Een reminder waarom je juist níét wilt meedoen aan Black Friday

We kennen allemaal de beelden waarin de straten zwart staan van de mensen, en mensen bijna op de vuist gaan voor de laatste televisie. Inmiddels gaan ook veel Nederlanders massaal op zoek naar de beste deals tijdens Black Friday. De hoge korting lijkt op het eerste gezicht misschien leuk, maar helaas heeft Black Friday ook veel nadelen.

Vandaag is de shopgekte weer begonnen. Waar veel mensen nog niet bij stilstaan is de grote negatieve impact van Black Friday op het milieu.

Een klap voor het milieu

Black Friday is een passende naam, want het is een zwarte dag voor het milieu. De dag draait om zoveel mogelijk kopen, kopen, kopen en winkels slingeren met termen als ‘supersale‘. De impact van het kopen van al die spullen op het milieu is echter groot.

Black Friday psychologie: waarom mensen agressief en crazy worden op deze dag

Alle spullen moeten namelijk gemaakt worden. Productie leidt tot ontbossing en zet druk op de natuurlijke hulpbronnen van onze planeet. Ook leidt de productie van spullen tot lucht- en waterverontreiniging. Alle internetbestellingen moeten bezorgd worden, wat weer voor verpakkingsafval en CO2-uitstoot zorgt. En zeg nou zelf: hebben we al die spullen die we kopen nou echt nodig?

Meer, meer, meer

Zoals gezegd, is het hoofddoel van Black Friday om zoveel mogelijk te kopen. Dat is een probleem op zich. “Als je iets koopt, word je er eerst heel blij van,” zegt geluksonderzoeker Emma Pleeging tegen RTL Nieuws. Dat blije gevoel verdwijnt echter al snel weer.

Mensen raken gewend aan de dingen die ze kopen. Dat leidt ertoe dat we alleen nog maar meer en meer willen. Vaak zijn we simpelweg jaloers: we willen wat anderen hebben. Daardoor zorgt al dat kopen ervoor dat we eigenlijk nooit genoeg hebben.

Black Friday wordt steeds groter. Door grote ketens als MediaMarkt worden kleine ondernemers ook gedwongen om mee te doen. Want doen ze dat niet, dan ben je als klant bijna teleurgesteld.

Wat blijkt, en dit is voor jou misschien niet eens zo’n verrassing, Black Friday deals zijn vaak te mooi om waar te zijn. De kortingen tijdens Black Friday zijn nauwelijks hoger dan kortingen tijdens de rest van het jaar, zo bleek uit onderzoek van De Consumentenbond. De meeste kortingen zijn rond de 20 procent.

Fast fashion

Een ander pijnlijk feitje is dat Black Friday precies laat zien hoe machtig de fast fashion industrie is. Het grote fast fashion merk Pretty Little Thing verkocht vorig jaar items met soms wel 98 procent korting.

We zijn verslaafd aan spullen (hoe is dat zo gekomen?)

Dat is schadelijk, want de fashion industrie is enorm vervuilend. En er is nog een bijkomend nadeel van zo’n hoge korting. Als een shirt zo goedkoop is, denk je misschien eerder dat het niet zo erg is als je hem weggooit nadat je hem maar een paar keer hebt gedragen. Zo groeit de afvalberg, en wereldwijd zullen werknemers in de fast fashion industrie blijvend worden uitgebuit.

Green Friday

Er zijn gelukkig ook steeds meer tegengeluiden tegen deze zwarte dag. Het Zweedse kledingmerk Filippa K sloeg Black Friday vorig jaar ook al even over. En de Dille & Kamille is in 2018 al gestart met een Green Friday! Bij Dille & Kamille betekent dat het planten van nieuwe bomen, het steunen van het onderhoud van bestaande bossen en lekker naar buiten gaan. Even wat extra aandacht voor de natuur.

Green Friday kan je zelf ook vieren. Je kan namelijk vandaag een boom planten via Trees For All. Een mooi initiatief om terug te geven aan de planeet, op een dag die nog meer leidt tot uitputting van natuurlijke bronnen en vervuiling dan normaal. Voor 10 euro kan je al 2 bomen planten! Ook als bedrijf kan je aan deze groene actie meedoen.

Good News Monday: Nederland heeft er 1.6 miljoen nieuwe bomen bij

Trees For All plant bomen in Nederland en in Vietnam. Door mee te doen maak jij de wereld weer een stukje groener.

Reageer op artikel:
Een reminder waarom je juist níét wilt meedoen aan Black Friday
Sluiten