Lisanne de Vaan
Lisanne de Vaan Psyche 22 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

Leren stopt niet na je kindertijd: ook als volwassene kun je vaardigheden verbeteren

Het is algemeen bekend dat kinderen sneller een tweede taal beheersen dan volwassenen. Het zijn sponzen die alle nieuwe informatie in zich opnemen. Vaak wordt er dan ook (als het gaat om iets nieuws leren) gezegd ‘hoe jonger, hoe beter’. Toch blijkt dit niet altijd het geval. Dit onderzoek toont aan dat je ook na je kindertijd bepaalde vaardigheden kunt verbeteren. Soms zelfs méér dan als kind.

Goed nieuws dus voor iedereen die zijn of haar vaardigheden wil verbeteren. Neurowetenschapper Lisa J. Knoll laat met haar onderzoek (gepubliceerd in Psychological Science) zien dat jongvolwassenen, en zelfs volwassenen, perfect kunnen leren.

Drie groepen, 3 vaardigheden

Aan het onderzoek deden 600 deelnemers mee tussen de 11 en 33 jaar oud. In willekeurige volgorde werden zij toegewezen aan één van de drie condities. Het verschil tussen deze condities? Iedere groep trainde gedurende 20 dagen een specifieke vaardigheid.

Zo werd groep 1 getest op getalbegrip, groep 2 op relationeel redeneren (ook wel het herkennen van patronen) en groep 3 op gezichtsherkenning. Deelnemers in deze laatste groep kregen een glimp van twee foto’s te zien, waarna werd gevraagd of zij hetzelfde gezicht hadden gezien of niet.

De uitkomsten

Hoewel gezichtsherkenning niet echt verbeterde na 20 dagen training, was dit bij de vaardigheden van de andere twee groepen wel het geval. Maar dat is niet de grooste openbaring van het onderzoek. Wat dit dan wél was? Het zichtbare verschil tussen de leeftijdsgroepen.

Ook interessant: Zo sta je altijd goed op foto’s (het is minder ingewikkeld dan het lijkt)

Alleen de ‘oudere’ jongvolwassenen en volwassenen werden aan de hand van training beter in getalbegrip. En hoewel deelnemers uit alle leeftijdsgroepen beter werden in relationeel redeneren, was er bij volwassenen meer vooruitgang te zien dan bij kinderen.

Waar dit precies aan ligt is niet duidelijk. Volgens de onderzoekers kan het zijn dat volwassenen betere cognitieve strategieën ontwikkelen voor taken dan jongere kinderen. Hoe het ook zij: we kunnen niet meer zeggen dat we te oud zijn om iets te leren.

Meer lezen?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️