Winnie Verswijvel
Winnie Verswijvel Nutrition 28 jun 2021

5 makkelijke tips om meer groente in je gerechten te verwerken

Je wilt wel meer groente toevoegen aan je gerechten, maar weet niet waar je moet beginnen? Je merkt dat je steeds weer terugvalt op je standaard repertoire gerechten, die niet perse heel veel groente bevatten? No worries, met deze tips kom je mákkelijk aan die dagelijkse portie veggies!

Wie is er niet groot gebracht met het idee dat we groenten moeten eten om groot en sterk te worden? En hoewel dat als kind meestal niet was wat we graag wilden horen, klopt dat zinnetje 100 procent.

Waarom meer groenten een goed idee is

Zo stelt de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) dat (fruit) en groenten helpen om onder meer hart- en vaatziekten en kanker te voorkomen en geeft het een boost aan je immuunsysteem. Ook is het een bron van kalium, verlaagt het je cholesterol, zou je er langer door leven, gaat je huid ervan stralen én zou het werken als een natuurlijk medicijn. Míts je er genoeg van eet, tenminste.

Hoeveel groenten we dan moeten eten? “Dagelijks 400 gram groenten eten maakt je energieker, gezonder en vaak ook slanker,” vertelt Anne de Meulmeester van Mindful Health aan Bedrock. “Je doet er het volkje in je darmen, het zwembandje rond je middel en je humeur en energiepeil nu eenmaal een enorm plezier mee.”

5 tips voor meer groente in je gerechten

Spoiler: moeilijk is dat écht niet.

1. Vervang carbs door veggies

Broccolirijst, bloemkoolrijst, lasagnevellen van pompoen, friet van raapjes… Er zijn zó veel manieren om koolhydraten makkelijk te vervangen door groente! Vaak liggen dit soort handige vervangers gewoon kant- en klaar in de supermarkt, al kun je ze natuurlijk ook gewoon zelf maken.

Deze 5 groente- en fruitschillen hoef je nooit meer weg te gooien

Met een blender kun je bijvoorbeeld broccoli- of bloemkoolrijst maken en van knolgroenten snijd je makkelijk zelf friet. Wil dat zeggen dat wij voorstander zijn van koolhydraten schrappen uit je dieet? Helemaal niet, het draait immers allemaal om een gezonde balans. Maar feit is wél dat dit soort koolhydraatvervangers een erg makkelijke manier zijn om meer groente in je gerechten te verwerken.

2. Ontbijt met groenten

Ontbijten met groenten: veel mensen vinden het een hele opgave. Toch is het makkelijker dan je zou denken. Zo kun je in je banaansmoothie bijvoorbeeld standaard een handje spinazie verwerken, qua smaak is dat immers nauwelijks een verschil.

Meer groente eten, hoe dan? Op deze manier voeg je meer groenten toe aan je ontbijt

Of geef je toast avocado extra voedingswaarde door er een paar schijfjes tomaat en/of komkommer op te leggen. Ook lekker: maak scrambled tofu met restjes uit je groentelade.

3. Maak gezonde versies van je favoriete comfort food

Meer groenten eten wilt nog niet zeggen dat je moet afstappen van je favoriete comfort food. Ben jij gek op een patatje kapsalon? Probeer eens een versie met groente te maken, bijvoorbeeld door de friet te vervangen door koolraapfriet en het frietje te beleggen met vega stukjes kip, blokjes tomaat en andere groenten.

Deze 5 groenten en fruit geven je gezondheid direct een boost

Of daag jezelf uit en maak een Thaise curry met minstens 5 soorten groenten (denk aan courgette, spinazie, kerstomaatjes, champignons en wortel). Ben je meer een pizza-lover? Maak een gezonde pizza met een groentebodem en héél veel veggies on top.

4. Voorzie gezonde tussendoortjes

Tussendoortjes zijn vaak een makkelijke manier om het verschil te maken. Door slim boodschappen te doen kun je ervoor zorgen dat je altijd een paar gezonde tussendoortjes in huis hebt. Wortels blijven bijvoorbeeld heel erg lang goed en zijn de ideale snack, eventueel met wat hummus of pesto als dip.

Ook kerstomaatjes, radijzen, mini komkommer en snoeppaprika’s zijn handige opties. Tip: koop een grote portie van deze gezonde snacks in zodat je voor de rest van de week goed zit. Ook erg praktisch als je thuiswerkt!

5. Heb altijd een portie soep klaarstaan

Misschien wel de beste tip van allemaal: zorg dat je altijd een portie soep in huis hebt. Maak bijvoorbeeld één keer per week een grote portie en vries de helft in (eventueel in eenpersoonsporties).

Heb je in de loop van de week zin in een snack? Met een kop soep binnen handbereik is de verleiding kleiner om te grijpen naar chocola of iets zoets én de teller dagelijkse groente gaat weer de hoogte in.

En tot slot: heb je nog wat inspiratie nodig? Check eens de recepten die op Bedrock staan. Deze zijn allemaal vega(n) en bevatten bijna allemaal een grote portie groente en/of fruit. En hadden we al gezegd dat ze ook nog eens geweldig lekker zijn?

Heb je stress? Zoveel groente en fruit eten helpt je er vanaf

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
5 makkelijke tips om meer groente in je gerechten te verwerken
Sluiten