Nieuwe mensen ontmoeten op een feestje of netwerkevent? Zo pak je het aan

Het draait allemaal om de juiste, strategische plek

Als je alleen op een netwerkborrel bent, of bijvoorbeeld op een bruiloft (waar je buiten de bruid en bruidegom amper iemand kent) dan is het altijd fijn om nieuwe mensen te ontmoeten. Maar hoe pak je zo’n ontmoeting nou het beste aan?

Vanessa van Edwards – auteur van het boek Captivate: The Science of Succeeding with People – legt het ons haarfijn uit. Ze stelt dat iedere soort bijeenkomst (of het nou een buurtfeest is, een congres, of een huwelijksfeest) dezelfde ‘sociale kaart’ heeft.

In samenwerking met evenementenorganisaties filmde ze deelnemers van verschillende evenementen, om vervolgens hun interactiepatronen te observeren. Wat blijkt? De mensen die het vaakst een gesprek aanknoopten met een vreemde bevonden zich allemaal op soortgelijke plekken. Zodra je dus weet hoe de ‘sociale kaart’ in elkaar steekt, wordt het opeens een stuk makkelijker om nieuwe mensen te ontmoeten.

Drie basiszones

Om te beginnen heeft elk evenement drie basiszones: de startzone, de zijzone en de sociale zone. De startzone is – zoals je misschien wel verwacht – de welkomst area van een evenement. Hier vind je vaak een incheckbalie en kun je spullen als je jas en je tas kwijt. Maar of dit ook de beste plek is om andere gasten aan te spreken?

Nee. En daar is een goede reden voor. Volgens Vanessa is de startzone de plek waar de zenuwen het hoogst oplopen. Misschien herken je dat wel als je ergens (te laat) arriveert. Je bent op zoek naar een plek waar je je spullen kunt droppen, scant de ruimte door of je bekenden ziet en bent ondertussen ook al aan het turen naar een toilet. Voor een ‘gezellig gesprek’ met een toevallige voorbijganger sta je nog helemaal niet open.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Zodra je iets verder de ruimte inloopt kom je bij de hapjestafel terecht. The place to be als je honger hebt natuurlijk, maar helaas niet als je nieuwe mensen wilt ontmoeten. Vanessa noemt dit de zijzone, omdat ze tijdens de observatie merkte dat gasten die zich in dit gebied bevonden letterlijk buiten spel werden gezet. En dat is niet wat je wil toch? Daarbij: rond de hapjestafel blijven hangen kan voor geïrriteerde blikken zorgen, omdat je het moeilijker maakt voor andere mensen om iets te pakken.

Dan blijft er dus nog één zone over, en dat is de sociale zone. Als we Vanessa mogen geloven is dit dé plek waar de meeste connecties worden gemaakt tussen gasten. Binnen deze zone kun je kiezen uit vier sweet spots, oftewel strategische plekken.

Sweet spots

Nummer een en nummer twee bevinden zich – hoe kan het ook anders- aan beide uiteinden van de bar. Tegen de tijd dat mensen bij de bar zijn gearriveerd hebben ze de spanning die ze voelden bij aankomst een beetje losgelaten. Dat betekent dus dat ze open staan voor nieuwe ontmoetingen, en jij je slag kunt slaan! Weet je niet goed wat je moet zeggen? Een simpele vraag als ‘hoe smaakt de wijn vanavond?’ klinkt misschien een beetje dorky, maar is wel effectief.

Een andere strategische plek is vlakbij de gastheer of –vrouw. Zodra je een drankje hebt weten te bemachtigen kun je naar hem of haar op zoek gaan om te bedanken voor de leuke avond. Is het gesprek afgelopen? Kijk dan of je geïntroduceerd kan worden aan een van de andere gasten. Zeg iets in de trant van ‘dat ziet eruit als een gezellige groep, zit er iemand tussen die ik zou moeten ontmoeten?’

De laatste strategische plek is daar waar gegeten wordt. En dan bedoelen we dus niet voor de hapjestafel (denk aan de boze blikken), maar juist de plekken die zijn opgesteld om te eten, zoals bankjes en statafels. Zie je een leuk groepje staan? Vraag dan gewoon of je erbij mag komen staan en meng je in het gesprek. En ach. Als het niet gezellig is dan heb je altijd je kip saté nog.

Meer lezen?

Waarom échte verbindingen met mensen maken essentieel is (en hoe je dat doet)

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.