6 wetenschappelijke redenen om vaker avocado-olie te gebruiken

Gebruik jij altijd olijfolie of kokosolie om mee te koken? Dan is het misschien tijd voor iets nieuws – heb jij bijvoorbeeld al een flesje avocado-olie in de keuken staan? Deze oliesoort is gezond, voedzaam en gemakkelijk om mee te koken.

Je kunt avocado-olie niet alleen gebruiken om je huid mee schoon te maken (daarover lees je hier meer), maar je kunt de oliesoort dus ook gebruiken als basis van je gerechten.

Waarom je voor avocado-olie wilt gaan

“In tegenstelling tot andere plantaardige oliën gemaakt van het relatief magere bronmateriaal (zoals sojabonen of maïs), zijn avocado’s rijk aan gezond vet en is er gemakkelijk olie van te maken, wat betekent dat er geen agressieve chemische oplosmiddelen of extra bewerkingen nodig zijn tijdens het raffinageproces, ” vertelt diëtiste Samantha Pescini aan mindbodygreen.

Naast dat het dus gemakkelijk is om avocado-olie te maken, zijn er ook nog een aantal wetenschappelijke redenen om vaker naar deze olie te grijpen.

1. Avocado-olie zit vol vitamines

Oké, avocado-olie bevat niet even veel vitamines als een hele avocado. Maar een groot deel van de vitamines gaat in elk geval niet verloren, waardoor er talloze gezondheidsvoordelen aan deze oliesoort blijven plakken.

2. Het helpt andere vitamines beter opnemen

Sommige vitamines hebben gezonde vetten nodig om door het lichaam goed opgenomen te kunnen worden. Avocado-olie kan daar een grote rol in spelen. Zo is het bewezen dat onder andere vitamine D, A, E en K beter worden opgenomen in combinatie met een gezonde vetsoort als avocado-olie.

Bestaat er ook zoiets als te veel vitamines binnenkrijgen?

3. Het is goed voor je brein…

Avocado-olie is een echte brain food. De olie bestaat namelijk uit bijna 75 procent oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd vet. Uit een klein onderzoek blijkt dat het dagelijks consumeren van oliezuur het cognitief functioneren bij volwassenen kan helpen beschermen.

4. … en goed voor je hart

Volgens de FDA, de Amerikaanse Food & Drug administration, is er “ondersteunend, maar niet overtuigend” bewijs dat dagelijks 20 gram avocado-olie consumeren kan bijdragen aan het verminderen van conaire hartziekten.

Een conaire hartziekte wordt ook wel kransslagaderaandoening genoemd, en dit is een aandoening aan het hart waardoor de bloedtoevoer naar de hartspier belemmerd wordt. In Europa zijn er volgens medtronic miljoenen mensen die aan deze hartzieke lijden.

5. De smaak van avocado-olie is veelzijdig

Waar je kokosolie in sommige gerechten liever niet gebruikt door de altijd aanwezige kokossmaak, kan je avocado-olie veel gemakkelijker en veelzijdiger gebruiken in je gerechten. De smaak is namelijk een stuk neutraler, waardoor je het bijvoorbeeld ook in baksels kunt gebruiken.

Het is bewezen: je smaakpapillen veranderen als je vega(n) gaat eten

6. Het is goed voor je haar

We wisten natuurlijk al dat je een haarmasker kunt maken met kokosolie, maar wist je ook al dat avocado-olie goed is voor je lokken? Uit onderzoek blijkt dat deze oliesoort het haar steker en minder breekbaar maakt. Ook als je krullen hebt, kan een beetje avocado-olie die natuurlijke krul benadrukken.

Als je niet te veel gebruikt, dan gaan jouw lokken glanzen als nooit tevoren zonder dat jouw coupe er vet uitziet.

Is olijfolie écht voedend voor je haar (en hoe werkt het)?

mindbodygreen

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
6 wetenschappelijke redenen om vaker avocado-olie te gebruiken
Sluiten