Sophie Golbach
Sophie Golbach Mind 11 okt 2021

De 7 vormen van uitstelgedrag (en hoe je ze voorkomt)

Je kent het wel: je schuift het opruimen of het bellen van de tandarts voor je uit. Je favoriete serie op Netflix is natuurlijk ook véél leuker. Gelukkig ben je niet de enige: 95 procent van de mensen stelt weleens wat uit. Maar waarom eigenlijk? De redenen voor uitstellen kunnen verschillen. Wist je dat er 7 vormen van uitstelgedrag zijn?

Je hebt het weleens van je omgeving gehoord, en misschien vind je zelf ook dat je last hebt van uitstelgedrag. Er zijn echter verschillende redenen om iets uit te stellen, die zich dus ook uiten in verschillende vormen. Dit zijn de 7 vormen van uitstelgedrag.

De perfectionist

Er lijkt misschien niks mis met perfectionisme, maar het kan een negatieve invloed hebben op hoe jij je voelt. Dit type is bang dat anderen hen zullen beoordelen. Het uitstellen uit zich in het te grondig zijn en te veel bezig zijn met details. Als perfectionist schaam je je als je een fout maakt.

Voor iedereen die nu eigenlijk ook aan het werk zou moeten zijn: een hilarische TED Talk over uitstellen

Je kan je perfectionisme echter verminderen. Probeer je fouten te zien als leerproces en probeer jezelf los te zien van je fout. Je hebt een fout gemaakt, en dat betekent absoluut niet dat je als mens gefaald hebt.

De bedrieger

Heb je weleens het gevoel gehad dat je wel succes hebt, maar dat je toch een oplichter bent die maar wat doet? Dat heet het Imposter Syndrome. Mensen die dit hebben, denken dat het niet lang meer duurt voordat iemand erachter komt dat ze eigenlijk niks kunnen.

Het uitstellen komt als je dingen simpelweg niet doet. Je saboteert je eigen succes doordat je te laat aan iets begint. Daardoor kan je een taak niet meer helemaal goed uitvoeren.

Dit is het oplichterssyndroom (en zo kom je er vanaf)

Er zijn verschillende manieren om dit te overwinnen. Bedenk bijvoorbeeld wat je zou vinden als een vriendin jouw prestaties behaalde. Zou je dan ook denken dat ze een oplichter was? Ook kan je je successen bijhouden, bijvoorbeeld door ze letterlijk op te schrijven.

De verschrikkelijke uitsteller

Dit is misschien de vorm waar je als eerste aan denkt bij uitstelgedrag. Dit type stelt hun taken en plichten uit omdat ze die saai of vervelend vinden. Gebrek aan feedback of motivatie bij repetitief werk kan een boosdoener zijn.

Het is belangrijk dat je de taken waarbij het uitstellen begint leert te herkennen. Ga vervolgens na waar je blij van wordt en koppel dat aan vervelende taken als beloning. Vink je iets af? Neem dan bijvoorbeeld een stukje van die chocola die je zo lekker vindt.

De overweldigde persoon

Het kan zijn dat je zoveel te doen hebt en zoveel taken moet uitvoeren, dat je simpelweg niet weet waar je moet beginnen. Je kan zelfs in een geestelijke blokkade terechtkomen. Dit verhindert je om met je werk te starten. In dit scenario is het uitstellen dus eigenlijk niet jouw schuld.

De methode van schrijver en mindfulness-expert Leo Babauta kan je hierbij helpen. Zet ten eerste 3 tot 5 belangrijke taken op je to-do list, met daarnaast wat kleinere taken. Stel prioriteiten, zodat je lekker door kan werken. Focus je dan ook echt alleen op de taak waar je mee bezig bent.

De adrenalinejunkie

De adrenalinejunkie is iemand die denkt goed onder druk te kunnen werken. Ze stellen taken uit tot de deadline bijna komt en er eigenlijk niet meer genoeg tijd is. Ze profiteren van de adrenaline die dit geeft, maar het komt ook vaak voor dat ze iets niet af krijgen.

Voor alle uitstel-koninginnen: dit is hoe je stopt met uitstellen

Toch is het maar de vraag of we onder druk echt beter presteren. We worden daadkrachtiger als de deadline nadert, maar dat komt alleen omdat we weten dat het nou eenmaal gedaan moet worden.

Visualiseer daarom hoe je je zal voelen als de taak af is. Starten is moeilijk, maar het helpt als je de taak in stukjes deelt. Dat maakt het behapbaar.

De dromer

Dit type heeft de sterke behoefte om even te fantaseren en is ervan overtuigd dat het uiteindelijk allemaal wel goed zal komen. Het gaat gepaard met gebrek aan daadkracht en zelfdiscipline.

Zo ontwikkel je meer zelfdiscipline

Ook hierbij kan visualiseren weer helpen. Zie voor je hoe je aan de dag begint. Daarnaast kan een plan van aanpak ook helpen om meer discipline op te bouwen. Schrijf daarbij je taak op, maar ook de begintijd en welke problemen kunnen ontstaan als je te laat bent.

De uitdager

Heb jij behoefte aan autonomie en wil je op eigen tempo beslissingen nemen? Dan ben je waarschijnlijk een uitdager. Uitstellen is jouw vorm van stil protest tegen de weerstand van anderen. Wanneer anderen van jou verlangen dat je je doelen nastreeft, wordt jouw motivatie ondermijnd.

Autonomie en controle op het werk vindt iedereen fijn. Het kan echter doorslaan.

Dit is waarom we altijd controle willen houden (en waarom het soms goed is om los te laten)

Het is dan ten eerste belangrijk dat je je bewust wordt van de reden. Misschien ben je niet meer happy op je werk. Denk eens na over waar je jezelf over 5 jaar ziet. Wat zou je gelukkig maken? Neem de tijd om daarachter te komen.

Aan welke vorm van uitstellen doe jij het meest?

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
De 7 vormen van uitstelgedrag (en hoe je ze voorkomt)
Sluiten