Tessa Ham
Tessa Ham Psyche 27 apr 2021
Leestijd: 2 minuten

Wetenschap: mensen weten niet wanneer ze een gesprek moeten stoppen

We hebben ze allemaal weleens gehad… Zo’n gesprekspartner bij het koffiezetapparaat op kantoor, op een netwerkborrel of bij een verjaardag die maar door blééf praten. Hij of zij kreeg maar niet door dat jij allang niet meer geïnteresseerd was in wat hij of zij had te zeggen. Maar wat nou als we je vertellen dat jij die irritante persoon waarschijnlijk ook meer dan eens bent geweest tijdens een gesprek?

Uit onderzoek blijkt namelijk dat gesprekken ongeveer nooit eindigen als beiden gesprekspartners dat willen. We zijn ongelofelijk slecht in peilen of we moeten stoppen met praten.

Stoppen met praten tijdens een gesprek? Waarschijnlijk wel

Het onderzoek werd op 9 maart geplaatst in de Proceedings of the National Acedemy of Sciences USA en ontdekte dat maar twee procent van de gesprekken (tijdens het onderzoek) stopte toen beide partijen dat wilden.

Dat is niet de enige vondst van het onderzoek: we vinden het vaak ook lastig om het praatje te eindigen. In ongeveer de helft van de gesprekken wilden beide mensen minder lang praten. Dat was meestal wel op een ander punt in het gesprek.

Maar het laat goed zien dat we het lastig vinden om gesprekken af te kappen. Deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat de gewenste lengte van hun gesprek ongeveer de helft was van het daadwerkelijke dialoog.

Hoe een normaal gesprek te hebben (dat is lastiger dan je denkt)

Belangrijke bevinding

Dat we zo slecht zijn in het beoordelen wanneer een gesprekspartner het gesprek wil afronden is een belangrijke bevinding, zegt Thalia Wheatley. Wheatley is een sociaal psycholoog aan het Dartmouth College. Ze was niet betrokken bij het onderzoek.

“Het is waarschijnlijk één van de redenen waarom we zo’n fan zijn van koffie wandeldates en etentjes”, zegt ze. “De lege koffiebeker of de rekening geeft ons een uitweg.” Het is een manier om het praatje te beëindigen zonder daadwerkelijk te zeggen dat je het gesprek wil eindigen.

Alison Wood Brooks, hoogleraar bedrijfskunde aan Harvard Business School, benadrukt hoe belangrijk het is om te gaan experimenteren met gespreksstrategieën. Alleen zo kunnen we ons in de toekomst beter navigeren door belangrijke gesprekken.

Klets je de oren van iemands hoofd bij een netwerkborrel, terwijl de ander stiekem allang weg wil? Dan verpest dit bijvoorbeeld je kans om een zakelijke connectie te maken. “Het is eigenlijk gek dat we Rovers op Mars kunnen zetten, en nu pas beginnen te begrijpen hoe mensen met elkaar praten”, zegt Brooks.

10 tips om betere gesprekken te voeren in een wereld waarin we niet meer naar elkaar luisteren

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️