Body 1 jan 2019 Redactie

Wil jij gezond afvallen in het nieuwe jaar? Maak deze 4 afslankfouten niet!

Veel mensen willen gezond afvallen. Zeker nu het nieuwe jaar voor de deur staat is het weer een hot topic want het staat vaak op de lijst met goede voornemens. Maar waarom staat het er nou iedere keer weer op? Waarom lukt het maar zo weinig mensen om daadwerkelijk blijvend gewicht te verliezen?

Gewoon wat minder eten en wat meer bewegen toch? Tenminste, dat zou je denken. Maar als het echt zo makkelijk was, zou het niet elk jaar weer bij zoveel mensen op het lijstje met goede voornemens staan.

Afvallen kan een lastige opgave zijn, vooral omdat de oorzaak meestal niet alleen te maken heeft met het voedsel dat je tot je neemt. Die ligt bijna altijd op een dieper niveau. Bijvoorbeeld door het niet om kunnen gaan met emoties, door stress of een disbalans in de hormoonhuishouding. Toch kan het ook zijn dat gewoonweg de juiste kennis ontbreekt en er verouderde tips en adviezen worden gevolgd waardoor afvallen elke keer mislukt. Wil jij afvallen in het nieuwe jaar? Maak deze afslankfouten dan in elk geval niet.  

1. Alleen focussen op die weegschaal

Je wegen als je begint met afslanken is handig. Meten is immers weten. Toch is het niet handig om je gewichtsverandering alleen in de gaten te houden door elke dag op de weegschaal te staan. Want wist je dat je gewicht dagelijks zo’n 1,8 kilo kan schommelen?

Dit kan te maken hebben met je hormoonhuishouding, de temperatuur, het voedsel dat je hebt gegeten en de mate waarin je vocht vasthoudt. Dit verschilt elke dag. Het kan enorm frustrerend zijn als je heel gezond eet en er niets gebeurt op de weegschaal. Zeker wanneer je ook veel sport en het allemaal veel moeite kost.

Hoe meet je dan wel?

Focus je op hoe je je voelt en stel jezelf vragen. Hoeveel energie heb je? Hoe zit je kleding? Hoe slaap je? Wat zie je in de spiegel? Hoe is je humeur? Hoe is je stoelgang?

Als je deze vragen positief kunt beantwoorden, dan weet je dat je op de goede weg bent. Hoe je je voelt is immers waar het uiteindelijk om gaat. Als je je lekker voelt kun je het getalletje op de weegschaal vergeten. Vertrouw erop dat je lichaam, als je gezond eet en voldoende beweegt, vanzelf mee verandert met je nieuwe gewoonten.

Eten voor het slapengaan doen of niet?

2. Niet of juist te veel sporten

Als je gewicht verliest, verlies je ook spiermassa en vet. Hoeveel je van elk verliest, hangt af van een aantal factoren. Sport je bijvoorbeeld niet, maar beperk je wel het aantal calorieën dat je binnenkrijgt? Dan verlies je meer spiermassa en kan het zijn dat je stofwisseling wat trager wordt.

Must read: Waarom hard sporten slecht is voor je lichaam

Sporten stimuleert juist vetverlies, zorgt ervoor dat je vetvrije massa blijft en voorkomt dat je stofwisseling vertraagt. Hoe meer vetvrije massa, hoe makkelijker het is om af te vallen. Maar, let op: overmatig sporten kan ook voor problemen zorgen. Overmatig sporten zorgt, zo blijkt uit onderzoek, uiteindelijk juist voor stress. Je ‘dwingt’ je lichaam als het ware om als een gek meer calorieën te verbranden door veel te sporten. Dat is niet effectief en ook niet gezond. Je lichaam gaat daardoor teveel van het stresshormoon cortisol aanmaken wat ervoor zorgt dat de vetverbranding juist geblokkeerd wordt. Doe dit dus niet als je af wilt vallen en in balans wilt raken.

Hoe beweeg je effectief?

Zorg ervoor dat je elke dag minstens een half uur beweegt en vul dit een aantal keren per week aan met sport. De meest effectieve manier van sporten als je af wilt vallen is krachttraining of High intensity training. Denk aan crossfit, smallgroup training of sprinten.

Doe dit maximaal 3 keer per week en onder de juiste begeleiding. Gun je lichaam op de andere dagen de rust die het nodig heeft om te herstellen. Als je toch wat wilt doen, maak dan een wandeling of doe aan yin yoga.

Hou jij niet van krachttraining of high intensity training en heb jij geen zin om 3 keer per week te sporten? Ga jezelf dan niet kwellen maar zoek een sport die je leuk vindt en ga daar lekker mee aan de slag. Past één keer per week op dit moment het beste binnen jouw leefstijl? Helemaal goed, wees daar tevreden mee en geniet ervan. Zo is sporten duurzaam en hou je het ook op de lange termijn vol.

Dit vind je vast ook interessant: Waarom ‘s ochtends sporten (voor je werk) je dag positief gaat beïnvloeden

3. Kiezen voor speciale ‘dieet’-voedingsmiddelen

Als je door de supermarkt loopt, zie je zoveel verschillende producten, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. De ene is nog beter dan de andere: 100% natuurlijk, 0% vet, caloriearm, vetvrij en ga zo nog maar even door. Erg verleidelijk allemaal, maar als je echt wilt afvallen, is het allerminst aan te raden om deze bewerkte producten te gebruiken. Vooral voedingsmiddelen die speciaal gericht zijn op ‘diëten’, zijn meestal niet de beste producten.

Klinkt gek? Dat valt wel mee: de meeste van deze producten bevatten allerlei ongezonde toevoegingen. Bijvoorbeeld extra suikers, zoetstoffen of chemische smaakstoffen om de smaak te verbeteren. Zo kan een kommetje magere yoghurt met fruitsmaak al gauw een aantal theelepels met suiker bevatten. Producten met een laag vetgehalte maken je juist sneller hongerig, waardoor je uiteindelijk meer gaat eten.

Staan er veel moeilijk uit te spreken woorden of woorden die eindigen op –ose op de ingrediëntenlijst? Dan weet je dat het product vooral bestaat uit chemische stoffen.

Waar kies je wel voor?

Kies voor onbewerkte, voedzame en natuurlijk voedingsmiddelen. Dit betekent dat je zoveel mogelijk zelf maakt en zo min mogelijk uit goedbedoelde pakjes en zakjes eet.  Eet bijvoorkeur koolhydraatarm als je af wilt vallen. Dit betekent dat je snelle koolhydraten uit rijst, pasta, brood en producten met geraffineerde suikers achterwege laat. Je voeding bestaat vooral uit groenten, gezonde vetten en eiwitten. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en je langdurig verzadig bent, waardoor afslanken gemakkelijk gaat.

Leer ook om etiketten te lezen. Staan er veel moeilijk uit te spreken woorden of woorden die eindigen op –ose op de ingrediëntenlijst? Dan weet je dat het product vooral bestaat uit chemische stoffen. Eet zulke producten liever niet. Een gezond product bevat één of in ieder geval weinig ingrediënten. Denk maar aan groente, fruit of noten. Een noot is gewoon 100 procent noot en bevat verder niets.

Afvallen door te vasten, is dat gezond? En wat heb je er aan?

4. Vasthouden aan onrealistische verwachtingen

Ai, een van de grootste valkuilen: enorm hoge en vooral erg onrealistische dingen van jezelf verwachten. Doelen stellen is prima, want hierdoor kun je gericht aan de slag met het aanmeten van een gezondere levensstijl. Maar onrealistische verwachtingen kunnen juist tegen je werken en ervoor zorgen dat je eerder de handdoek in de ring gooit als het anders loopt dan je had verwacht.

Wat is wel realistisch?

Ga in kleine stapjes en neem de tijd om je eet- en leefstijl aan te passen. Echt en blijvend je gedrag veranderen doe je niet in een week of een maand. Trek er een half jaar voor uit. Begin met een manier van eten waarvan jij denkt dat het bij je past. Evalueer na een maand, wat werkt wel en wat werkt niet? Neem mee wat goed gaat en probeer andere dingen voor wat niet werkt. Test en onderzoek, zo vind je vanzelf een goede balans die voor jou werkt waarbij je ook gewicht gaat verliezen.

Het allerbelangrijkste om te beseffen is dat afvallen een proces is. Het gaat met met up’s en down’s en dat is helemaal oké. Je hoeft het niet perfect te doen. Vlieg je eens uit de bocht? Geen probleem, pak de draad gewoon zo snel mogelijk weer op. Wijs jezelf niet af als het even niet gaat en voel je niet schuldig maar accepteer dat dit soms gebeurt. Wees liefdevol naar jezelf en maak het zo leuk en lekker mogelijk. Zo zal je zien dat afvallen volgend jaar niet meer op je lijstje met goede voornemens staat!

Dit artikel is geschreven door Anita Mulderij. Ze is gastschrijver bij Bedrock en specialiseert zich in voeding en lifestyle. Daarnaast is ze voedingsdeskundige bij Jasperalblas.

Meer tips over gezond afvallen?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Wil jij gezond afvallen in het nieuwe jaar? Maak deze 4 afslankfouten niet!
Sluiten