Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Body 1 sep 2020

Hoe psylliumvezels kunnen helpen om je spijsvertering te verbeteren

Grote kans dat je er nog nooit van hebt gehoord: psylliumvezels. Neither did we. Maar daar komt verandering in, want het is handige vezel die op een effectieve manier je spijsvertering ondersteunt en gezond houdt. In je darmflora leven wel biljoenen bacteriën die een ontzettend grote invloed hebben op je lichaam én geest. Tijd voor een lesje psylliumvezels dus. 

Psylliumvezels stammen af van de zaden van de Plantago ovata plant, uit India. Het wordt ook wel husk of vlozaad genoemd.

Hoe werken psylliumvezels en hoe kan het je spijsvertering en darmflora helpen?

Psylliumvezels

First things first: een korte uitleg over vezels zijn en wat ze voor ons lichaam kunnen doen. Vezels zijn koolhydraten die niet volledig verteerd kunnen worden door je darmen. Ze dragen bij aan een goede spijsvertering en zorgen ervoor dat je na het eten een voldaan gevoel hebt.

De psylliumvezels bestaat vooral uit oplosbare fermenteerbare vezels ofwel prebiotica. Daardoor kunnen de vezels zich binden met water in het spijsverteringskanaal.

Vind je vast ook interessant: Poeptalk: zo hoort je poep eruit te zien

Het grote voordeel van psylliumvezels is dat deze wel 20 (!) keer meer water vasthouden. De psylliumvezels gemengd met water wordt samen een soort gel dat zo naar buiten glijdt. Dat maakt de ontlasting zachter waardoor de ‘doorgang’ makkelijker verloopt.

De vezels kunnen harde ontlasting zachter maken en dunne ontlasting juist dikker. Dat maakt dat deze vezels goed kunnen helpen bij verstopte darmen, constipatie en diarree.

Voordelen van psylliumvezels

De vezelsoort wordt bij veel verschillende klachten ingezet, maar ook bij het voorkomen ervan. Op Orthokennis lezen we dat psylliumvezels onder andere helpen bij:

  • het verbeteren van de vezelinname
  • (chronische) constipatie
  • diarree
  • Prikkelbare Darm Syndroom
  • aambeien
  • voorkomen van hart- en vaatziekten
  • voorkomen van overgewicht

Een handig vezeltje dus! Omdat psylliumvezels de spijsvertering versoepelen, is het ideaal wanneer je vaak geobstipeerd bent of moeite hebt om naar de wc te gaan (op vakantie bijvoorbeeld). Wie daar weleens last van heeft, weet hoe veel last je van je buik kan krijgen en hoe vervelend het opgeblazen gevoel is.

Met een dagelijkse lepel psylliumvezels ben je daar dus zo vanaf.

Ook lezen: Dit krukje (squatty potty) zorgt voor een betere stoelgang

Hoe gebruik je psylliumvezels?

Je kan psylliumvezels op twee manieren tot je nemen. Of in capsulevorm of je lost het op in water of een sapje. Maar je kan de vezels ook toevoegen aan je ontbijt smoothie, overnight oats of bakje yoghurt.

Zorg er in elk geval voor dat je de psylliumvezels met voldoende water inneemt zodat de vezels goed met water kunnen worden opgenomen.

Maar, net als bij veel gezonde voedingsmiddelen geldt: wissel af en met mate. Je lichaam gedijt immers goed onder afwisseling. Doe dat bijvoorbeeld met hennepzaad, lijnzaad en chiazaad.

Let wel: psylliumvezels werken niet goed samen met bepaalde medicijnen of aandoeningen, zoals bij een lage bloeddruk, slikproblemen of een overgevoeligheid voor psyllium. Raadpleeg bij twijfel eerst de huisarts in.

Meer healthy vibes 

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Hoe psylliumvezels kunnen helpen om je spijsvertering te verbeteren
Sluiten