Rosa Bertram
Rosa Bertram Mind 15 apr 2022

Een pleidooi voor de ‘mental health’ dag (en nee, dat is niet egoïstisch)

Sommige dagen (of nachten) stopt je brein maar niet met overuren maken, en pieker je tot je erbij neer valt. Misschien is het nemen van een mental health dag een goed – of zelfs hoognodig – idee. En nee, dat is niet egoïstisch of onnodig.

Het nemen van een mental health dag is als een ‘zieke dag’ hebben voor je lichaam, maar dan voor je geest. Een dag waarop je brein het niet nodig heeft om uren lang te werken en zichzelf weg te stoppen, maar juist om rust te nemen en het te voeden met de juiste dingen.

Een pleidooi voor de mental health dag

Soms heb je van die dagen dat je het even allemaal niet meer aan kan. Je hebt het druk, dingen gaan mis, de wereld staat in de brand, de pandemie, de oorlog en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Steeds meer mensen kampen wereldwijd met angsten. Uit een Amerikaans onderzoek uit 2020 bleek dat 31 (!) procent van de bevolking kampt met angsten of een depressie en 26 procent aangaf symptomen van een trauma of stress gerelateerde stoornis te vertonen.

Lees ook: Wat gebeurt er in je hersenen als je een depressie hebt?

Tel daar het feit bij op dat 1 op de 6 (!) werknemers in Nederland kampt met burn-out klachten en je hebt alle reden voor het nemen van een mental health dag. Want is er nu belangrijker dan je (mentale) gezondheid? Je werk kan wel even wachten. Daarnaast heeft je baas ook weinig aan een uitgeputte, ongelukkige werknemer.

Gevolgen stress

Helaas wordt onze mentale gezondheid vaak nog als minder belangrijk gezien als onze fysieke gezondheid. Waarschijnlijk is dat de reden waarom het gek voelt om een dag vrij te nemen als je met stress rondloopt.

Maar om je even te herinneren aan een greep van de gevolgen van stress: het risico op hartziekten wordt vergroot, je geheugen gaat achteruit, net als je spijsvertering én je wordt sneller oud.

Lees ook: Hoe serieus zijn de gevolgen van stress? 10 redenen waarom je stress wilt vermijden

Nog niet overtuigd? Misschien zijn signalen als de volgende misschien tóch een reden om het te overwegen: je humeur is niet het beste, je verkoudheid gaat maar niet weg, je kan niet goed slapen, je focus is weg en grijpt graag naar alcohol of drugs.

Dus, hoe doe je dat een mental health dag nemen?

Een mental health dag nemen

Zo doe je dat:

  • Erkenning is altijd #1. Zie in dat het iets is wat jij op dit moment nodig hebt en verdient.
  • Probeer op tijd te zijn met wanneer je even op de rem moet drukken en een pauze moet nemen. Je kunt jezelf ziek melden op je werk en een korte uitleg geven, maar dat hoeft niet uitgebreid te zijn.
  • Ga na wat jij het meeste nodig hebt vandaag. Slaap? Gezond eten? Sporten? Een lange wandeling? Natuur. Een massage? Go for it. It’s your day!
  • Self-care it is vandaag.  Dit is wat self-care écht betekent (en 15 manieren om het te beoefenen).
  • Check bij jezelf in hoe je je voelt aan het einde van de dag en ga na of je eventueel meer tijd hebt om los te komen van je gedachten en te te beseffen dat er tal van manieren te zijn om meer in je lichaam te komen en minder in je hoofd.

Geniet van je hoognodige me time!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Een pleidooi voor de ‘mental health’ dag (en nee, dat is niet egoïstisch)
Sluiten