Marloes Graat
Marloes Graat Body 17 sep 2022

Voor de mommies to be: 5 tips voor een bewuste kraamtijd

Op het einde van je zwangerschap ben je nog maar met één ding bezig: de bevalling. De kraamtijd wordt dan ook vaak onderschat. Naast alle zorg en aandacht voor de baby, mag je als moeder je eigen herstel ook centraal stellen. Met deze 5 tips zorg je voor een bewuste kraamtijd en zet jezelf samen met je baby op één.

De lengte van de kraamtijd kan voor iedereen anders zijn. Vanuit de kraamzorg en verloskundige wordt er uit gegaan van een kraamperiode van 6 weken (40 dagen).

Voor de moeders to be: duurzame babyspullen kopen doe je zó

Sommige vrouwen vinden het lastig om zolang rust te houden, als ze zich alweer fit voelen, terwijl anderen de kraamtijd liever verlengen. En een langere periode zouden willen nemen voor rust, naar binnen keren en wennen aan de nieuwe gezinssamenstelling.

Maak een kraamplan

Wil je jouw kraamtijd echt bewust aanpakken, dan kun je van tevoren een kraamplan maken. Dit is niet meer dan een A4 (of een notitie op je laptop) waarin je jouw wensen en behoeftes opschrijft samen met je partner over het kraambezoek, rust nemen, waar je hulp bij wilt en herstellen.

Kraamtijd tips om de newborn periode bewust te beleven

Zo word je kraamtijd een fijne, bewust periode.

1. Creëer een welkomsritueel voor de baby

Neem de tijd om samen te landen. Je baby maakt een grote transitie van veiliger in je buik naar de wereld en jij bent opeens moeder geworden. Je kunt hier een mooi ritueel omheen maken door bijvoorbeeld in de eerste week elke dag samen een kaarsje op te steken, een mooie tekst of lied voor te lezen en jullie wensen als gezin voor de baby uit te spreken.

2. Houd een dagboek bij

‘Heb je daar tijd voor?’, hoor ik je denken, maar geloof mij je zult mij later dankbaar zijn als je wat dingen hebt opgeschreven van deze intensieve, eerste periode. Al is het maar af en toe wat losse gedachten, krabbels en notities.

Dit zit er in een natuurlijk kraampakket (en waarom je dit jezelf wilt gunnen)

Het hoeven dan ook geen pagina’s vol te zijn, als je af en toe een paar regels opschrijft over je newborn, je eigen gedachten en gevoelens kan dit al heel waardevol zijn om wat meer stil te staan bij hoe jij de kraamtijd beleeft. Pro-tip: leg je notitieboekje naast je bed, bank of op de wc.

3. Rust genoeg en neem hulp aan

Het zit in de aard van veel vrouwen om geen hulp aan te nemen, ‘oh dat lukt mij zelf wel hoor’. Maar het is zeker in je kraamtijd heel belangrijk om genoeg te rusten om je lichaam genoeg de tijd te geven om te herstellen. Voor de bevalling hebben hormonen ervoor gezorgd dat je zachter, flexibeler en elastischer bent geworden.

Om je botten en weefsels na de bevalling weer in oude staat terug te krijgen is rust heel belangrijk. Het beste is om de eerste 10 dagen zoveel mogelijk in bed te blijven.

Wat de relatie met je vader of moeder zegt over hoe jij in het leven staat

“Veel moeder vergeten zichzelf de eerste dagen na de bevalling, omdat ze nog veel adrenaline in hun lijf hebben van de bevalling die een paar dagen blijft zitten”, legt doula Sanne Ravensbergen uit op Howaboutmom. “Daardoor voel je niet helemaal goed aan dat je lichaam aan het herstellen is, maar je lichaam is heel hard aan het werk,” aldus Ravensbergen.

Het zit in de aard van veel vrouwen om hulp niet aan te nemen, ‘oh dat lukt mij zelf wel hoor’. Koken, wassen, stofzuigen of boodschappen doen: laat het even voor wat het is, laat het door anderen doen. Zodra de kraamperiode voorbij is kun je dit nog vaak en genoeg zelf doen. Nu is het tijd om hulp aan te nemen van anderen.

4. Regels voor het kraambezoek

Denk van tevoren na over hoe je het met kraambezoek wilt omgaan. Wil je überhaupt kraambezoek de eerste 40 dagen? Of alleen goede vrienden, die je gewoon weg kan sturen als je borstvoeding gaat geven of als je moe bent.

En hoelang wil je dat ze blijven? Is 45 minuten lang genoeg voor jou, vraag of de kraamverzorgster of je partner dit aangeeft. Vaak blijven mensen uit enthousiasme, zeker als ze nog geen baby hebben, langer plakken dan de bedoeling is, omdat ze niet door hebben hoe hard jij je rust nodig hebt.

Eerlijke huidproducten voor je baby & kids: 6 x natuurlijke verzorgingsmerken

Ook kun je van tevoren (of in het moment zelf) nadenken over of je oké mee bent dat je baby wordt vastgehouden door het kraambezoek. Houd je je baby liever bij jezelf in bed of de bank dan is dat ook oké: jij bepaalt de regels voor het kraambezoek niet zij.

5. Self -are is geen overbodige luxe

Goed voor jezelf zorgen, betekent dat je goed voor je kind kan zorgen. Als je hier behoefte aan hebt, verdiep je dan eens in postpartum behandelingen zoals een  het inbinden van je buik, een postpartum massage of yoni steaming. Er is tegenwoordig een legio aan opties om goed voor jezelf te (laten) zorgen als moeder na de bevalling, maar je moet wel zelf aangeven dat je dit wilt bij je partner en hier tijd voor maken.

Het taboe voorbij: waarom je geen baarmoeder nodig hebt om vrouw te zijn (en andersom)

De kraamtijd is een hele intensieve, maar bijzondere tijd. Er is tijd nodig om te herstellen, te landen, elkaar te leren kennen en een draai te vinden in al je nieuwe taken.

Hoe jij je kraamtijd wilt invullen is helemaal aan jou en niemand anders. Wil je het anders doen dan bovenstaande tips dan is dat natuurlijk ook helemaal goed, doe vooral wat goed voelt voor jou. You, do you!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Voor de mommies to be: 5 tips voor een bewuste kraamtijd
Sluiten