Lisanne de Vaan
Lisanne de Vaan Body 6 mrt 2017

Grijp je naar ongezond eten als je moe bent? Zo ben je de cravings te slim af

Zuurtjes, M&M’s, roze koeken, muffins, (kaas)croissants, pizza: het klinkt allemaal als de hemel op aarde als je moe bent. Ja, als je moe bent ja. Is het je nooit opgevallen dat je juist naar ongezond, calorierijk voedsel verlangt als je weinig geslapen hebt?

Onderzoek toont aan dat weinig slaap kan leiden tot voedingskeuzes die niet bepaald gezond zijn. Een yoghurt ontbijt met vers fruit slaan we over na een korte nacht. Waar we naar verlangen zijn koolhydraten, suiker en vet.

Wat weinig slaap met ons doet

Een studie gepubliceerd in the International Journal of Obesity keek naar het slaap- en eetgedrag van twee groepen deelnemers. De ene groep kreeg gedurende 5 nachten 4 uur slaap, en de andere groep negen uur. Vervolgens werden de deelnemers gedurende de dag blootgesteld aan ongezond eten zoals pizza peperoni, donuts en snoep. Wat blijkt?

Deelnemers die 4 uur hadden geslapen lieten een verhoogde hersenactiviteit zien in de pleziercentra van het brein wanneer ze junkfood voor hun neus kregen. Bij deelnemers die negen uur hadden geslapen was dit in mindere mate (of niet) het geval.

Lees ook: We mochten een slaapexpert (en neurofysioloog) het hemd van het lijf vragen

Duidelijk, maar waarom hebben we zin in ongezond eten als we moe zijn? Waarschijnlijk gewoon omdat we een gebrek aan energie hebben. En op dat moment is het heel verleidelijk om iets te eten waarvan we denken dat het ons een oppepper zal geven, zoals een tussendoortje uit een snackautomaat. Maar dit heeft een averechts effect.

Als je bloedsuikerspiegel daalt (als gevolg van koolhydraten, ongezonde vetten of suikers eerder op de dag), dan kan het zijn dat je later op de dag weer naar zoetigheid verlangt.

Dus. Wat doe je eraan? Uit bovenstaande studie kunnen we afleiden dat voldoende nachtrust cravings naar ongezond voedsel kan verminderen, maar het lukt nou eenmaal niet altijd om acht uur slaap te pakken.

De power van eiwitten

Wil je voorkomen dat je aan het eind van de middag een energiedip krijgt en in een opwelling taart bestelt als lunch? Zorg dan dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Eiwitten helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en minimaliseren je cravings voor ongezond voedsel. Begin de dag al met een eiwitrijk ontbijt, en niet met kaascroissants en chocolademuffins. Maak liever een plantaardige proteïne smoothie of probeer deze warme havermoutpap.

Ook gedurende de dag is het belangrijk om je eiwitinname hoog te houden. Zoek naar een balans tussen voeding met gezonde koolhydraten (zoals zetmeelrijke groenten en fruit) en eiwitten of gezonde vetten (zoals mager vlees, noten en zaden).

Meer lezen?

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Grijp je naar ongezond eten als je moe bent? Zo ben je de cravings te slim af
Sluiten