Lisanne van Marrewijk
Lisanne van Marrewijk Werk 2 okt 2019
Leestijd: 3 minuten

Pas op met WhatsAppen op de werkvloer: het zorgt voor irritatie

Het is misschien wel de meest gebruikte app op je telefoon: WhatsApp. De hele dag door ontvangen en verzenden we (uiteraard ontzettend belangrijke) berichten en sturen we foto’s van van alles en nog wat. En niet alleen voor privé doeleinden, ook op de werkvloer grijpen we vaak naar WhatsApp voor vragen en opmerkingen. Handig, of niet?

Op de werkvloer is WhatsApp na de ‘gewone telefoon’ het communicatiemiddel dat het meest wordt gebruikt. Met name millenials grijpen vaak naar hun telefoon om even een appje te sturen naar een collega (oops, sorry meiden). Ergens is het lekker handig en snel, maar bijna de helft van werkend Nederland zegt het eigenlijk enorm irritant te vinden.

WhatsApp op het werk

Ondanks dat appen met collega’s heel handig kan zijn, is het ook irritant. Hoe dat precies komt? Omdat er maar weinig tot geen gedragsregels aan het gebruik van de app zitten, kan het zorgen voor wrijving op de werkvloer. Want geef maar toe: die WhatsApp-groepen waarin collega’s op zaterdagochtend een foto van hun o zo schattige hond delen, zijn soms lichtelijk overbodig.

Storende WhatsAppjes

Wat werkend Nederland het meest irritant vindt aan appende collega’s? Collega’s die buiten werktijd om de groep gebruiken om van alles met elkaar te delen. Daarnaast vinden we het ook irritant als collega’s op het minste of geringste reageren, altijd het laatste woord hebben of veel hoofdletters en uitroeptekens gebruiken.

Dit vind je vast ook interessant: Krijg je veel mails van collega’s binnen? Onthoud deze regel

Handig dus, die WhatsApp-groep, maar de meeste werknemers- en gevers stappen er liever per direct uit. De oplossing? De meldingen in de groep uitschakelen kan al veel schelen. Maar misschien wordt het tijd voor een Out of Office-reply op WhatsApp, vindt Tele2, initiator van het onderzoek naar WhatsApp op de werkvloer.

Regels voor zakelijk appen

Het is dus belangrijk dat we onszelf goed afvragen hoe we de app gebruiken voor zakelijk contact. De volgende regels zouden goed kunnen helpen voor zakelijke groepen:

  1. Geen privéberichten delen
  2. Niet één specifieke collega aanspreken in de groep, zoals bij felicitaties
  3. Plaats alle informatie in één bericht, niet in afzonderlijke appjes

Maar er zijn ook voordelen

Gelukkig zorgt de app niet alleen maar voor irritatie en vervelende gevoelens; het zorgt juist ook voor een betere band tussen collega’s en draagt bij aan een betere verstandhouding met het team.

Lees ook: Waarom je een WhatsApp storing moet omarmen

Interessant, want een goede band met collega’s is belangrijk. Maar een constante bereikbaarheid levert – als ik het zelf mag zeggen – inderdaad geen fijne gevoelens op.  Sterker nog: door die bereikbaarheid voelen we zelfs op vakantie werkdruk, wat het aantal burn-outs niet ten goede komt.

Ben jij telefoonverslaafd?

Het is dus belangrijk om goed stil te staan bij de functie en noodzaak van WhatsApp op de werkvloer, maar ook het telefoongebruik in het algemeen. Je wordt er immers ook niet productiever van. Vind je het lastig om afstand te nemen van je telefoon? Ga ‘s 21 dagen cold-turkey, dat blijkt als een tierelier te werken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️