Sophie Golbach
Sophie Golbach Mind 23 okt 2021

Mediteren voor beginners: de BEDROCK meditatiegids

Daar zit je dan; helemaal klaar in de kleermakerszit om te gaan mediteren. Mediteren is populair en je hebt besloten dat je het gewoon eens wil proberen. Dat blijkt echter nog best lastig te zijn. Hoe doe je dat nou, goed mediteren? Wij helpen je op weg.

Zoek je naar rust en wil je eigenlijk wel een poging tot meditatie wagen, maar weet je niet goed hoe je moet beginnen? Met deze tips ga je goed van start.

Waarom beginnen?

First things first, want waarom zou je nou überhaupt beginnen met mediteren? Er zitten een aantal mooie voordelen aan meditatie. Het is bijvoorbeeld goed voor je slaapkwaliteit en mentale gezondheid. Mediteren is een techniek waarmee onze geest tot rust komt.

Als je denkt dat mediteren niets voor jou is: try this

Je kan een bepaalde staat van bewustzijn bereiken, die heel anders is dan de staat waarin je je normaal bevindt. Die staat van bewustzijn kan worden beschreven als stilte, rust of een gelukzalig gevoel. Dat kunnen we, zeker op sommige momenten, wel gebruiken.

Meditatie voor beginners

Oké, dat is duidelijk. Wat moet je dan precies doen bij het mediteren? Mediteren kan je leren, maar je hoeft het zeker niet alleen te doen. Een geleide meditatie is een makkelijke manier voor beginners. Deze meditaties worden geleid door een stem. Je hoeft je er alleen maar aan over te geven. Hier bij Bedrock hebben we onze eigen geleide meditaties. Ook de volgende tips helpen je verder.

1. Houd het klein

Nu je eenmaal besloten hebt dat je wil mediteren, heb je misschien ook de neiging om meteen een groot doel voor jezelf te stellen. Als je echter nog nooit hebt gemediteerd, dan is 20 minuten per dag wel wat veel. Probeer bijvoorbeeld eens elke 2 dagen 5 minuten te mediteren. Bouw vanaf daar langzaam op. Je kan dan proberen om elke 2 dagen 10 minuten te mediteren, of 5 minuten per dag.

101 gedachten in je hoofd tijdens het mediteren? Dat is juist goed!

2. Welke houding?

Even bij het begin beginnen, want welke houding moet je hebben tijdens het mediteren? Een goede houding is belangrijk. Moet dat dan echt een kleermakerszit zijn?

Niet per se. Het verschilt per persoon in welke houding je het meest lekker zit. Het belangrijkste is dat je comfortabel en alert zit met een rechte rug. Kantel je bekken naar voren om een kleine holling in de onderrug te creëren. Met een meditatiekussen kan je die holling stimuleren.

Test je houding ook eens een paar keer tijdens je meditatie. Zit je toch niet lekker of veroorzaakt het ongemak, dan kan je je houding bij je volgende meditatie veranderen.

Zo implementeer je meditatie in je dagelijkse routine

3. Wandelmeditatie

Een fijne wandeling, bijvoorbeeld door het bos, biedt de mogelijkheid voor een wandelmeditatie. Vraag je af welke bewegingen je maakt. Hoe raakt de grond je lichaam en wat voel je in je voeten? Wees bewust van de manier waarop je loopt. Heb je geen zin meer? Dan is het oké om te stoppen.

4. Loslaten en genieten

Doe je het voor het eerst? Dan kan het onwennig aanvoelen. Maak het echter niet te moeilijk: ga zitten, zorg dat je comfortabel bent en realiseer je dat je het niet perfect hoeft te doen. Grote kans dat de tweede keer nog beter zal gaan. Vergeet er vooral niet van te genieten.

5. Let op je ademhaling

Je kan je ademhaling tellen. Let daarbij op het inademen en volg je ademhaling tot het laatste restje lucht wat je weer uitademt. Tel 1 bij het inademen en 2 bij het uitademen, en ga zo door tot je bij 10 bent. Daarna begin je weer opnieuw.

9 fijne meditaties om op te zetten tijdens het wandelen

6. Meditatie app

Gebruik een meditatie app om je bij je eerste oefening te helpen. Headspace is een goede app om jou als beginner aan meditatie te introduceren. De app maakt gebruik van illustraties en geleide meditaties, in 10 sessies van 10 minuten. Hier zijn nog meer apps die je kunnen helpen bij je meditatie.

Kortom: oefening baart kunst, en omarm de voordelen die meditatie je oplevert.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Mediteren voor beginners: de BEDROCK meditatiegids
Sluiten