Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum Betere wereld 2 dec 2021
Leestijd: 3 minuten

Radboud Universiteit zoekt (klimaat) influencers

Deze generatie moet het verschil gaan maken. Daarom neemt de Radboud Universiteit duurzaamheid blijvend op in al haar opleidingen en wordt het een standaard vak, of je nu rechten, wiskunde of microbiologie studeert. Via een landelijke campagne hoopt de universiteit nieuwe ‘influencers’ te vinden, die door onderwijs en onderzoek invloed kunnen hebben op de toekomst van onze aarde.

Daarvoor is onderstaande video van 1 minuut gemaakt die online en primetime op verschillende televisiezenders te zien zal zijn.

Invloed op de toekomst van de planeet

In deze korte film hoor je influencers die bezig zijn met hun unboxing video’s. Tegelijkertijd zie je beelden van wat onze drang naar nieuwe spullen voor gevolgen heeft voor de natuur. De campagne van ‘Je bent nodig’ is een oproep aan jonge mensen om ze te doen beseffen dat ze invloed kunnen hebben op de toekomst van onze planeet.

Studenten, wetenschappers en onderzoekers zijn hard nodig om oplossingen te bedenken voor de klimaatproblemen. Via deze weg doet de Radboud Universiteit een beroep op de nieuwe generatie, in de hoop dat ze meer mensen kunnen opleiden die de wereld beter willen achterlaten.

Knipoog naar influencers

Niet geheel toevallig werd de nieuwe campagne een week voor Black Friday gelanceerd. De Radboud Universiteit wil daarmee bijdragen aan de bewustwording rondom duurzaamheid, vlak voordat iedereen zijn inkopen gaat doen voor Sinterklaas of de kerst. Ze willen vooral jongeren aansporen om na te denken over hun consumptiegedrag.

Wat kan jij doen tegen klimaatverandering? 15 tips om verschil te maken

Afdelingsdirecteur Pim van Zanen: “Het filmpje is een knipoog naar influencers die op social media consumptie aanprijzen. Wij zeggen: je kunt ook influencer worden op een positieve manier, door bij te dragen aan het duurzaamheidsvraagstuk.”

Overconsumptie tegengaan

Naast de wervingscampagne heeft de Radboud Universiteit 18 november tot de Radboud Impact Day gekroond. Het idee: mensen aansporen overconsumptie tegen te gaan. Een goede zet, want de drang om te kopen wordt rond deze periode van het jaar altijd extra aangewakkerd.

We introduceren graag bij je: klimaatcafe’s

We kopen steeds vaker, steeds meer en steeds goedkoper. Een dolgedraaide kringloop van consumptie waar de natuur de rekening voor betaalt. Daardoor heeft de wereld grote uitdagingen het hoofd te bieden en om dat te kunnen doen, zijn wetenschappers, studenten en betrokken burgers nodig, die mee willen denken over en werken aan een gezonde, vrije wereld met gelijke kansen voor iedereen.

Alle kennis en onderzoek draagt bij

De Radboud Universiteit richt zich met de nieuwe campagne op mensen die daaraan willen bijdragen. “De klimaatcrisis is een complex, wereldwijd probleem,” zegt collegevoorzitter Daniël Wigboldus. “Daarom hebben we de keuze gemaakt om alle studenten vanuit hun eigen discipline na te laten denken over dit probleem. Alle kennis en onderzoek draagt bij aan de oplossing en beter zicht op problemen.”

De grote BEDROCK duurzaamheidsgids: zo kunnen we het klimaat redden

Met zo’n 250.000 studenten hoopt de Radboud Universiteit jongeren bewustzijn bij te brengen over de impact die ze hebben op het klimaat en met de duurzaamheidlessen de gevolgen van de klimaatcrisis aan te pakken. Ook hopen ze dat andere universiteiten en hogescholen wereldwijd ditzelfde gaan doen om zo echt verschil te kunnen maken.

Wil je meer informatie en artikelen lezen over duurzaamheid in het onderwijs van de Radboud Universiteit? Kijk dan op de website Jebentnodig.nl.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️