Rosa Bertram
Rosa Bertram Care 14 sep 2022

Hoe uitgerust begin jij meestal aan de dag? 4 tips voor een betere slaap

We hoeven je vast niet te vertellen, dat een goede nachtrust is ontzettend belangrijk is. In je slaap verwerk je immers alle emoties en indrukken van de afgelopen dag én onthoud je daardoor beter wat je overdag hebt geleerd. Als je goed slaapt, krijgen je hersenen de kans om zichzelf ‘te resetten’ waardoor je uitgerust aan de volgende dag kunt beginnen. Maar wat als je geen goede slaper bent?

Goed slapen is makkelijker gezegd dan gedaan. Waar de een moeiteloos in slaap valt, ligt de ander soms nog uren wakker. Daarom delen we bij BEDROCK vandaag een handige tips voor een betere nachtrust.

#1. Geen cafeïne

Je zag ‘m misschien al aankomen, maar skip in de avond cafeïne. Het zorgt ervoor dat je later in slaapt valt en korter en onrustiger slaapt. Veel eten net voor het slapen is ook geen goed idee, omdat he spijsvertering moet dan hard aan het werk waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen.

Hoe yoga nidra je kan helpen om beter te slapen

Je kunt voor het slapengaan wel met een gerust hart thee zonder theïne drinken, dus geen groene thee, maar een kruidenthee. Kamille is bijvoorbeeld perfect voor het slapen gaan.

#2. Zorg voor rustgevende geuren 

Na een drukke dag kan een fijne geur helpen om te ontspannen. Zet de tv en andere schermen uit, steek een paar kaarsen aan, zet een rustig muziekje op en doe een geurolie in een geurbrander. Je kunt ook een rustgevende geurkaars, zoals lavendel of oranjebloesem, branden.

Of wat dacht je van fijne wierook? Zo maak je van jouw huis alvast een rustige omgeving waarin je lichaam zich perfect kan voorbereiden op een goede nachtrust.

#3. De juiste verzorgingsproducten

Bij de balans tussen lichaam en geest, en om jezelf gewoon lekker in de watten te leggen, mag een avondritueel op het gebied van persoonlijke verzorging niet ontbreken. Maak van je badkamer een mini-spa en neem een moment voor jezelf – met jouw favoriete verzorgingsproducten – om de dag af te sluiten.

Waarom het tijd is nu écht te kiezen voor natuurlijke huidproducten, experts leggen uit

Voor het slapengaan helpt warmte ook goed om te relaxen. Ga uitgebreid in bad, ga onder de douche staan of neem een lekker warm kersenpitkussen mee naar bed. Verzorg na het badderen je huid (en haar) met voedende jojoba of amandelolie, sheaboter of andere natuurlijke verzorgingsproducten.

#4. Relax

Een belangrijke oorzaak die ons ’s nachts vaak wakker houdt, is piekeren. Pak daarom voor het slapen gaan een mooi notitieboek en schrijf kort op wat je bezighoudt. Door je gedachten op deze manier van je af te schrijven en je hoofd leeg te maken, ga je rustiger naar bed.

Probeer jezelf aan te leren om altijd af te sluiten met een positieve gedachte, zin of spreuk. Zo leid je je gedachten naar leuke dingen en focus je op nieuwe, positieve energie. En vermindert hierdoor het nachtelijke gepieker!

Slaap lekker!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Hoe uitgerust begin jij meestal aan de dag? 4 tips voor een betere slaap
Sluiten