Dit is hoe je hormonen je beïnvloeden tijdens je menstruatiecyclus

Je merkt het vast en zeker: de ene week sta je in je kracht, voel je je lekker en gaat alles voor de wind. De andere week voel je je vermoeid, ben je geïrriteerd en gaat alles mis. Grote kans dat dit een gevolg is van jouw menstruatiecyclus en de hormonen die door je lijf heen gieren.

Gedurende je menstruatiecyclus ga je door verschillende fases waarin jij je anders kunt voelen. Dit komt door de schommelingen in je hormonen.

Menstruatiecyclus & hormonen

De maandelijkse cyclus en hormonen zijn twee dingen die je niet los van elkaar kunt zien. De fases die je in je cyclus doorloopt, worden gereguleerd door hormonen. De hormonen zorgen ervoor dat de dingen in je lichaam gebeuren om het klaar te maken voor een zwangerschap.

De hormonen die tijdens je menstruatiecyclus een belangrijke rol spelen, zijn: follikelstimulerend hormoon, luteïniserend hormoon, oestrogeen en progesteron.

Hormoonschommelingen

In elke fase van de cyclus kun je je anders voelen doordat de hormonen schommelen in hoeveelheid. Wij leggen je uit hoe die hormonen je tijdens je menstruatiecyclus beïnvloeden.

Volgens internationaal gezondheidsinstituut Merck verloopt die cyclus in 3 fases. Wij hebben het uitgespreid over de 4 fases zoals uitgelegd in het artikel over de hele cyclus en je lichaam, maar ook zoals hormoon-expert Laura van der Vorst uitlegt op Holistik.

Fase 1 (7 tot 10 dagen): pre-ovulatie

In de periode voor de ovulatie houden alle hormonen zich tamelijk koest. Alle waarden zijn relatief laag. In deze fase wordt het follikelstimulerend hormoon aangemaakt. Gedurende deze fase stijgt ook het oestrogeen-level.

Hoe je je voelt? Lekker. Je bent creatiever, hebt meer energie en een open houding. Laat de wereld maar komen!

Fase 2 (3 tot 4 dagen): ovulatie

Tijdens de ovulatie-fase neemt het follikelstimulerend hormoon en het oestrogeen-niveau toe. Het oestrogeen-niveau bereikt z’n top en ook testosteron neemt toe.

Hoe je je voelt? Je bent op het meest energieke moment van de maand, voelt je vrolijk en je gezicht heeft een natuurlijke gloed. Ook ben je communicatief sterk en weet je je goed te uiten. Door de stijging van het testosteron-niveau krijg je ook meer zin in seks.

Fase 3 (10 tot 14 dagen): post-ovulatie

Na de ovulatie begint het progesteron-niveau direct te stijgen. Je oestrogeen-level stijgt licht, maar het progesteron in je lichaam domineert.

Hoe je je voelt? Je kan gedurende deze fase last krijgen van food cravings, voelt je somberder, vermoeider en je maakt je meer druk om dingen. Ook stemmingswisselingen, angsten, krampen en andere PMS-klachten zijn in deze periode niet vreemd.

Ook interessant: Food cravings, we hebben ze allemaal maar wat betekenen ze?

Fase 4 (3 tot 7 dagen): de menstruatie

Als het eitje niet wordt bevrucht (en je dus niet zwanger raakt), dalen de hoeveelheden progesteron en oestrogeen. Je wordt ongesteld.

Hoe je je voelt? Menstruatieklachten kunnen opspelen waardoor je je minder goed voelt. Naarmate de fase vordert, stijgt het oestrogeen-level weer waardoor je je weer lekkerder gaat voelen.

Jouw hormonen en cyclus

Eén ding: die emo rollercoaster is een volkomen normaal iets. Maak je geen zorgen als jij hier last van hebt, bijna elke vrouw die je op straat passeert heeft hier in haar mate ook mee te maken. Heb je er écht last van, neem dan contact op met de huisarts.

Wel kun je er iets aan doen om dit beter te harmoniseren. Wat je eet, hoeveel je sport, hoe gezond je bent en hoeveel stress je ervaart kunnen allemaal van invloed zijn op jouw cyclus. Het is interessant om bij te houden wat er tijdens jouw cyclus speelt en gebeurt en hoe je je voelt.

Misschien kun je hier een lijn in zien waardoor je kan inspelen op bepaalde behoefte om je beter te voelen! Leven naar je cyclus kan voor een vrouw veel betekenen.

Meer leren over je menstruatie?

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Dit is hoe je hormonen je beïnvloeden tijdens je menstruatiecyclus
Sluiten