Winnie Verswijvel
Winnie Verswijvel Voeding 21 feb 2022
Leestijd: 3 minuten

Best gezond is goed genoeg

Wat is nu gezond? Door alle gezondheidshypes, superfoods, diëten en tegenstrijdige onderzoeksresultaten is het niet makkelijk om die vraag te beantwoorden. Kookboekenauteur Vanja van der Leeden waagt toch een poging in haar boek Insane. En de manier waarop zij naar gezondheid kijkt, daar kunnen wij ons 100 procent in vinden. De klemtoon? Best gezond is goed genoeg.

Het is trouwens niet zomaar dat Vanja het gezondheidsvraagstuk centraal stelt in haar boek. Als iemand die jarenlang geworsteld heeft met eetstoornissen, weet Vanja als geen ander hoe moeilijk het is om een goede relatie met eten op te bouwen.

Ook Vanja heeft periodes gekend met eetbuien, obsessief vasten en simpelweg ‘hysterisch gezond’ doen. Des te verfrissender is het om uit haar mond te horen hoe ze in de loop der jaren wél een gezond eetpatroon heeft weten op te bouwen.

Waarom je niet altijd afvalt als je op dieet bent

Insane: best gezond is goed genoeg

Insane is dus geen dieetboek waarvan je gegarandeerd slanker wordt, maar een nuchter boek vol lekkere recepten die dus ‘best gezond zijn’. Want als er iets is dat Vanja geleerd heeft, is het wel dat de boog niet altijd strakgespannen kan staan. De recepten zijn dus vooral haalbaar en lekker, maar toch ook vol bomvol stofjes waar je lichaam blij van wordt.

Tips van Vanja

Tussen de regels door geeft Vanja haar belangrijkste tips voor een gezonde levensstijl prijs. Wij zetten de belangrijkste ervan op een rijtje.

1. Pin je niet vast op één ingrediënt

Van vriendinnen krijg ik wel ‘ns de vraag of maïs gezond is. Of kombucha. Of yoghurt. Waarvan ik hen dan steeds probeer te overtuigen is dat elk ingrediënt een plaats kan hebben in een gezonde levensstijl, zolang je het voldoende afwisselt met andere ingrediënten en je je gezond verstand gebruikt.

28 x voeding die onmisbaar is voor een sterk immuunsysteem

Al verwoordt Vanja het nog veel beter: “Het lichaam is een ingewikkeld systeem, een voedingsmiddel bestaat uit allerlei verschillende componenten en dan zijn er nog de neveneffecten, zoals levensstijl, die ook van invloed zijn. Je kunt het dus beter over een gezond eetpatroon hebben dan over de gezondheid van een afzonderlijk voedingsmiddel.” Amen to that!

2. Eet intuïtief

Luisteren naar de behoeftes van je lichaam: het is een skill die we door onze moderne samenleving blijkbaar een beetje zijn verleerd. Toch zendt je lichaam véél meer signalen uit dan je zou denken.

Probeer eens na te gaan wanneer je écht honger hebt. En als je een maaltijd aan het eten bent: wanneer je eigenlijk al vol zit? Door de tijd te nemen om dit soort signalen van je lichamen te herkennen én te respecteren, zal je minder geneigd zijn om jezelf te overeten.

3. Vezels, vezels, vezels

Op BEDROCK hebben we al vaak geschreven over het belang van vezels en ook Vanja onderstreept deze visie. Sterker nog: een vezelrijk dieet noemt ze ‘typisch soulfood voor je darmen’.

Zo’n dieet bereik je door voldoende groente, fruit, volkoren producten, noten en peulvruchten te eten. Dit zal leiden tot een regelmatige stoelgang én je bent er sneller door verzadigd.

Waarom je altijd een vezelrijk dieet wilt aanhouden

Meer tips en heerlijke recepten van Vanja? ‘Insane’ is online te koop voor €34,99. 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Best gezond is goed genoeg
Sluiten