Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum Mind 23 jun 2022

Zo kun je vaker attent zijn voor de mensen om je heen

Er zijn mensen die nooit je verjaardag vergeten, altijd vragen hoe je vakantie is geweest en eten komen brengen als je ziek bent. Het liefst ben je zelf ook zo’n persoon, maar dat is soms knap lastig. Zelfs als je echt aan iemand denkt of precies weet wanneer iemand jarig is, kun je het op de dag zelf plotseling vergeten.

Met deze tips wordt attent zijn eenvoudiger.

Échte aandacht voor de ander

Veel mensen hebben het gevoel dat ze niet genoeg tijd besteden aan vrienden en familie. Ze hebben last van versnipperde aandacht, door de hoeveelheid prikkels die constant binnenkomen, zoals appjes en mails. Hierdoor voelt het alsof ze minder regie hebben over waar ze hun kostbare tijd aan besteden.

Ze zou denken dat het tegenwoordig makkelijker is om attent te zijn. Door meldingen op Facebook, een post op Instagram of een alarm in je telefoon, waardoor je niet meer zo snel een verjaardag of jubileum vergeet.

De kracht van complimentjes (en hoe je die kunt gebruiken)

Dan stuur je een berichtje en voilà: je hebt je taak als goede vriend of vriendin weer vervuld. Maar zo werkt het niet. Juist het gemak doet gevoelsmatig af aan de waarde ervan, tenminste als je de definitie hanteert van échte aandacht voor de ander.

Klein gebaar, grote impact

Natuurlijk kun je ook attent zijn door iemand te feliciteren met zijn verjaardag of een cadeau te geven voor iemands nieuwe huis. Maar dat zijn meer tradities en rituelen.

Attent zijn in de meest pure vorm is vaak een geste, iets wat je spontaan bedenkt. Het is niet doelgericht, maar een vorm van niet-geregistreerde aandacht, zoals een arm om de schouder van iemand tijdens een gesprek. Juist die kleine gebaren kunnen een grote impact hebben.

Vertraagd door het leven

Eigenlijk heeft attent zijn heeft alles te maken met ‘opmerkzaam zijn’ en ‘oplettendheid’. Als je oplettend wil zijn, moet je ruimte in je hoofd hebben. En volgens Barbara van der Steen, psycholoog en auteur van het boek Eindelijk rust in je hoofd, krijg je dat door te vertragen.

Rust in je hoofd! Zo filter je inkomende prikkels

Barbara: “Je slentert over straat en ziet in de etalage iets wat je aan een vriendin herinnert die je een tijd niet hebt gezien. Je stuurt een foto en zij voelt zich gezien. Op het moment dat je gehaast door het leven gaat, krijg je dergelijke ingevingen niet.”

Onnodige prikkels

Hoe je die rust creëert? “Door een wandeling te maken, te mijmeren, te luisteren naar een muziekstuk zonder doel. Demp onnodige prikkels door een aantal apps op stil te zetten. Die verstrooide tijd geeft de ruimte om eens te denken: hoe gaat het met die ene kennis?” aldus Barbara.

In de Griekse mythologie is Chronos de god van de tijd en Kairos de god van van het juiste ogenblik. Je zou kunnen zeggen dat juist Kairos belangrijk is wanneer je attent wilt zijn. Maar je kunt alleen met rust de juiste aandacht scheppen.

Bijvoorbeeld door een dagdeel in je agenda leeg te laten en te kijken wat er gebeurt. Vooral doelmatig niets willen. Alleen wat muziek op zetten en uit het raam staren. Daar heb je Chronos dan weer echt voor nodig.

Kaartjes sturen

Een kaartje sturen heeft al veel meer impact dan een appje. Traditioneel sturen we een kaartje als we iets te vieren hebben, als we iemand beterschap willen wensen of als we medeleven willen tonen. Maar er zijn nog zoveel meer momenten die om een kaartje vragen.

Denk hierbij aan een kaartje voor de nieuwe buurman, die uit een onstuimig land naar Nederland is gekomen, je broer die uit de kast is gekomen of voor je vriendin die onzeker is over haar lichaam na een operatie. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Kleine moeite, groot gebaar (stuur eens wat vaker een kaartje naar je oma)

Hallmark heeft tegenwoordig zelfs een speciale collectie die de diversiteit in onze maatschappij omarmt – denk aan verschillende culturen, geaardheden en overtuigingen. Hiermee is er altijd een geschikt kaartje voor iedereen én voor elk moment.

hallmark bright side

Wees pro-actief

Heb je vrienden die je eigenlijk te weinig spreekt? Zorg ervoor dat jij steeds de eerste bent die belt. Het is een kleine moeite en je laat blijken dat je moeite wilt doen voor de ander. Wacht dan niet af tot de ander je belt, want als je vriend of vriendin niet zo goed is in het onderhouden van contact, kan de boel zomaar verwateren.

En soms vraagt attent zijn ook een offer. Banaal gesteld: ga je naar je yogales of naar je zieke zus? Ga je niet naar dat ene feestje, zodat je de volgende dag fit bent om je vriendin te helpen met verhuizen?

Ervaar de voldoening

Ten slotte heeft een attente daad vaak ook een positief effect op de gever. Het relativeert het leven als je je om iemand bekommert die het slechter heeft dan jij. Een een cadeau geven is vaak leuker dan een cadeau ontvangen.

Elkaar helpen is lief, maar geef je iemand wel de ruimte om te groeien?

Helpen voelt goed. Als je een maaltijd kookt voor iemand of boodschappen doet voor iemand die slecht ter been is, dan ervaar je voldoening. Je stapt uit de dagelijkse ratrace. Daar kan geen feestje of yogales tegenop.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Zo kun je vaker attent zijn voor de mensen om je heen
Sluiten