Sporten op een lege maag: wel of juist niet doen?

Sporten op een lege maag: go of no go? Het is 6.30u ‘s ochtends, de wekker gaat en je hebt net één sportschoen aan weten te trekken. Hoewel alleen de intentie om in de ochtend te gaan sporten al een applausje waard is, is het nog knapper dat jij jezelf daadwerkelijk uit bed sleept om aan de slag te gaan. Dat je daarbij een keertje extra snoozed en daardoor je ontbijt vóór het sporten overslaat is helemaal niet zo erg, toch? Of wil is het juist wél verstandig te eten voor het sporten?

Terwijl de één niet vooruit te branden is zonder te eten voor het sporten, gaat de ander juist ontzettend goed op sporten op een lege maag. Maar wat is nou het beste voor je lichaam? Om daarachter te komen is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je precies uit je sportsessie wil halen.

Helpt sporten op een lege maag bij afvallen?

Wil je graag afvallen (wat sowieso níét nodig is)? Dan klinkt het logisch om te gaan sporten op een lege maag. Want wat je niet binnen krijgt kan je lichaam ook niet verbranden en dus is het aannemelijk om te denken dat je lichaam wordt aangespoord om bestaande vetcellen te verbranden in plaats van ingenomen calorieën.

Toch is dat niet helemaal waar en als dit jouw theorie was om af te vallen, moeten we je helaas teleurstellen. Voor het verbranden van vet zijn namelijk koolhydraten nodig en na een nachtje slapen is het voorraadje koolhydraten in ons lichaam zo goed als leeg.

Lees ook: Wel of niet drinken tijdens het sporten? Dit zegt de wetenschap

Op het moment dat er geen koolhydraten aanwezig zijn, breken we niet alleen vet af maar ook (eigenlijk, vooral) spieren. En laten we die nou net nodig hebben om af te kunnen vallen, want je spieren zorgen er juist voor dat je ‘strak’ blijft.

Sporten op een lege maag: waarom niet

Spieren zijn nodig om energie te kunnen verbranden. En op het moment dat je gaat sporten op een lege maag verliest je lichaam niet alleen vet maar ook spiermassa, omdat je lichaam daaruit de energie moet halen als er geen calorieën zijn om te verbranden.

Trainen op een nuchtere maag kan dus eerder tot beschadigingen van je spieren leiden en dat wil je niet hebben! Als je af en toe op een nuchtere maag traint, zullen je spieren niet zo snel afbreken, maar doe je dit vaker en regelmatig, dan heb je eerder kans op blessures.

Dit vind je vast ook interessant: Sporten voor het slapen: go of no go? Wij hebben het antwoord

Een andere goede reden om juist wél te eten voor het sporten, is dat wanneer er voldoende koolhydraten in je lichaam beschikbaar zijn je lichaam meer inspanning kan verrichten omdat je lichaam meer brandstof heeft. Andersom geldt hetzelfde: zonder de nodige brandstof heb je ook sneller kans op duizeligheid en kan je zelfs flauwvallen.

Sporten op een lege maag: waarom wel

Toch zijn er ook een aantal mensen die zweren bij sporten op een lege maag. Een reden om dit te doen zou kunnen zijn omdat je door een maaltijd te nemen voor het sporten sneller last kan krijgen van krampen of van misselijkheid.

Ga je voor een work-out met een lagere lage intensiteit (denk aan yoga, wandelen, pilates, krachttraining afgewisseld met rust of een paar simpele stretch oefeningen), dan zou je dit in principe prima op een lege maag kunnen doen.

Bij lage inspanning schakelt je lichaam over op de vetverbranding om aan energie te komen en dit kan ons lichaam prima een uurtje volhouden om voldoende energie te krijgen om te sporten, zonder dat het je spiermassa al te veel belast.

Conclusie

Is sporten op een lege maag aan te raden? Hoewel het in sommige gevallen best zou kunnen, vinden wij toch van niet. Want naast dat je het risico loopt dat je spiermassa verliest, kun je dus ook snel last krijgen van andere complicaties als duizeligheid en blessures.

View this post on Instagram

Er zijn ontzettend veel manieren om goed voor je mooie lijf te zorgen. Met bewegen en vers en gevarieerd eten kom je al een heel eind! Daarom staan we vandaag even stil bij de gezonde gewoontes die je jezelf makkelijk kan aanleren. Bijvoorbeeld het dagelijks drinken van een kopje gemberthee. Wist je dat je daar héél veel gezondheidsvoordelen uithaalt? Op Bedrock.nl lees je vandaag waarom! ⁠ .⁠ .⁠ .⁠ .⁠ .⁠ #bedrockmagazine #body #good #health #healthy #food #gingertea #gezondheid #gezond #gezondheidsvoordelen #gevarieerd #eat #beautifulbody #breathe #drinking #drink #eten #eet #goed #gezondeten #ademen #drinken #bedrock #takecare #verzorgen #takingcare #stayhome #blijfthuis #stayinghome #thuisblijven

A post shared by Bedrock (@bedrockmagazine) on

Het verstandigste is om vooraf een lichte snack te nemen waardoor je je energievoorraad na een nachtje slapen weer aanvult en jij je sportprestaties ook langer kan volhouden. Denk bijvoorbeeld aan een gekookt eitje op een snee (volkoren) brood, wat fruit of een handje vol noten.

Hoelang je na een lichte ontbijt start met trainen ligt er vervolgens helemaal aan wat jijzelf prettig vindt. Hier is gelukkig geen goed of fout in.

Meer lezen over sporten?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Sporten op een lege maag: wel of juist niet doen?
Sluiten