathon moet rennen. Ook heb je last van stemmingswisselingen, wat de sfeer in je relatie ook weinig goeds doet.

Door de stress en negatieve energie, word je erg pessimistisch over de liefde. Je ziet het nut van de relatie niet meer in en denkt dat het toch nooit meer goed komt. Liefde lijkt een desillusie en eigenlijk heb je de hoop al opgegeven.

Daarnaast voel je je vlak, het is bijna alsof je geen emotie hebt. Je voelt je verdrietig en leeg. Je bent oververmoeid, ongemotiveerd en het gaat helaas niet weg na een ochtendje uitslapen.

Psychologe Charlotte vertelt aan Bedrock: “Vaak zijn mensen die met een burn-out bij mij komen hardwerkende mensen die het moeilijk vinden om grenzen te stellen en te weinig stilstaan bij wat ze zelf nodig hebben.” Ook mensen die vaak veeleisend, onzeker en perfectionistisch zijn, zijn gevoeliger voor een burn-out. Deze mensen vinden het vaak moeilijk om in te zien dat er wat mis is en gaan door tot het niet meer kan. Daar gaat het fout.

Kies voor jezelf

Mocht je een burn-out te pakken hebben, is het altijd belangrijk om bij de huisarts aan te kloppen. Deze kan je verder helpen en je door verwijzen naar een specialist of de juiste therapeut voor jou. Het kan ook fijn zijn om tegen iemand te praten die jou niet door en door kent. Maar het is ook heel belangrijk dat je voor jezelf leert kiezen. Jouw gezondheid en welzijn is het belangrijkste op dit moment, en het wordt wellicht tijd dat je een stapje terug doet.

Leer je eigen lichaam weer te voelen. Ga bijvoorbeeld een keer naar de spa of sauna en neem een massage. Je kan ook een aantal yoga lesjes nemen. Yoga is erg gericht op het voelen van je lichaam en daarnaast helpen de oefeningen ook om tot rust komen. Wat je ook doet, zorg er in ieder geval voor dat je je niet in een stressvolle situatie bevindt. Je kan ook tot rust komen door bijvoorbeeld naar het strand of bos te gaan om te wandelen.

Kijk ook even goed naar je relatie. Voelt het echt niet goed, komen jullie nergens uit en kost het teveel energie, dan kan je ervoor kiezen om de relatie te beëindigen of om een pauze in te lassen.

Alles weten over de burn-out? Lees onze ultieme gids over de burn-out (hoe voorkom je ‘m en hoe kom je ervan af

Zo komen jij en je partner uit een burn-out

Als je een burn-out hebt, dan ben je niet de enige die er last van heeft. Ook je partner krijgt er het nodige van mee. Daarom is het belangrijk dat jullie er samen doorheen komen, en dat is ook zeker mogelijk.

  • Het allerbelangrijkste is dat jullie blijven communiceren.
  • Praat met mensen die je kent. Misschien een stel die hetzelfde heeft meegemaakt. Dat kan erg helpen, vooral voor de partner om het te helpen begrijpen. Vergeet alleen niet dat alle ervaringen anders zijn en iedereen er anders mee omgaat.
  • Ga samen wandelen. Dat is een rustige activiteit die jullie prima samen kunnen doen.
  • Geef elkaar de ruimte. Je partner heeft ook momentjes voor zichzelf nodig, zodat hij/zij bijvoorbeeld even met vrienden kan afspreken.
  • Zoek eventueel professionele hulp. Soms kan het heel fijn zijn om een tussenpersoon te hebben.
  • Laat wel aan je partner merken dat je het niet op hebt gegeven. Je voelt je leeg en uitgeput, maar als je af en toe even de vaatwisser kan uitruimen laat je aan de ander zien dat hij/zij niet alleen is.

Een burn-out is zeker zwaar voor je relatie, maar het hoeft niet het einde te betekenen. Samen komen jullie er wel doorheen en maakt het jullie sterker dan ooit.

Meer lezen over een burn-out (en wat je eraan kan doen)?

Reageer op artikel:
Burn-out door je relatie: de symptomen en hoe je ermee om kan gaan
Sluiten