Redactie
Redactie Nutrition 4 feb 2019

De do’s en don’ts van het keto dieet uitgelegd door een voedingsdeskundige

Het keto dieet is razend populair. Zeker nu het nieuwe jaar net begonnen is, zijn er talloze mensen die zich eraan wagen. De belangrijkste richtlijnen van het keto dieet zijn dat je zo min mogelijk koolhydraten en weinig eiwitten eet, en voornamelijk vetten binnenkrijgt. Het dieet staat erom bekend dat je snel vet kunt verliezen. Maar waar moet je mee oppassen bij dit dieet? Voedingsdeskundige Anita Mulderij legt het uit. 

“In principe is het voor iedereen die een gezondere levensstijl wilt ontwikkelen interessant om het een kans te geven,” vertelt Anita. Het dieet bestaat namelijk vooral uit natuurlijke en onbewerkte producten. Klinkt goed so far, want het is natuurlijk niets nieuws dat je je beter voelt als je je gezonde voeding in je lichaam stopt. Toch is het belangrijk je goed in te lezen, want er zijn altijd een aantal beginners fouten die op de loer liggen.

Dit zijn de do’s en don’ts van het keto dieet:

Do’s

1. Eet natuurlijke producten

Bewerkt voedsel staat bij het keto dieet niet op het menu. Kies voor onbewerkte producten en maak zoveel mogelijk zelf. Vul je boodschappenmandje met vers fruit en groente en vul dit aan met noten, pitten en zaden. Heb je zin in een stukje vlees? Helemaal prima. Ga wel voor vers vlees van dieren die grasgevoerd en biologisch zijn en vrij van chemische middelen of groeihormonen.

2. Drink voldoende

Net als bij de meeste diëten, is water drinken erg belangrijk. Kies het liefst voor gefilterd kraanwater. Het is niet alleen gezonder, het smaakt nog lekkerder ook. Veel mensen focussen zich zo op het eten dat ze hierbij vergeten dat voldoende water drinken ook heel belangrijk is. Natuurlijk kan een kopje thee of koffie ook, maar zie dit niet als een vervanger van een glas water. Let na een kopje koffie extra goed op je vochtinname. Vind je water drinken lastig? Download dan een waterdrink app die je eraan herinnert of zet een wateralarm op je telefoon.

3. Eet gezonde vetten

Ben jij ‘bang’ voor vetten omdat je altijd hebt geleerd dat je er dik van wordt? Dan is het even omschakelen wanneer je begint met het keto dieet. Want juist de vetten zijn zo belangrijk. En niet de vetten die je vindt in koekjes, chocolade en frikadellen maar: gezonde vetten. Wat dat zijn? Denk aan noten, zaden, pitten, kokosolie, boters, avocado’s, room en dierlijke vetten. Vetten zijn als ‘voedsel’ voor de hersenen en zijn een bron van energie.

Het keto-dieet compleet: afvallen met koolhydraatarm en vetrijk eten. Hoe werkt dat?

4. Vergeet het paleo-dieet niet

Heb je eerder het paleo-dieet gevolgd? Deze levensstijl laat zich ook goed vertalen in het keto dieet. Bij het paleo-dieet eet je zoals in de oertijd: verse vis, vlees, groente, fruit en noten. Veel vetten, magere eiwitten en groente en fruit. Maar ook elke dag bewegen is belangrijk. Begin de dag met een aantal oefeningen om je spieren ‘wakker’ te maken. Een perfecte manier om je de rest van de dag energiek te voelen en actief te blijven. Daarnaast is voldoende nachtrust nog steeds van belang. Zo kan je lichaam herstellen van stressvolle dagen en kun je er de volgende dag weer tegenaan. Probeer per nacht gemiddeld 7 tot 9 uur te slapen.

Don’ts

1. Vermijd een teveel aan noten of zuivel

Met noten en zuivel is op zich niets mis. Het is een mooie aanvulling op je keto eetpatroon. Maar doordat zowel zuivel als noten veel calorieën bevatten en deze bovendien erg lekker zijn, krijg je er gauw teveel van binnen. Je kunt noten en zuivel ook (tijdelijk) helemaal uit je eetpatroon schrappen om te zien wat het effect is op je gewicht. In principe heb je ze beiden niet ‘nodig’ om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

2. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen

Laat je niet verleiden door alle ‘0% vet’ of ‘suikervrij’-slogans op verpakkingen van bewerkte producten. Hoe minder bewerkt voedsel je tot je neemt, hoe minder lekker het zal smaken als je het wel weer eens eet. Vooral als je je verdiept in wat er écht in bewerkt voedsel zit, zal het de volgende keer een stuk minder aantrekkelijker lijken. Zelf koken hoeft bovendien niet heel ingewikkeld te zijn. Zorg dat je op vaste momenten boodschappen in huis haalt, dat je voldoende kruiden hebt om mee te koken en dat je elke week een koolhydraatarm menu met lekkere recepten creëert. Zo hoef je niet elke avond te bedenken wat je ‘nu weer moet eten’ en word je vanzelf creatiever.

3. Vermijd overeten

Het mooie aan het keto dieet? Het voedsel dat je eet zorgt voor een vol en bevredigd gevoel. Je calorie-inname zal als vanzelf gereduceerd worden, zonder dat je het gevoel hebt dat je eten tekort komt. Blijf ook altijd luisteren naar je lichaam en probeer bewust te eten. Je hoeft niet te blijven eten als je vol zit, het is prima om minder te eten als je het gevoel hebt dat je je grens bereikt hebt. Zorg dat je niet overeet en blijf te allen tijde bewust van wat je eet. Dat wil zeggen: probeer mindful te eten. Richt je aandacht volledig op je bord, kijk ondertussen geen tv en geniet echt van het voedsel dat je tot je neemt. Wie langzaam eet, zit bovendien sneller vol!

Wat vind voedingsdeskundige Anita zélf van het keto dieet?

In principe kun je prima voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen als je eet volgens het keto dieet. Ik zou het alleen zelf niet snel aanraden omdat het heel moeilijk is om op de lange termijn elke dag minder dan 50 g koolhydraten te eten. Je loopt dan het risico dat je enorm gaat jojo-en en op den duur juist meer aankomt. Mijn voorkeur gaat naar iets meer koolhydraten, zo tussen de 100 en 150 gram per dag en minder of geen vlees dan bij het keto dieet wordt aangeraden. Ook geloof ik niet dat één dieet voor iedereen werkt en zoek ik met mijn cliënten altijd naar een unieke balans en die is per mens verschillend.

Dit artikel is geschreven door Anita Mulderij. Ze is gastschrijver bij Bedrock en specialiseert zich in voeding en lifestyle. Daarnaast is ze voedingsdeskundige bij Jasperalblas.

Meer advies van voedingsdeskundige Anita?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
De do’s en don’ts van het keto dieet uitgelegd door een voedingsdeskundige
Sluiten