Hoe ga je om met het oplichterssyndroom?

Hoe succesvoller je wordt, hoe meer je gaat twijfelen aan je prestaties

Hoe succesvoller je wordt, hoe meer je gaat twijfelen aan je prestaties. Dit lijkt in eerste instantie een onwaarschijnlijke paradox, maar het bestaat toch echt. Soms kan het zelfs zo ver gaan, dat je het gevoel hebt iedereen constant te bedriegen met je ‘zogenaamde’ kennen en kunnen. Sommige mensen kampen met het oplichterssyndroom en dat kan behoorlijk lastig zijn.

Het syndroom

Want de constante angst dat je door de mand valt, kan veel schade aanrichten. Vaak komt dit juist voor bij enorm getalenteerde mensen. Vooral enorme go-getters, kunnen heel erg twijfelen aan hun prestaties. Pas in de jaren ’70 werd dit syndroom benoemd en anno 2018 lijkt het ook relevanter dan ooit. Zeker in de huidige prestatiemaatschappij is het niet gek dat we gaan twijfelen aan ons kunnen, ondanks dat ons verteld wordt dat we het goed doen. Daarom delen we 3 tips om om te gaan met het bedriegerssyndroom, geïnspireerd op een artikel van Psychology Today.

Wat je zegt, ben je zelf

Oftewel, hoe je tegen jezelf praat heeft erg veel invloed. Misschien heb je wel eens gehoord van meta-communicatie. Dit is praten over het praten. Meestal wordt dit gebruikt op zakelijk gebied, maar je kunt het ook op jezelf toepassen. Dit noem je ook wel meta-waarneming. In makkelijkere woorden: wees je bewust van je gedachtes en de stem die tegen jezelf praat. Onder andere cognitieve gedragstherapie kan hierbij helpen. Ook mindfulness kan een goede optie zijn. Zo kan je de herhaaldelijke patronen, die het oplichterssyndroom in stand houden proberen te verbreken.

Spot je succes

Naast je gedachten beter waarnemen, kan je ook je successen spotten. Waarschijnlijk kom je erachter dat je al enorm veel bereikt hebt in je leven. Daar mag je je best eens bewust van worden. Wat hierbij kan helpen, is om een goede vriend of vriendin ook een paar prestaties van jou te laten opschrijven. Want mensen om je heen kunnen waarschijnlijk jouw behaalde prestaties nóg beter benoemen.

Kijk eens naar binnen

Toch blijft de zoektocht naar bevestiging het lastigst. Waarom? Hij lijkt nooit op te houden. Je successen spotten en je bewustzijn vergroten kan gelukkig veel voordelen hebben. Maar wanneer je maar blijft zoeken naar waardering van buitenaf, kan je nog steeds last hebben van kenmerken van dit syndroom. Daarom is het heel fijn als je waardering in jezelf kan vinden. Hoe doe je dat? Nou, door bijvoorbeeld je successen op te schrijven én daarbij ook nog eens trots op jezelf te zijn. En dit doe je niet allemaal in een dag, natuurlijk. Geef het wat tijd, leg de lat niet te hoog voor jezelf. Dat doe je waarschijnlijk al, namelijk.