Met woede omgaan: sta hier bij stil als je boos wordt

Het is zo zonde van je energie

We kunnen in the heat of the moment soms domme dingen zeggen. Dan zijn we boos en loopt de emmer over. We weten dat we tot 10 hadden moeten tellen, maar soms moet die woede er gewoon even uit. Hoe kun je leren om beter om te gaan met woede? Zenmeester Leo Babauta deelt enkele van zijn beste tips.

We kennen het gevoel allemaal. Je hebt iets gezegd of gedaan dat een ander heeft gekwetst en je hebt er enorm veel spijt van. Waarom liet je je zo gaan en had je een woede-uitbarsting? It happens to the best of us. Gelukkig zijn er genoeg manieren om de volgende keer anders te handelen als je boos bent.

Allereerst, waarom voelen we woede?

Het is eigenlijk heel erg simpel. Meestal komt het door de acties van iemand anders. Ze zeiden iets dat het bloed onder je nagels vandaan haalde, of ze deden iets waar je écht boos door werd. Je kunt ook boos op jezelf worden natuurlijk, maar we focussen nu even op woede voelen jegens een ander.

Dit is dus wat er in feite gebeurt:

  1. We vinden het niet leuk hoe de ander zich heeft gedragen.
  2. We voelen een split second een fysieke reactie op het gedrag van de ander. Je lichaam geeft aan dat je er dus niet blij mee bent.
  3. Vervolgens reageren we op dit gevoel.
  4. Nu gaan we een zelfbedacht verhaal over die ander tegen onszelf ophangen. Het is ónze eigen versie van de waarheid.
  5. Dit verhaal houdt ons boos, ook al is de eerste pijn/woede al weggevaagd. Het scheurt als het ware de pleister er elke keer weer vanaf. Op deze manier blijf je in een vicieuze cirkel waar je maar moeilijk uitkomt. Het verhaal wordt steeds groter, en de woede bouwt zich op.

Herken je eigen verhaal

Met woede omgaan begint bij het herkennen van je eigen verhaal. Wat is er nou echt gebeurd, en wat is het verhaal dat je jezelf vertelt? Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik van alles denk en zelfs fysiek voel, terwijl als ik écht goed naar de situatie kijk, deze gevoelens reacties zijn op mijn eigen verhaal.

Denk aan gedachtes als ‘waarom zegt ze dat altijd op zo’n manier?’ of ‘ik probeerde gewoon aardig te zijn, waarom snapt ze dat nou niet?’ Deze gedachtes zijn eigenlijk compleet nutteloos, omdat je het voor de ander invult. Snapt ze het echt niet, bijvoorbeeld? Weet je dat uberhaupt?

Als je eenmaal je eigen patroon en verhaal gaat herkennen, is het tijd om dit aan te pakken.

Met woede omgaan

Oké, dat we een verhaal aan onszelf vertellen is nu wel duidelijk. Hoe gaan we dit patroon doorbreken?

  • Sta stil bij het gevoel van woede. Misschien ben je het erger aan het maken door je ‘eigen verhaal.’
  • Mediteer een paar minuten om deze emotie echt fysiek te voelen.
  • Wees nieuwsgierig. Hoe voelt het precies? Waar in je lichaam voel je de woede? Welke energie krijg je, of raak je erdoor kwijt?
  • Hou dit even vast. Probeer het gevoel niet weg te duwen, maar laat het toe.
  • Kun je het gevoel verwelkomen in je leven? Kun je het accepteren als zijnde een (tijdelijk) gevoel dat je nu hebt? Het is niet per se een ‘slecht’ gevoel, maar gewoon één van de vele gevoelens die iedereen weleens heeft.
  • Zie deze pijn en woede als het bewijs dat je een goed hart hebt, dat gekwetst kan worden.

Nu heb je de tijd genomen om je woede echt te voelen. Deze zal inmiddels misschien wel wat gezakt zijn. Nu kun je je keren naar de ander die je gekwetst heeft, en hem of haar vergeven. Het was misschien niet handig wat hij of zij zei, maar een woede-uitbarsting is niet de oplossing. Daarmee kom jij niet van je gevoel van pijn af. If anything maak je het alleen maar erger, en krijg je achteraf spijt.

Deze manier om met woede om te gaan is natuurlijk niet zo 1, 2, 3 geïmplementeerd. Het kost tijd, en je moet het vaak oefenen. Maar vergeet niet dat het je een stuk meer rust en geluk gaat brengen als je leert omgaan met woede. So, don’t give up and be patient with yourself.