Marloes Graat
Marloes Graat Psyche 2 nov 2022
Leestijd: 4 minuten

Klaar met negatief nieuws? Zo ga je er beter mee om volgens de wetenschap

Voel jij je neerslachtig, leeg of vermoeid na het lezen van nieuwsberichten op je telefoon, het kijken van het journaal of het lezen van de krant? Dat is niet gek met de stroom van negatief nieuws de afgelopen tijd.

Inflatie, stijgende energierekeningen, oorlog in Oekraïne en dan beginnen we nog niet over de klimaatcrisis. Hoe kun je ervoor zorgen dat je minder negatief laat beïnvloeden door het nieuws? Met deze tips uit de wetenschap van de positieve psychologie bescherm je jezelf tegen de downside van het nieuws volgen.

Lijkt het zo of is er de laatste paar maanden meer slecht nieuws dan ooit? Inflatie in Nederland, stijgende energieprijzen die je meteen merkt in je portemonnee en de oorlog in Oekraïne en Rusland voelen relatief dichtbij.

3 dingen die je herkent als je als kind altijd ‘op eieren moest lopen’

Ook wordt nieuws steeds vaker gedeeld op social media. Dat zorgt ervoor dat je steeds minder aan slecht nieuws ontkomt. Je wilt op Instagram berichten delen over de opstand van de vrouwen in Iran, maar niet de rest van de avond met een knoop in je maag zitten, omdat je de situatie daar niet kan loslaten.

Waarom is slecht nieuws zo lastig te vermijden?

Als je al eens hebt geprobeerd om een nieuws detox te houden, dan weet je dat het best lastig is om hiermee te beginnen en dit vol te houden. Waarom is het zo lastig om slecht nieuws te vermijden?

Met deze 2 inzichten leer je loslaten wat anderen van je vinden

Robin Blades legt in het Canadian Medical Association Journal uit dat de impuls om negatief nieuws te consumeren vaak moeilijk is om te weerstaan. Dit komt omdat we evolutionair zo gebouwd zijn om te screenen en om te anticiperen op gevaar. We voelen ons beter voorbereid, als we beter weten welke gevaren er spelen.

In een negatieve spiraal ‘doomscrollen’

Het volgen van het nieuws kan nodig zijn om op de hoogte te blijven. Maar vergeet niet de keerzijde. Volgens psychotherapeut Cecile Ahrens zorgen gevoelens van angst, verdriet en woede, die worden veroorzaakt door negatieve krantenkopen, dat je juist blijft scrollen in je nieuwsapp.

Een simpele ademhalingsoefening om je lichaam en geest direct te kalmeren

Deze negatieve spiraal, ook wel “doomscrolling” genoemd kan een negatieve invloed hebben op je mentale gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat de consumptie van slecht nieuws meerdere keren in verband wordt gebracht met een toename in angst en depressie.

Boost je optimisme

Je hoeft niet volledig te stoppen met het nieuws te volgen, om te voorkomen dat je mentale gezondheid wordt aangetast. Wat kun je dan doen om beter om te gaan met veel negatief nieuws? Volgens sommige wetenschappers kan het helpen op je optimistische kant te stimuleren en hierdoor anders naar nieuws te kijken en meer te relativeren.

Uit een onderzoek bleek dat optimisten minder angst ervoeren dan pessimisten bij het consumeren van informatie over de corona-pandemie. Volgens de onderzoekers is het dan ook een goed idee om na te denken hoe een optimistische kijk op het leven kan worden aangeleerd of versterkt.

Het beoefenen van dankbaarheid is een bekende manier om een meer positieve blik op de wereld te krijgen. Ook helpt het om vaker te visualiseren en na te denken over hoe je positieve, beste zelf er in de toekomst uit zou zien. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het meedoen aan sociale activiteiten, sociale steun en fysieke activiteiten ook helpen om optimisme en coping te vergroten.

Waarom helpt optimisme tegen negatief nieuws?

Volgens Ahrens zijn positieve psychologische interventies, zoals een dankbaarheidsdagboek bijhouden, erop gericht om de hersenen te trainen om je aandacht te richten op positieve ervaringen, zodat je een meer positieve bril op krijgt. Als je dit vaak oefent laten positieve ervaringen een diepere stempel achter op je psyche en lichaam.

Het is dus goed om te weten dat je hersenen van nature geneigd zijn om slecht nieuws op te zoeken en te lezen. Dit oerinstinct om je te beschermen tegen gevaar, is moeilijk te onderdrukken.

Wat je wel kan doen is leren hoe je negatief nieuws een minder grote indruk op je gedachten en lichaam kan laten maken. Zo train je je hersenen om met een andere bril naar de wereld te kijken en minder uit het veld te laten slaan door slecht nieuws.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Klaar met negatief nieuws? Zo ga je er beter mee om volgens de wetenschap
Sluiten