Dit is de impact van het keto-dieet op je huid (blijkt uit onderzoek)

We hebben allemaal weleens last van een puistje hier of daar. De ene keer komt dit door hormoonschommelingen, de andere keer doordat je misschien iets te veel aan je huid hebt zitten frunniken en weer een andere keer door voeding. We kennen het gezegde allemaal: ‘een mooie huid komt van binnenuit’, en dat is een waarheid als een koe. Ook het keto-dieet – dat juist gekenmerkt wordt als een dieet dat ontstekingen in het lichaam zou moeten verminderen – heeft effect op onze huid, blijkt uit dit onderzoek.

Een studie die is gepubliceerd in de Journal of Investigative Dermatology laat zien wat het effect is van het populaire ketogeen-dieet op de huid.

Het keto-dieet

Voor iedereen die het niet helemaal meer helder op het netvlies heeft staan; als je het keto-dieet volgt, eet je zo min mogelijk koolhydraten, weinig eiwitten en zit je vol op de (goede) vetten.

Van oorsprong is het dieet in het leven geroepen om de aanvallen bij mensen met epilepsie te verminderen, maar ondertussen is het ook razend populair geworden onder mensen die hier geen last van hebben.

Dit wil je ook weten over het ketodieet: Deze invloed heeft het ketodieet op je menstruatie en hormonen

Keto-dieet en de huid

Het is algemeen bekend dat goede vetten belangrijk zijn voor het gezond houden van de huid (zo is avocado het perfecte beautyproduct).

Echter is het wel belangrijk om de juiste goede vetten te gebruiken om een gezonde huid in stand te houden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat sommige vetten ontstekingen in de huid juist in de hand werken.

Psoriasis-klachten

Zo blijkt dat mensen die het keto-dieet volgen en veel producten eten die rijk zijn aan het zogenaamde medium-chain triglycerides (MCTs) – zoals kokosnoot – een grotere kans hebben op psoriasis-klachten. Dit is al helemaal het geval als deze vetten worden gecombineerd met omega-3-vetzuren.

Dit betekent dat als je het keto-dieet volgt en gevoelig bent voor psoriasis-achtige symptomen, je de kokosnoot beter even buiten handbereik kunt houden.

Maar de vetten uit kokosnoot doen ook veel goeds voor het lichaam! Heb jij geen last van psoriasis-achtige klachten, dan kan je kokos zonder problemen eten.

Ook interessant: De do’s en don’ts van het keto dieet uitgelegd door een voedingsdeskundige

Welke vetten kunnen geen kwaad?

Ook zagen de onderzoekers dat een keto-dieet met voldoende long-chain triglycerides (LCTs) – zoals olijfolie, sojabonen, vette vis, noten en avocado – deze ontstekingen in de huid niet opwekken.

Eet je huid mooi

Er is waarschijnlijk meer onderzoek nodig om echt stellig te kunnen zeggen dat je de kokos beter kunt laten staan, maar het is wel weer een bewijs dat een goede huid toch echt van binnenuit komt.

Daarbij laat het ook zien dat wat ‘goed’ of ‘slecht’ voor jou is, misschien juist veel goede/slechte effecten op een ander kan hebben.

Ga dus op zoek naar een eetpatroon dat past bij jou als mens. Dat de één lekker gaat op – ik noem maar wat – een koolhydraatarm eetpatroon, betekent niet dat dit ook voor jou de weg is naar een gezond lichaam.

Alles voor een mooie huid

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Dit is de impact van het keto-dieet op je huid (blijkt uit onderzoek)
Sluiten