‘Ik voel minder sociale druk’ (en meer inzichten na een digital detox)

Lisanne de Vaan 30 mrt 2017 Mind

Alleen gebruik maken van je smartphone wanneer het écht nodig is. Dat is wat Simone Sassmannshausen (Founder Ganbaroo PR PR) de afgelopen 40 dagen heeft gedaan. Althans, dat was het doel van haar #BedrockChallenge. In dit artikel lees je of het is gelukt, en niet te vergeten: wat ze heeft geleerd tijdens haar digital detox avontuur.

Eerder vertelde Simone aan Bedrock waarom ze het tijd vond om haar smartphone gebruik aan te pakken. Een social media junk, dat is hoe ze zichzelf noemde. Samen met Derck Meckering – actief verspreider van de Smart Lifestyle (efficiënt, verantwoord en gezond omgaan met smartphones en tablets) – sprak ze af wat ze wel én wat ze niet mocht doen gedurende 40 dagen. Hoe is het haar vergaan?

De eerste weken

Halverwege de challenge kwamen er alleen maar positieve geluiden: “Het gaat heel goed, de eerste twee weken waren vooral geweldig. Het voelde heerlijk om al die apps van mijn telefoon te gooien en niet meer het gevoel te hebben overal op te hoeven reageren. Ik word hier aanzienlijk rustiger van en merk dat ik eigenlijk niet veel mis. Als mensen echt met mij willen afspreken moeten ze gewoon even bellen. De kwaliteit van interactie wordt veel oprechter, en dat neemt veel sociale druk weg.”

Als ik probeerde over te stappen naar een telefoontje zat ik binnen tien minuten weer in een Whatsapp gesprek

Voorheen had Simone altijd het gevoel dingen te ‘moeten’, maar dat lijkt de goede kant op te gaan. “Ik ervaar aanzienlijk minder stress en voel ook heel sterk dat ik niet meer zo veel moet. Ik hoop dat ik dit ook na mijn zwangerschap kan volhouden, en met de volle 100 procent van het hier en nu kan gaan genieten. Ik wil niet continu bezig zijn met alles waar ik zogenaamd in mee moet gaan om erbij te horen, of niets te hoeven missen.”

De 80/20 regel

Een challenge zou natuurlijk geen challenge zijn als het niet een beetje moeilijk was. Simone geeft dan ook eerlijk toe dat ze zich voor 80 procent aan de afgesproken regels houdt (en dus niet helemaal). “Het gaat er bij mij vooral om dat ik mij bewuster aan het worden ben van mijn eigen, maar ook andermans digitale afhankelijkheid en gebruik. Sinds ik Whatsapp heb gedownload op mijn computer en laptop probeer ik alleen nog via die apparaten te appen. En ik kijk Netflix tegenwoordig niet meer via de WiFi connectie, maar download de series die ik wil zien eerst.”

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Voor 80 procent gaat het dus volgens het boekje. Wat er met die andere 20 procent gebeurd is? “De afspraak om ieder weekend naar het bos of strand te gaan leef ik niet helemaal na. Ik ben nog niet specifiek weggegaan, maar was wel een week op vakantie in de natuur, en dan liet ik bewust mijn telefoon achter als we een activiteit hadden. En wat ik nog wel gebruik zijn apps als Google Maps, Uber en Foodora, simpelweg omdat het nou eenmaal sneller werkt.”

Lessons learned

Oké, fair enough. Voor een voormalig social media junk zijn dit natuurlijk al een heleboel stappen in korte tijd. En het gaat vooral om de geleerde lessen. Tot welke inzichten Simone is gekomen na 40 dagen? “Ik weet nu hoe je slim en veilig, maar óók efficiënt met je mobiele apparaten om kunt gaan. Om stralingseffecten te reduceren houd ik altijd geruime afstand tussen mijn mobiele apparatuur en mijn lichaam. Wat ik inmiddels ook besef is hoeveel sociale druk apps als Whatsapp ons opleggen, en hoeveel tijd wij kwijt zijn aan vluchtige vormen van communicatie.”

Het was niet altijd even makkelijk, stelt ze. “Het was soms moeilijk vol te houden in combinatie met het maken van afspraken. Die lopen zowel zakelijk als privé vaak door elkaar heen en worden steeds vaker via Whatsapp vastgelegd of gewijzigd. Als ik probeerde over te stappen naar een telefoontje zat ik binnen tien minuten weer in een Whatsapp gesprek.”

Toekomstig smartphone gebruik

Simone wijst op een aantal positieve effecten die zij heeft ervaren. Zo zegt ze meer tijd over te hebben, minder sociale druk te voelen, minder bezig te zijn met haar telefoon en minder vluchtig contact te hebben. Of ze op dezelfde manier haar bewuste levensstijl voortzet is nog even de vraag. “Op dit moment is het nog moeilijk te oordelen hoe mijn smartphone gebruik er voortaan uit gaat zien, omdat ik heel veel tijd met mijn kleine doorbreng (op moment van schrijven 19 dagen oud). In de vrije tijd ontvang ik bezoek, die zich vrijwel allemaal melden via Whatsapp. En ik merk dat ik weer veel tijd op social media doorbreng om de uren dat ik me verveel of vermoeid ben te doden.”

ik heb al mijn notificaties uitstaan, dat helpt om prikkels te reduceren

Gelukkig zijn er ook dingen die wel hetzelfde zijn gebleven. “Ik ben mij nog wel bewust van straling en probeer mobiele apparatuur zoveel mogelijk op afstand te houden van mijzelf en de baby. Appen en mailen doe ik zoveel mogelijk vanachter te computer, en ik heb al mijn notificaties uitstaan. Dat helpt om prikkels te reduceren.”

Een spiegel voorhouden

Goed voorbeeld doet goed volgen, zeggen ze. Toch is Simone er niet zeker van of mensen uit haar omgeving haar bewuste levensstijl zullen overnemen. “Mensen waren in eerste instantie ofwel extreem pro en geïnteresseerd óf ze vonden het allemaal onzin en waren zelfs geërgerd. Heel grappig om te zien hoe het toch met iedereen wat doen. Naar mijn idee wekt het alleen weerstand op als je zelf ook weet dat je er iets aan zou kunnen of moeten veranderen maar hier niets mee doet. Het is een spiegel die je onbewust voorgehouden krijgt.”

Zelf aan de slag

Zou je zelf ook wat bewuster met je telefoon om willen gaan maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Volgens Simone zijn er een paar hele simpele aanpassingen die al een groot verschil maken. “Zet al je notificaties uit, zet je geluid vaker uit en switch vroeg op de avond over op vliegtuigstand.”

Ook Derck Meckering vroegen we om een paar praktische tips. Met zijn bedrijf Radygo communiceert Derck de Smart Lifestyle en inspireert hij mensen om zich bewust te zijn van het fijne, mooie leven. De volgende aanpassingen kun je direct doorvoeren:

  • Check op vaste tijden je mail.
  • Ga eens op pad zónder je smartphone. Klinkt eng, maar dat is het niet.
  • Ben je bewust van je mobiele gebruik. Hoe vaak gebruik je apps? En pak je snel je telefoon erbij in gezelschap van anderen?
  • Spreek met vrienden af om allemaal je smartphone in te leveren tijdens het eten.
  • Zet Whatsapp meldingen op je telefoon uit.
  • Verwijder Facebook Messenger, of zet de meldingen uit.
  • Sommige zaken kunnen sneller geregeld worden middels bellen in plaats van via een Whatsapp gesprek.
  • Als je belt, bel dan op speaker, een headset of via de vaste lijn.
  • Kijk eens om je heen hoeveel mensen in plaats van gezellig met elkaar praten louter met hun telefoon bezig zijn. Sta erbij stil wat dit betekent voor de mens.
  • Wanneer je even alleen bent (bijvoorbeeld op straat of in een kroeg) probeer dan niet meteen op je telefoon te kijken, maar kijk om je heen.
  • Ben je bewust van het échte leven, in plaats van het online leven.

Meer lezen?

Een digital detox: dat is nogal wat voor een social media junk.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
‘Ik voel minder sociale druk’ (en meer inzichten na een digital detox)
Sluiten