Zonderzooi
Zonderzooi Body 19 jun 2020

5 manieren om je stofwisseling een boost te geven

Veel vrouwen hebben (helaas) last van een trage stofwisseling. Balen, want een goede stofwisseling is een teken van een gezond lichaam. Hoe vaker je naar het toilet kan voor nummer twee, hoe beter je stofwisseling is. Voeg daarom deze elementen vaker toe aan je eetpatroon (of skip er juist een aantal) voor een betere stofwisseling!

Deze tips zorgen dat jouw stofwisseling als een speer gaat:

Gember

Vanuit de Ayurvedische voedingsleer wordt er aangeraden om gember te eten als start van je dag, lezen we in het boek A Pukka Life van Sebastian Pole. Gember zorgt ervoor dat je metabolisme toeneemt en vanwege de gingerol in gember wordt je lichaam wakker en je spijsverteringsstelsel aan het werk gezet.

Het beste is eigenlijk om voor je ontbijt een stukje rauwe gember te eten, maar mocht je dat niet lekker vinden dan kan je je dag ook beginnen met verse gemberthee.

Must read: Waarom je vanaf nu dagelijks een kopje gemberthee wilt drinken

Snijd 4 plakken van een stukje verse gember en doe deze in een glas met ongeveer 250 milliliter kokend water. Laat deze thee zeker 10 minuten goed trekken, zodat de gemberthee lekker pittig is en het helpt om je stofwisseling een boost te geven.

Pittig eten

Net zoals gember is pittig eten in het algemeen goed voor je stofwisseling én voor je stoelgang. Dat komt door capsaïcine, de werkzame stof in pittig eten. Capsaïcine zorgt voor een beter metabolisme en een warm en tintelig gevoel in je mond, waardoor je lichaam meer gaat zweten.

Daardoor gebruikt je lichaam meer energie dan normaal, wat ervoor zorgt dat je stofwisseling een boost krijgt Gebruik daarom eens wat vaker verse rode peper, cayenne peper of chili peper in je maaltijden. Voeg dit niet alleen toe aan Aziatische curry’s, maar gebruik het ook door je pastasaus of soep.

Lekker pittig recept: pittige spinaziesoep met gember en garam masala kruiden

Sporten

Ook sporten zorgt er voor dat je stofwisseling een boost krijgt. Zit je de hele dag op je stoel te werken achter je laptop? Natuurlijk is je stofwisseling dan wat trager. Zorg er daarom voor dat je minimaal 3 keer per week zorgt voor een wat intensievere work-out, zoals HIIT, hardlopen of crossfit.

Door intensief te sporten gaat je hart sneller kloppen en heeft je lichaam meer zuurstof nodig. Dat kost je lichaam veel energie en daardoor wordt je stofwisseling ook versneld. Natuurlijk is beweging in het algemeen altijd goed, dus ook dagelijks even wandelen of yoga doen heeft een positief effect op je stofwisseling.

Groene thee

Groene thee is rijk aan antioxidanten, polyfenolen en EGCG. Deze stoffen zorgen niet alleen dat je lichaam wordt beschermd tegen vrije radicalen, maar geven je stofwisseling ook een boost. Ook zit er theïne in groene thee, wat net zoals cafeïne zorgt voor een betere werking van je metabolisme.

Ook interessant: Waarom groene thee zoveel gezonder is dan de meeste andere theesoorten

Het beste is om te kiezen voor verse groene thee, omdat deze rijker is aan deze voedingsstoffen dan thee uit een zakje. Bovendien is dat ook veel beter voor het milieu. Belangrijk bij groene thee is om deze niet op 100˚C te drinken, want dan verbranden de theebladeren en krijg je een bittere smaak. Laat het kokende water eerst even afkoelen tot 80˚C en voeg dan pas de groene thee toe.

Minder alcohol drinken

Wist je dat alcohol je stofwisseling vertraagd? Je lichaam ziet alcohol niet als koolhydraten, eiwitten of vetten, maar als een niet-essentiële voedingsstof. Dat betekent dat je lichaam er niks aan heeft en deze ‘loze calorieën’ dus als eerste weer uit je lichaam wil krijgen.

Daardoor wordt je stofwisseling vertraagd, want alles wordt in principe even on hold gezet om eerst de alcohol uit je lichaam te verwerken. Zeker als je bijvoorbeeld bezig bent met afvallen is dit belangrijk om te onthouden, want het kan je afvalproces enorm vertragen. Probeer daarom eens wat minder alcohol te drinken en ga eens voor heerlijke alcoholvrije biertjes of cocktails als de zon schijnt.

Hopelijk kan je deze tips toepassen in je dagelijkse leven en zo ook je stofwisseling een handje helpen. Welke tip ga jij proberen?

Dit artikel is geschreven door Dalí, zij is foodcoach en blogger. Met haar blog Zonderzooi wil ze zoveel mogelijk mensen inspireren om gezonder en duurzamer te leven. ‘A healthy outside starts from the inside’, dat is haar motto. Naast koken is ze ook dol op yoga en reizen.

Meer over de stofwisseling?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
5 manieren om je stofwisseling een boost te geven
Sluiten