Marloes Graat
Marloes Graat Psyche 2 dec 2022
Leestijd: 4 minuten

Met deze 4 tips van Lienke de Jong lukt het je wél om te stoppen met snoozen

Het is donker, koud, je hoort het buiten regenen en je wekker gaat. Je had jezelf voorgenomen ook in de winter je ochtendritueel door te zetten, maar puntje bij paaltje is dit best lastig. Wij vroegen Lienke de Jong, professioneel ochtendgekkie en oprichtster van online community Dear Good Morning, wat haar beste tips zijn om ook in de winter op tijd op te staan en niet op de snooze button te drukken.

Snoozen we doen het allemaal wel eens, ook al weten we dat het niet goed voor ons is. Hoe zorg je ervoor dat je voor eens en altijd stopt met deze vervelende gewoonte?

You snooze, you lose

We spraken al eerder met Lienke over haar nieuwe ochtendjournal en hoe journallen helpt om je ochtendritueel vol te houden, ook als je even wat minder motivatie hebt of ziek bent geweest. Wil jij een journal winnen? Doe dan mee aan onze winactie.

Met de onderstaande tips van Lienke zorg je ervoor dat het je lukt om niet meer te snoozen en tijd maakt voor jezelf en je ochtendritueel.

4 tips om te stoppen met snoozen

Met deze tips kan ook jij, snoozequeen, een morning person worden.

1. Doe het samen

Wil jij niet meer snoozen en op tijd op staan om te sporten? Zoek een sportmaatje en spreek samen af om te sporten en je ochtendroutine te doen. Zo heb je altijd een stok achter de deur als je even een ochtend minder zin hebt om op te staan, aldus Lienke de Jong.

Kun je niet elke dag met elkaar in het echt meeten? Je kunt ook met elkaar Facetimen en allebei sporten in je eigen woonkamer.

Met een mastermind groep ga jij je doelen in 2023 wél halen

Als iemand anders op je wacht, al is het online, zorgt dat ervoor dat je er niet onder uit kunt komen. Nog een tip van Lienke: “Als je geen sportmaatje kan vinden kun je ook aansluiten bij  Dear Good Morning community. Daar sporten we iedere ochtend met live sessies met elkaar.”

2. Bereid in de avond alles voor

Het is een veel gehoorde tip, maar het werkt écht, aldus lienke. Zorg ervoor dat alles klaar ligt om in de ochtend meteen te starten. Leg je sportkleding klaar, rol je yogamat alvast uit en als je thuis online een work-out wilt doen: zet je laptop klaar en zorg dat je telefoon is opgeladen.

Zo bereid je jezelf mentaal in de avond al voor op de volgende ochtend en maak je het het jezelf makkelijker in de ochtend als je slaperig bent en je wilskracht niet op zijn hoogst is.

3. Leg een briefje met een affirmatie op je wekker

In de avond ben je meestal wat positiever over het idee: morgen in de ochtend ga ik sporten. Wat dan goed werkt volgens Lienke, is om jezelf ook in de ochtend aan die motivatie te herinneren. Schrijf een affirmatie op een briefje en plak dit op je wekker, telefoon of naast je bed, zodat je het meteen ziet als je wakker wordt.

Train je brein met affirmaties (en een aantal oefeningen voor meer positiviteit)

Lienke: “Zo heb je een reminder voor jezelf die je terugbrengt naar je motivatie van gisteravond. Als je dat briefje ziet denk je toch sneller: gisteravond wilde ik het, dus laat ik het toch maar doen. Op dat briefje schrijf je een affirmatie als: Je kan het! Ik geloof in je! Weet waarvoor je het doet: het gaat je zoveel opleveren!

Het klinkt super cliché maar het kan net dat duwtje in de rug zijn om toch uit bed te stappen. Het is wel belangrijk om regelmatig de tekst op het briefje te veranderen anders verliest het zijn kracht.”

4. Ga uit bed en beslis dan

En als dat allemaal niet werkt, wat dan? Volgens De Jong is het dan een goed idee om de beslissing of je blijft liggen of niet uít bed te maken. “Ga vijf minuten uit bed en drink een glas water op de bank. Dat is dan het moment dat je even mag voelen van: ga ik nu terug naar bed of ga ik toch voor mijn ochtendroutine?”

Dat werkt als een soort bruggetje: ik hoef nog niet te kiezen of ik ga snoozen of dat ik per se nu moet knallen voor mijn ochtendroutine.

De Jong: “Dat zorgt ervoor dat mensen zoiets hebben van: ik mag er even rustig nadenken hierover. En doordat je nu uit bed zijn gestapt ga je negen van de tien keer toch wel denken: ik ben nu toch al wakker dan ga ik het toch maar doen.”

Lienke: ‘Met dit journal houd jij je ochtendroutine wél vol in de winter’ (+ winactie)

De Jong vervolgt: “En als je dan toch terug naar bed gaat is het een hele bewuste keuze geweest, waardoor mensen veel minder spijt ervan hebben, dan wanneer ze gedachteloos op de snoozebutton klikken. En pas later denken: ik heb weer onbewust gesnoozed als gewoonte.”

Een dagje snoozen is dus echt geen ramp, als het maar wel een bewuste keuze is. Wil je toch proberen om te stoppen met snoozen? Probeer deze tips en wie weet ben je binnenkort ook een ochtendgekkie. Morning Sunshine!

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief die wij met liefde voor jou maken (en ontvang gratis het Grote Vegan Kookboek!)

Reageer op artikel:
Met deze 4 tips van Lienke de Jong lukt het je wél om te stoppen met snoozen
Sluiten