‘Zero Saturday’: een dag niks kopen als tegenbeweging op Black Friday

Het is je vast niet ontgaan: gister was het weer Black Friday. De dag dat kassa’s massaal rinkelen – want deze korting kan je écht niet laten liggen – en Nederlanders (op basis van de cijfers van 2018) 58 miljoen keer hun pas trokken. Omdat veel spullen hierdoor te snel worden vervangen en dat niet bepaald goed is voor het milieu, is er nu een heuse tegenbeweging: Zero Saturday. 

Op Zero Saturday koop je – je raadt waarschijnlijk al – niets wat je niet nodig hebt.

Niks als tegenbeweging

Zero Saturday, vandaag op 30 november, wordt symbolisch in het leven geblazen de dag na Black Friday en een dag voor Ciber Monday. De actie (genaamd ‘Niks’) wordt georganiseerd door Greenpeace en is bedoeld als tegengeluid op het koop-geweld en de gevolgen hiervan voor de planeet.

Vind je vast ook interessant: Less is more: ‘Minimalism’ op Netflix is de beste docu over wat écht belangrijk is

Je kent Niks misschien al, het is namelijk een bekende campagne van Greenpeace. In plaats iets te kopen voor jezelf of voor een ander (wat toch altijd op z’n zachts gezegd lastig uitzoeken blijft en het altijd maar hopen is dat het niet meteen de prullenbak in verdwijnt), kan je ook Niks geven.

Het is een tegoedbon/donatie aan Greenpeace die op hun beurt wél iets nuttigs doen met het goed. Zoals onderzoeken doen naar ontbossing, plasticvervuiling en natuurschade.

Impact op de aarde

En dat is maar goed ook, wist je namelijk dat er door de overgewaaide trend uit Amerika jaarlijks veel meer wordt aangeschaft en spullen dus ook snel worden vervangen en weggegooid? En dat we jaarlijks per persoon 18 kilo elektrische apparaten, 15 kilo textiel en 16 kilo overige spullen wegdoen, waarvan een groot deel prima nog langer had meegekund?

Al die aankopen hebben serieuze gevolgen voor het klimaat, in dit artikel leggen we uitgebreid uit hoe dat zit.

Daarom vandaag de échte challenge: op deze dag wordt opgeroepen om geen spullen te kopen die je niet nodig hebt. Dus plak je creditcard af, haal je portemonnee uit je tas, en geef op Zero Saturday geen geld uit aan overbodige zaken.

Must read: Black Friday psychologie: waarom mensen agressief en crazy worden op deze dag

Bewust consumeren

Het is natuurlijk niet de manier om de aarde te redden maar wel dé manier om bewust te worden van je eigen consumptiegedrag.

Wil je ‘Niks’ als cadeautje geven? Dat doe je hier. Wil je écht niks, dan kan je het kaartje in de tuin begraven tot het echt helemaal niks meer is.

Happy Zero Saturday!

Meer ons consumptiegedrag?

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
‘Zero Saturday’: een dag niks kopen als tegenbeweging op Black Friday
Sluiten