7 manieren om je leven op een lager pitje te zetten (en dat is belangrijker dan je denkt)

Emma Bering 18 aug 2018 Mind

Vroeg opstaan om de hond uit te laten. Snel een ontbijtje en koffie voor onderweg en dan naar het werk. Direct na werk ga je sporten en daarna spreek je nog af met wat vrienden. In het weekend is er een verjaardag van je vader en in de avond een festival. Eigenlijk ben je áltijd druk. Herkenbaar? Waarschijnlijk wordt het tijd om je leven op een lager pitje zetten.

Dit zijn zeven simpele, maar effectieve manieren om meer te relaxen en van het moment te genieten. Kwaliteit over kwantiteit, toch?

Hoe meer vrienden je ziet hoe beter, toch?

Je wilt nou eenmaal al je vrienden zien, want als je al je vrienden en familie niet elke week ziet, ben je geen goede vriend(in), toch? Het liefst sport je ook nog twee keer per week, ga je naar markt in het weekend, pak je ook een festival mee (dat kan je tenminste verschillende mensen tegelijk zien) én lees je boeken, ben je altijd blij, fit en je wilt uitblinken in je werk of studie.

Een typische millenial struggle. We willen altijd alles en ook nog eens helemaal zen zijn. Je raadt het al, dat werkt niet op de lange termijn. Plan je ook wel eens een moment om helemaal te ‘niets’ doen? Want als je zó druk bezig zijn bent met van alles en nog wat, heb je niet écht aandacht voor een ander of voor belangrijke dingen. Niet express, maar omdat je zo druk bent. Deze lifestyle werkt misschien wel voor je sociale leven, maar werkt het ook écht goed voor je op de lange termijn?

Leven op een lager pitje

Allemaal leuk en aardig, maar door dat drukke schema ben je gewoon bekaf! Soms moeten we er even aan herinnerd worden dat we het even wat rustiger aan moeten doen. Gewoon even op een lager pitje. Het is echt mogelijk.

Volgens het CBS heeft één op de zeven werknemers last van ‘overspanningsklachten’. De reden blijkt een hoge werkdruk en te weinig rust. En omdat burn-outs steeds vaker voorkomen, is het belangrijk er op tijd bij te zijn. Dit zijn zeven manieren om je leven wat relaxter in te richten én meer te gaan genieten.

1. Plan één afspraak per dag

Dit lijkt misschien weinig, maar verspreid over de week valt dit dus reuze mee. Heb je een keer geen tijd voor een voor een koffie-, thee- én yoga afspraak? Zeg het dan gewoon eens af. Als je geen tijd puf hebt, kies dan eens voor jezelf. Eén sociale afspraak per dag is al best veel. Of verplaats de afspraak. Je bent immers niemand iets verplicht.

2. Lees!

Lezen uit een echt boek kan heel rustgevend zijn. Je kijkt namelijk even niet naar je telefoon, laptop, tablet of televisie. Gewoon woorden op papier. Je krijgt ook nog eens de kans om even niet aan werk, of iets anders dat stressvol is, te denken. Als je dan toch aan het relaxen bent, misschien kan je een bad nemen? Lezen en baden tegelijk is toch wel erg lekker!

3. Zoek de lichamelijke rust op

Je lichaam heeft rust nodig. Slapen werkt daar al heel goed voor, maar je kan er ook voor kiezen om iets actiefs te doen. En dan bedoel ik niet rennen of boxen of iets dergelijks. Denk eerder aan yoga. Yoga helpt je met ontspannen van binnen en van buiten. En dat is nou net waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Mocht je daar geen zin in hebben, kan je altijd nog mediteren. Mediteren geeft je brein de volledige rust. Geen social media, geen invloeden van buitenaf, alleen jij.

Een burn-out voorkomen: is dit de manier?

4. Social dieet

Dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan, maar niet onmogelijk. Social media eist veel aandacht van ons op en daarnaast zijn er nog veel meer prikkels waar we onbewust iets mee doen. Probeer informatie na je werktijd te vermijden. Leg je mobiel weg, zet de televisie uit en doe een bordspel of ga lezen. Zo hoeven je hersenen niet nog meer informatie te verwerken en kan het rustig worden voor de nacht.

5. Leer effectieve to do lijstje maken

Als je per dag een to-do-lijst hebt liggen van hier tot Tokyo, heb je de neiging om dit lijstje ook volledig af te werken. Of het nou echt belangrijk is voor die dag of niet. Door een to-do-lijst te maken voor de week en voor de maand kan je belangrijke zaken beter scheiden van de minder belangrijke zaken. Zo maak je het voor jezelf makkelijker en minder stressvol.

6. Houd je avonden rustiger

Ja, het is zeker leuk om te sporten met vrienden, hier een drankje te doen en daar naar een feestje te gaan. Maar voor je ritme en rust is het niet zo goed. Prima dat je dat af en toe doet, wellicht in het weekend, maar doordeweeks is het slimmer om het wat rustiger aan te doen. Lekker met je vriend(in) op de bank hangen, kletsen, een spelletje spelen of wellicht een film te kijken. Ga ook niet te laat naar bed, daar heb je in de ochtend namelijk spijt van.

Relax. Je hebt niks onder controle

7. Zoek een nieuwe hobby

Het hebben van een hobby zorgt voor afleiding en ontspanning. Heb je altijd al gitaar willen leren spelen? Dan is dit het moment, this is your sign! Maar ook puzzelen, haken, tekenen, schilderen, noem het maar op. Niets is te gek en alles is goed, zolang het maar goed voor jou voelt. Je hoeft ook niet de beste te worden in je hobby, maar doe het gewoon omdat jij het wilt doen. Het activeert een ander gedeelte van je brein en geeft je de ruimte om te kijken wat je nog meer allemaal kan en leuk vindt.

Een lager pitje is goed voor je

Het zal waarschijnlijk even wennen zijn, maar als je het even wat rustiger aan doet zal je merken hoeveel meer relaxed je gaat zijn. Het zou namelijk wel heel zuur zijn als je op jouw drukke tempo toch een burn-out krijgt. Dus, lees een boek, ga wandelen, speel gitaar of doe wat anders om je hersenen te resetten. Good luck!

Wil je de nieuwste content meteen zien? Meld je dan aan voor Bedrock-Weekly!

Reageer op artikel:
7 manieren om je leven op een lager pitje te zetten (en dat is belangrijker dan je denkt)
Sluiten