Healthy snacking: 6 x de gezondheidsvoordelen van een komkommer

Komkommer is gezond, zoveel wisten we al. Dat is mooi meegenomen, want we zijn er dol op. We doen komkommer in een salade, leggen het op ons brood, eten het als snack, dippen het in de hummus, eten het uit het knuistje en maken er zelfs ijs van. Maar wat maakt die frisse groente eigenlijk zo gezond?

Komkommer is een van de populairste groenten van Nederland, waarschijnlijk samen met tomaat. Maar wat zit er precies in aan voedingswaarden, is het niet vooral heel veel water?

Is komkommer groente of fruit?

Is een komkommer nou groente of fruit? Voor we ingaan op de gezondheidsvoordelen van komkommer, is het misschien verstandig om deze vraag te beantwoorden.

Als je de definitie van fruit erbij pakt, zie je dat ‘fruit voedsel is, bestaande uit eetbare vruchten’. En omdat komkommer in principe een eetbare vrucht is, kan het als fruit gezien worden.

Toch komt er nog iets extra’s bij kijken. Zo wordt er door de tuinbouw ook gekeken naar de plant waar de vrucht aan hangt. Alle houtachtige planten dragen fruit en alle kruidachtige planten dragen groenten. En aangezien een komkommer aan een kruidachtige plant groeit, kan het dus ook gezien worden als groente.

Recept nodig? Vega Vrijdag: Ayurvedische salade van venkel, komkommer en sugarsnaps

Voor beide kanten valt er iets te zeggen. En hoewel het gros van de mensen komkommer ziet als groente, heeft ‘team fruit’ eigenlijk ook gelijk.

Wat maakt komkommer gezond?

Of komkommer nu een fruit of een groente is; het blijft gezond. Maar wat zijn eigenlijk de gezondheidsvoordelen van komkommer? We sommen het voor je op.

1. Komkommer bevat veel antioxidanten

Hoewel een komkommer voor zo’n 97 procent uit water bestaat, zit de groente (of nou ja fruit, dus) vol met antioxidanten.

Antioxidanten hebben van nature een ontstekingsremmende werking en blokkeren vrije radicalen. Het eten van komkommer heeft dus niet alleen een positief effect op ontstekingen, het verlaagt ook de kans op kankers, hart-, long- en auto-immuunziekten.

Is vegetarisch eten ook per se gezonder?

2. Komkommer bevat veel voedingsstoffen

Wat een komkommer onder andere zo gezond maakt, is dat het veel voedingsstoffen bevat. Zo zit er een hoop vitamine C, vitamine K, magnesium en kalium in een komkommer.

3. Komkommer heeft een hydraterende werking

Voor een gezonde stofwisseling is water erg belangrijk. Wanneer je veel water in je lichaam hebt, zullen afvalstoffen sneller kunnen worden afgevoerd. En je raadt het al: komkommer hydrateert. Met 97 procent water is komkommer de perfecte snack om voldoende vocht binnen te krijgen.

Nederlandse groenten die we vaker zouden moeten eten

4. Verhelpt slechte adem

Komkommer is niet alleen gezond, het heeft van nature een positief effect op je adem. Zo helpt het eten van komkommer de geur in je mond te neutraliseren, zorgen de vezels in komkommer dat je een betere speekselproductie krijgt en zorgt het eten van komkommer dat je tandplak minder wordt. Win-win-win!

5. Komkommer kan helpen bij afvallen

Komkommer is de perfecte snack om te eten als je wil afvallen. In een komkommer zitten namelijk weinig calorieën en een hoop water. Hierdoor kun je er veel van eten zonder dat je aankomt en geeft het eten van komkommer je snel een verzadigd gevoel.

Afvallen door te vasten, is dat gezond? En wat heb je er aan?

6. Komkommer voor een gezonde bloedsuikerspiegel

De afgelopen jaren zijn er veel onderzoeken geweest naar het effect van eten van komkommer op de bloedsuikerspiegel. Veel van deze onderzoeken hebben aangetoond dat het eten van komkommer de bloedsuikerspiegel verlaagt en dat het zelfs een hoop problemen van diabetes kan voorkomen.

Zoals je ziet is het niet verkeerd dat we zo veel van komkommer houden. Het is niet alleen lekker, ook hartstikke multifunctioneel.

Meer gezondheidsvoordelen van:

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Healthy snacking: 6 x de gezondheidsvoordelen van een komkommer
Sluiten