Mind 5 feb 2019 Tessa Ham

Wat nou als we niet te veel werken, maar te weinig opladen?

Aan het einde van de dag moe en uitgeblust op de bank ploffen, dat hoort nou eenmaal bij het leven. Toch? Nee, vertelt hoogleraar en bedrijfsarts Willem van Rhenen aan het NRC. Maar het probleem ligt volgens hem niet bij te veel werken. “Leg de focus op: waar krijgen we wél energie van?”

Ken je dat gevoel aan het einde van de werkdag, dat je eigenlijk helemaal geen energie meer hebt om nog iets te doen? Dat je echt naar het weekend toeleeft, want dan kun je bijkomen? Niets is minder waar natuurlijk, want dan wil je bier drinken met je vrienden, dansen tot diep in de nacht en uitslapen met je partner. Als je tijd overhebt, sleep je jezelf de deur uit voor een work-out en een bezoekje aan je moeder.

Moe opstaan en geen energie meer hebben aan het einde van de werkdag zijn, hoort helemaal niet bij het leven. “Zelfs niet als we daar met z’n allen van overtuigd zijn geraakt”, zegt de hoogleraar en bedrijfsarts. Toch voelt 16 procent van de werknemers tussen de 15 en 75 jaar oud zich meerdere keren per maand psychisch vermoeid.

Als uitputting er maatschappelijk bijhoort, is het moeilijk om op tijd te zien dat iemand is opgebrand.

Lees ook: Een burn-out: dit is alles wat je moet weten (hoe voorkom je ‘m en hoe kom je ervan af?)

Energiegevers en energievreters

Je hoeft dus niet per se te veel te werken. Je baan kost nou eenmaal energie, hoe leuk je het ook vindt. Als jij te weinig dingen op en na je werk doet die je energie geven, dan kom je inderdaad in de min terecht. Een goede balans vinden helpt je energie overhouden aan het einde van de dag. Maar hoe doe je dat dan? Door inzicht te krijgen in welke dingen energie vreten en energie geven.

Energievreters

De naam verklapt het al, energievreters zijn personen of activiteiten die energie vreten. Het zorgt ervoor dat jij je futloos, negatief en soms zelfs gestrest voelt. Je hebt tijdelijke en structurele energievreters. De tijdelijke zijn niet zo’n probleem. Er zullen altijd dingen zijn die meer energie kosten dan dat ze opleveren. Maar als jij te maken hebt met structurele energievreters, dan moet je die toch echt gaan aanpakken. Dat betekent: ook eens ‘nee’ zeggen!

Energiegevers

Energiegevers zijn dan weer precies het tegenovergestelde: mensen en activiteiten die je juist energie geven. Dat is voor iedereen anders, maar je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan je beste vriend(in), je partner, je familie (al zal dit voor sommigen juist een energievreter zijn), een boek lezen en sporten.

In kaart brengen

Door uit te vogelen welke dingen jou nou energie geven en welke energie nemen, kun je voor jou een balans vinden die werkt. Dat doe je op de volgende manier:

Opschrijven

Pak een stuk papier en maak 2 kolommen. Aan de ene kant ga je opschrijven welke personen en activiteiten je energie geven en welke veel energie kosten. Dat hoeven echt niet allemaal grootste dingen te zijn. Ook dat je nooit een plek in de trein kunt vinden, kan bijvoorbeeld een energievreter zijn.  Neem er echt minstens 10 minuten de tijd voor en probeer niet te lange pauzes te houden tussen de dingen die je opschrijft. Pen neer wat er in je hoofd opkomt, niets is fout. Leg daarna je lijstje weg voor een aantal uur of zelfs een dag. Als je echt zeker weet dat de lijst compleet is, kun je aan de volgende stap beginnen.

Zo vind je balans op de werkvloer (oftewel, meer yin in je werk ervaren)

Cijfers geven

Nu wordt het tijd om alle activiteiten en personen cijfers te geven. 1 is geeft of vreet een beetje energie en 10 is geeft of vreet heel erg veel energie.

Ordenen

Pak een stuk nieuw papier. Weer maak je 2 kolommen, maar nu schrijf je ze op volgorde op. Je begint met de dingen die het meest energie geven en vreten, onderaan de personen en activiteiten die het minste energie opleveren en kosten.

Veranderingen maken

Nu kun je gaan kijken wat je aan gaat pakken. Dat hoeft echt niet gelijk de hele lijst te zijn. Eén of 2 per keer is voldoende. Lukt het je niet ‘nee’ te zeggen tegen een energievreter? ‘Ja’ zeggen tegen energiegevers is vaak een stuk makkelijker en dat kan natuurlijk ook gewoon.

Tips voor meer energie nodig?

Dit artikel verscheen eerder op: Workjuice.nl

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Wat nou als we niet te veel werken, maar te weinig opladen?
Sluiten