Kitchenhack: de stam van rode bietjes wil je niet meer weggooien

Eten verspillen is onnodig en hartstikke zonde, helemaal als je weet hoe vervuilend de voedselindustrie is. Toch is het iets wat we nog veel te vaak doen. Op de Bedrock-redactie zijn we daarom altijd op zoek naar manieren om minder afval én eten weg te gooien. Eén van die manieren is door – waar mogelijk – alle gedeeltes van groenten of fruit op te eten, want je kunt vaak meer opeten dan je denkt. De stam van rode bieten, om maar een voorbeeld te noemen.

Volgens het Voedingscentrum gooiden wij Nederlanders in 2019 per persoon gemiddeld bijna 35 (!) kilo eten weg. Dat is gelukkig een daling ten opzichte van de jaren daarvoor, maar alsnog een schrikbarend groot getal.

5 tips om voedselverspilling in de keuken te voorkomen

Je kunt zelf voedselverspilling tegengaan door niet alleen de reguliere gedeeltes van groenten op te eten, maar ook de stam en bladeren. Dat kan bijvoorbeeld bij broccoli, maar ook bij rode bieten. Want wist je dat de stam van rode bietjes vól vitamines zit? En dat terwijl we het vaak als afval bestempelen. Zonde!

Door die stam van rode bietjes ook op te eten, sla je twee vliegen in één klap. Je draagt bij aan minder voedselverspilling, en eet meer groenten. We weten allemaal dat groenten eten gezond is. Voor een goed werken lichaam, wordt het aangeraden om minimaal 400 gram groenten per dag te eten, aldus voedingsdeskundige Anne de Meulmeester.

Waarom de stam van rode bietjes zo gezond is

Op health platform Mindbodygreen deelt diëtist Nicole Rodriguez drie belangrijke ingrediënten van niet alleen rode bietjes zelf, maar ook de stam van deze superfood.

Deze 5 groente- en fruitschillen hoef je nooit meer weg te gooien

1. Veel vitamine C

De stam en bladeren van rode biet bevatten veel vitamine C.
Het is belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen. Dit is niet alleen goed voor de gezondheid van jouw huid, maar het is ook goed voor je weerstand. Daarnaast helpt het bij de opname van ijzer, en speelt het ook nog eens een rol bij het vormen van bindweefsel.

Waarom je ervoor moet zorgen dat je genoeg vitamine C binnenkrijgt

Vaak wordt gedacht dat sinaasappels de grootste bron van vitamine C zijn. Er is zeker vitamine C in sinaasappels terug te vinden, maar wist je dat er andere soorten groenten en fruit zijn die een hogere concentratie bevatten? Denk aan een paprika, kiwi en spruiten.

2. Vol vitamine A

Een andere vitamine die volop in de stam van rode biet te vinden is, is vitamine A. Deze belangrijke vitamine speelt een onmiskenbare rol bij verschillende processen in het lichaam, zoals het beschermen van je huid tegen de zon en het genezen van schaafwonden.

Het is mogelijk om te veel vitamine A binnen te krijgen – daarom wordt het over het algemeen niet aangeraden om vitaminetabletten te slikken, maar jouw nodige dosis vitamine A uit voeding te halen. Het eten van de stam van rode biet kan hier dus bij helpen.

De onmiskenbare gezondheidsvoordelen van voldoende vitamine A

3. Rijk aan polyfenolen

Polyfenolen zijn chemische verbindingen waarvan de moleculen bestaan uit meer dan één fenolgroep. Ze staan bekend als antioxidanten. Deze antioxidanten werken onder andere ontstekingsremmend, en zijn vaak terug te vinden in vruchtschillen. Andere bronnen zijn bijvoorbeeld druiven, bessen en pinda’s.

Hoe verwerk je de stam in jouw voeding?

Goede vraag! Om je een handje op weg te helpen, hebben we de lekkerste Bedrock-recepten met rode biet voor je geselecteerd.

Meer inspiratie nodig, en zelf aan de slag met de stam van rode biet? Je kunt deze superfood zowel rauw als gekookt eten. Over het algemeen verdwijnen de gezonde voedingsstoffen niet als je de groentesoort kookt, maar zorg er in elk geval voor dat je jouw portie vitamines niet té gaar kookt.

Een manier om je groenten klaar te maken zonder te lang te laten koken, is stomen. Ook zou je de stam kunnen sauteren of wokken.

Rauw

Verwerk je de stam van rode bietjes liever rauw in jouw gerechten? Dat kan ook! Was de stam en bladeren goed schoon, en verwerk ze in een lekkere salade. Voeg ze aan een smoothie toe, of maak een home made pesto en vervang de helft van de basilicumbladeren voor de stam van rode bietjes. Lekker voor in de pasta, of zelfs op een pizza.

Hoe vaak kauw jij op een hapje? Dit is waarom we aandachtiger zouden moeten kauwen

mindbodygreen

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Kitchenhack: de stam van rode bietjes wil je niet meer weggooien
Sluiten