Workaholic? Deze denkfouten maak je waarschijnlijk

Kiara Louis 8 mei 2018 Work

Het lijntje tussen hard willen werken en een workaholic zijn, is best wel dun. Als een echte workaholic ben je serieus verslaafd aan je werk - een verslaving die, net als de meeste andere, niet positief is. Maar hoe buig je dit gedrag om? We geven vijf tips van Psychology Today.

Of workaholic zijn nou per se goed of fout is, verschilt natuurlijk per situatie en per persoon. Met intens gepassioneerd zijn voor wat je doet, is uiteraard niks mis, maar verslaafd zijn aan je werk is natuurlijk een ander verhaal. Volgens psychotherapeut Bryan Robinson zouden we een werkverslaving hetzelfde moeten zien als een alcohol- of drugsverslaving. Wil je nou je werkverslaafde gedrag een beetje inperken, dan kan het signaleren van deze denkfouten je op weg helpen.

‘Ik wacht op rustigere tijden’

‘Het is nu gewoon even heel druk, dit is echt een tijdelijke hectische periode’, vertel je je vriendinnen tijdens een etentje – dat al drie keer verplaatst was. Kan waar zijn, maar voor de echte workaholic komen de rustigere tijden nóóit. Er staat altijd wel weer een nieuw project of target klaar voor je, waardoor je dus wéér tot in de nachtelijke uurtjes bezig bent voor je werk.

De oplossing? Die ligt bij onderzoeken waar de hectiek aan ligt. Als je bang bent om kansen te missen, dan kun je last hebben van een carrièregerelateerde FOMO. Dan is het goed om even een stapje terug te nemen om het grotere geheel te zien en je te realiseren dat er altijd wel meer kansen en projecten komen – die zijn nooit opeens allemaal op.

Heb je nou totaal geen carrière-FOMO, dan kan het ook liggen aan het feit dat alle problemen op jouw bord worden geschoven. Zijn jouw werkdruk en werklast eigenlijk wel haalbaar? Soms is het ook goed om je te realiseren dat zich waarschijnlijk geen ramp voltrekt als jij een paar mailtjes tot morgen laat liggen. De meeste mensen zijn geen levens aan het redden – op artsen na natuurlijk.

‘Straks val ik door de mand’

Mensen die last hebben van het imposter syndrome, waar we al eerder over schreven, zijn bang dat ze door de mand vallen in hun carrière. Door over te werken, proberen ze dit zogenaamde probleem te verbloemen. Werk je over uit angst om door de mand te vallen? Dan is het goed om jezelf er aan te herinneren dat dit je imposter syndrome is dat om de hoek komt kijken.

‘Ik kan heus wel productief overwerken’

In tegenstelling tot je collega’s, kun jij wél heel productief zijn om drie uur ‘s nachts. Dat kan wat je ego weer een boost geven, want jij bent hierin speciaal. Helaas ben je hierin waarschijnlijk waarschijnlijk net zoals iedereen: de kans is groot dat je productiviteit zal dalen als je eindeloos uren aan het maken bent. Of je dan nog wel profijt hebt van je workaholic-gedrag, is maar de vraag. Volgens onderzoek ligt de grens bij 50 uur werken per week – vanaf dat punt gaat je productiviteit hoogstwaarschijnlijk omlaag.

‘Ik doe gewoon nog één dingetje’

‘Ja, ik ben bijna klaar, nog even één dingetje!’ Hoe herkenbaar is dat? Maar al deze kleine ‘dingetjes’ kunnen bij elkaar opgeteld wel meerdere uren per week overwerken zijn. Signaleer deze gedachten, en bedenk eens voor jezelf hoe je hier op wilt reageren.

Vertel jezelf dat je beter kan stoppen, omdat je anders de volgende ochtend heel moe bent. Een goede planning en to do-list waar je je streng aan houdt, kunnen ook goed helpen. Als alles is afgevinkt, is jouw werkdag echt voorbij.

Dit vind je vast ook interessant: Zo verzet je bergen werk (en creëer je meer rust).

 

De echte reden achter overwerken

Je hebt het niet altijd door, maar soms kan er meer liggen achter constant overwerken. Dit kan zelfs zo ver gaan dat je last krijgt van angst- of paniekgevoelens als je dit patroon wilt doorbreken. Gevoelens die je de verkeerde richting op kunnen sturen, want moet je niet juist meer gaan werken als je stress of paniek hebt?

Nope, dat gaat je naar alle waarschijnlijkheid niet helpen. Merk bij jezelf op als je angstig of gestrest bent. Realiseer je dat dit een normaal gevoel is, in plaats van een signaal dat je juist door moet gaan met overwerken. Volg je planning en accepteer je emoties, dat kan al heel erg helpen.

Als je een echte workaholic bent, kan het dus goed zijn om eens te kijken naar deze gedachten. Deze vijf denkfouten hoef je dan in ieder geval niet meer te maken. Maar met incidenteel werken tot in de late uurtjes omdat je zo enorm gepassioneerd bent, is niet altijd iets mis.

Reageer op artikel:
Workaholic? Deze denkfouten maak je waarschijnlijk
Sluiten