Rosa Bertram
Rosa Bertram Mind 27 jan 2022

Ook zo’n moeite met niksen? Tips voor wie moeite heeft met eens níéts doen

Als druktemaker pur sang, heb ik de grootste moeite met stilzitten. Niks doen. Overgeven aan de rust om me heen. Focussen om een boek te lezen. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, hoor. Zo ben ik opgegroeid in de stad, maar heb ik al jaren minder behoefte aan al die drukte (yes, het ouder worden is écht begonnen) en ben ik in de natuur gaan wonen. Heerlijk focussen op rust, de natuur en mezelf. Althans, dat zou je denken. Een paar maanden verder en ik leerde skaten, organiseerde marktjes en een surf/skate-event. En ik werk, schrijf een boek en heb nog meer ideeën. Als er iemand wel een lesje stilzitten kan gebruiken, ben ik het wel. Ik deel mijn bevindingen graag.

Als onderdeel van het BEDROCK-team weet ik inmiddels het een en ander over bewust leven, en verstilling en mindfulness zijn daar zéker een onderdeel van. Maar in de praktijk blijkt dat nog knap lastig.

De kracht van verstilling

Verstilling, in het moment leven en mindful zijn, kunnen namelijk heel veel teweeg brengen. Wanneer je stilzit, heb je namelijk tijd om je te vervelen. En ontstaat ineens ruimte in je hoofd omdat je niet constant bezig bent of op zoek bent naar het volgende.

Hoewel ons brein lekker gaat op lijstjes afvinken, werk verzetten en nieuwe dingen leren, is het even belangrijk om af en toe alles even uit te zetten. Niet overal mee bezig te zijn. Waarom? Het zijn juist die momenten van verstilling die zorgen voor ruimte. Ruimte voor nieuwe ideeën, nieuwe inzichten en creatieve oplossingen.

Je af en toe vervelen is goed voor je (en je relaties)

Niet alleen om daarvoor weer waardevolle inzichten te creëren – het zijn immers die momenten dat je brein tijd heeft om aan andere mogelijkheden te denken – maar ook omdat verstilling je de kans geeft te reflecteren.

Time to reflect

De coronacrisis was daar een perfect voorbeeld van. Toen men ineens noodgedwongen thuis zat, niet meer kon studeren en werkte vanaf de keukentafel en de horeca dicht ging, was er haast geen andere optie dan je leven doorlopen.

Hoe zien mijn dagen eruit? Geeft het een gevoel van zingeving wat ik doe als ik geen afleiding heb van horeca en de bioscoop, theater, etc.? Het was dé reden voor menig mens om nieuwe hobby’s te zoeken, van baan te wisselen (als je daarvoor de luxe had) en om bijvoorbeeld remote te gaan werken.

Het geeft de kans om stil te staan bij je leven, waar je gelukkig van wordt, wat je energie geeft en wat je eigenlijk helemaal géén energie geeft. Vrienden, werk, bezigheden, relaties, you name it. En wie groeit er niet wat af en toe eens flink reflecteren?

We vervelen ons niet meer (en dat is niet goed)

Daarnaast geniet je natuurlijk ook een stuk minder van dingen als je alles maar gehaast doet. Accepteren dat je nu bent waar je bent, zorgt ervoor dat in een flow komt en laat je makkelijker mee gaan met wat er zich op dat moment aandient. Wie z’n dagen volplant, heeft daar maar weinig ruimte voor.

Verstilling: hoe dan?

Tijd voor verstilling dus, maar hoe doe je dat in deze maatschappij waarin we altijd aanstaan en druk zijn juist wordt gezien als iets positiefs?

Een aantal tips:

  • Zet je telefoon af en toe uit. Al is het voor een halve dag, desnoods maar voor een uurtje. Maak een wandeling en neem je omgeving écht in je op. De mensen die je voorbijloopt, de bomen waar je langskomt en wat zich afspeelt op straat. Wat zie je? Wetende dat je niet steeds naar de bliepende telefoon kunt grijpen, zorgt voor dat je meer in het moment leeft en geniet van je omgeving.
  • Ga de natuur in. Mijn beste ideeën ontstaan altijd wanneer ik in de natuur ben en even níéts kan. In plaats van afleiding te (kunnen) zoeken, word je gedwongen te zijn waar je bent, in het moment te leven en kunnen je gedachten afdwalen naar waar je misschien al een tijdje mee kampt. Neem pen en papier mee, zodat je je gedachten of ideeën altijd kan opschrijven.
  • Stel voor jezelf prioriteiten op. Wat is er momenteel belangrijk voor je? Je ontwikkeling, dat je geniet van dagelijkse kleine momenten en beter in het nu leert leven of misschien iets op je werk? Wanneer je weer eens als een kip zonder kop rondrent, kun je altijd terugkomen bij deze intentie: wat is er nu echt belangrijk en wat kan er wachten? Wanneer je prioriteiten duidelijk zijn, kan komt de rest later wel.
  • Probeer één ding tegelijk te doen. Het lijkt haast onmogelijk, maar het kan zéker. Probeer het bij kleine dingen: wanneer je ontbijt, lees dan geen krant of scroll niet over je socials. Heb je een gesprek, probeer dan écht te luisteren. Fiets je door de stad? Luister dan eens geen muziek, maar kijk om je heen.

Wedden dat je met deze tips binnen de kortste keren meer verstilling creëert? En wie weet wat daar weer uit voortkomt!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Ook zo’n moeite met niksen? Tips voor wie moeite heeft met eens níéts doen
Sluiten