Tessa Ham
Tessa Ham Psyche 10 dec 2019
Leestijd: 4 minuten

Deel je te veel op social media? Deze methode helpt je erachter te komen

Eén bezoekje aan Instagram of Facebook en je komt talloze vakantiekiekjes, selfies en wazige video’s in de kroeg tegen. Niets geks tegenwoordig, we leven ten slotte in het ‘sharing‘-tijdperk. Social media hebben het makkelijker dan ooit gemaakt om persoonlijke informatie met grote groepen mensen te delen. Maar moeten we dat wel altijd willen?

Tegenwoordig is het zo normaal om alles maar te delen, dat we tips en een methode verzamelden om te kunnen checken of jij je er wel écht prettig bij voelt.

Het delen van mindere kanten

Waar het eerst op social media vooral draaide om de succesverhalen en mooie kanten van het leven, zien we steeds meer verhalen waarin het even niet zo goed gaat. Oftewel: de ongefilterde kant van het leven. Een mooie verandering denken we, maar ook dit kan weer druk opleggen.

Moet je het altijd delen als het even niet zo lekker gaat? Wat als je je daar eigenlijk niet zo prettig bij voelt? En wanneer wordt het een gevalletje too much information? Je weet wel: zoals bijvoorbeeld dat meisje waarmee je op de basisschool zat en op social media verkondigt dat haar ex-vriend een klootzak is.

Ken je eigen grenzen

Op Psychology Today lezen we dat het in de eerste plek belangrijk is om je eigen grenzen te bepalen. Onze grenzen verschillen ook van persoon tot persoon. Je grenzen liggen bijvoorbeeld anders bij je partner dan bij een vriend en zelfs je moeder. Pak daarom een vel papier en teken daar een tabel met vier kolommen op.

In de eerste kolom schrijf je ‘partner’, de tweede ‘familie’, de derde ‘vrienden’ en de vierde ‘vreemden’. Schrijf nu in de kolommen op over welke onderwerpen je het niet prettig vindt om te praten met deze groepen. Onthoud: als je account niet op privé staat, zou je alles wat je in de laatste kolom zet, ook niet moeten bespreken op social media.

Lees ook: Social media zorgt voor depressies, zo maak jij er een gezonde gewoonte van

Denk ook aan de toekomst

Toen ik een tijdje terug mijn oude posts op Facebook en Twitter eens bekeek, voelde ik me niet alleen nostalgisch, maar ook beschaamd. Tussen de leuke foto’s en het verklaren van mijn liefde voor de Jonas Brothers door, stonden er namelijk ook een hoop gevalletjes too much information tussen. Ik gebruikte mijn Twitter geloof ik letterlijk als dagboek.

Dat brengt me op dit punt: berichten die nu heel normaal kunnen zijn voor je, kunnen later wel too much information blijken. Potentiële nieuwe werkgevers of opdrachtgevers kunnen deze berichten nog steeds zien.

Natuurlijk is het lastig om nu al te weten wat too much information gaat zijn in de toekomst, maar dit wordt makkelijker als je de vorige tip hebt uitgevoerd en duidelijk weet wat je grenzen zijn. Vind je het toch lastig om aan de toekomst te denken? Voeg een vijfde kolom toe met ‘toekomstige werkgevers’. Van wat soort dingen zou je niet willen dat een toekomstige werkgever of opdrachtgever ze ziet?

Bewust worden van wat je deelt

Omdat we in dit ‘sharing‘-tijdperk leven, is het heel normaal om even iets te delen, zonder daar eigenlijk goed over na te denken. Ervan bewust worden waarom je iets deelt, helpt al enorm oversharing tegen te gaan. Op businesszusje WorkJuice vonden we 4 vragen die je jezelf kunt stellen voordat je iets deelt:

  • Heb ik goed nagedacht waarom ik deze content wil delen?
  • Zorgt het delen van de content ervoor dat mijn positie beter wordt, of schaadt het mijn positie juist? Zoals we net al zeiden is het belangrijk om hier ook aan de lange termijn consequenties te denken: wil ik echt dat deze informatie over 10 jaar nog steeds op het internet te vinden is?
  • Kan ik een ander met deze content helpen of juist pijn doen?
  • Bevat deze post cruciale informatie die mensen niet mogen of hoeven weten?

Lees ook: Deze tekenen laten zien dat je even afstand moet nemen van social media

Neem je relatie met social media onder de loep

Natuurlijk kun je je ook afvragen waarom we tegenwoordig alles willen delen. Zelfs de lunch die je straks gaat opeten en het concert waar je meerdere tientjes voor hebt neergelegd, bij wijze van spreken. Een belangrijk onderwerp, waar we wel een heel nieuw artikel over kunnen schrijven. In plaats van alleen af te vragen of je iets zou moeten delen, kun je ook je relatie met social media onder de loep nemen.

Is het echt noodzakelijk om dit te delen? Hoe lang duurt het om je post ‘klaar te maken’? Ervaar je er sociale druk door? En spendeer je niet te veel van je kostbare tijd aan het kijken naar hoe anderen leven in plaats van zelf te genieten?

Social media is echt niet alleen maar slecht: we zijn meer verbonden met elkaar dan ooit en leren mensen zoals ons kennen die we anders nooit hadden ontmoet. Toch is het altijd goed om bewust te zijn van je gebruik en de dingen die je op jouw kanalen deelt.

Hoe ga je om met social media?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️